InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

dTest: Pneumatiky nás zasypávají tunami mikroplastů

01.03.2022
Při běžném provozu se každoročně v EU uvolní z pneumatik do přírody 500 tisíc tun materiálu. Pro lepší představu, na stejnou váhu nákladu uhlí by byla potřeba vlaková souprava z Plzně až do Prahy. Testy zkoumající opotřebovávání pneumatik ukázaly, ze kterých pneumatik se uvolňuje nejvíce částic. dTest čtenářům přináší zdarma nejen žebříček 68 pneumatik z pohledu množství oděru, ale navíc i kompletní výsledky nejnovějšího testu 32 letních pneumatik.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Už první studie, věnující se dopadům opotřebování pneumatik na životní prostředí a společnost, přinesly alarmující výsledky. Na území EU stojí odírání pneumatik při běžném provozu každoročně za uvolněním půl milionu tun částic do přírody. "Výše zmíněné alarmující skutečnosti nás společně s našimi zahraničními partnery a autoklubem ADAC přivedly na myšlenku provést test, jenž by odhalil, které pneumatiky a potažmo značky zatěžují přírodu více a které méně," vysvětlila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová a podotkla, že běžné zkoušky kvality, zaměřené na dezén pneumatiky, neodhalí, jak velké množství materiálu se odrolí z celé pneu za provozu. "Šetření probíhalo po dobu tří let v souběhu s klasickými testy pneumatik. Zjišťovalo se, zda existuje souvislost mezi jízdními vlastnostmi a množstvím odíraného materiálu," dodala Hoffmannová s tím, že pouze některé zimní pneumatiky s nižší mírou odírání vykazovaly o něco slabší výsledky při jízdě na sněhu.

Negativní vliv na oděr má beton, mokro a horko


Na míru odírání pneumatik působí řada faktorů. Větší množství mikroplastů se obvykle vyprodukuje při jízdě v horských oblastech. K vyššímu oděru také přispívá silnice s betonovým povrchem, horko nebo mokrá vozovka. Vliv má i vyšší točivý moment motoru, váha vozidla a samozřejmě i rychlost a styl jízdy. Během testů oděru pneumatik se ze všech testovaných vzorků v průměru uvolnilo 120 gramů na 1000 ujetých kilometrů. Odřené kousky gum jsou běžně větší než 50 mikrometrů, a ani při menších rozměrech obvykle nehrozí hluboké proniknutí do dýchací soustavy člověka. Společně s jinými mikroplasty ale představují hrozbu pro kvalitu vod, půdy i života v nich. O přítomnosti těchto mikročástic časopis dTest informoval už v minulosti, například při testech mořských plodů a soli.

Výsledky z formule 1


Test se zaměřil na šest rozměrů pneumatik - tři letní a tři zimní. Výsledky ukázaly, že existují kvalitní pneu, které v porovnání s konkurencí zásobují životní prostředí menším množstvím mikroplastu. Při srovnání souhrnných výsledků značek byly nejekologičtější pneumatiky značek Michelin, Vredestein a Goodyear. Pozoruhodné bylo, že na opačném konci tabulky se umístily i tři prémiové značky, konkrétně Continental, Bridgestone a Pirelli. Při pohledu na množství uvolňovaných částic by se v případě pneumatik Pirelli dalo s nadsázkou dalo říct, že tato značka napodobuje své pneu pro vozy formule 1.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Auto moto

Renault Symbioz, nová éra rodinného vozu s rytmem života

Téměř 60 let od představení moderního, prostorného a praktického vozu Renault 16 a 40 let od představení revolučního modelu Espace, vozu pro sedm osob s délkou 4,25 m, přispívá Renault k dědictví "rodinných vozů s rytmem života" modelem Symbioz. ...

První skici vozu Škoda Enyaq RS Race: koncepční studie kombinující DNA motorsportu a udržitelnost

Mladá Boleslav - S novou koncepční studií Enyaq RS Race hledá Škoda Auto nové možnosti udržitelnosti v motoristickém sportu a zároveň dále zvyšuje emo ...

Nové MINI Aceman s čistě elektrickým pohonem nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících

Kreativní využití prostoru v novém pojetí: MINI slaví premiéru prvního crossoveru v segmentu prémiových malých vozů. Nové MINI Aceman kombinuje kompak ...

Ford Pro posiluje vedoucí postavení E-Transitu v segmentu

Ford Pro dnes odhalil novou verzi modelu E-Transit s prodlouženým dojezdem, která zvyšuje schopnosti nejprodávanější velké elektrické dodávky v Evropě ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »