InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

Výroba aut bude v roce 2021 v nejlepším případě stagnovat

01.02.2021
Nepříznivý vývoj v oblasti automobilového průmyslu bude nadále pokračovat. Podle analýzy poradenské společnosti Moore Czech Republic se v roce 2021 očekává v optimistických scénářích stagnace objemu tuzemské výroby motorových vozidel. Oživení automobilového trhu se díky potlačení pandemie reálně projeví nejdříve v polovině roku.
Ilustrační snímek | Foto: Škoda Auto
Rok 2020 byl pro automobilový průmysl značně komplikovaný. Výroba automobilů byla silně ovlivněna celosvětovou pandemií. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvádí za loňský rok pokles v Evropské unii o 23,7 %, tedy pokles na 9,94 milionů vozů. Také pokles v ČR se meziročně blížil 20 %. Přestože se v prosinci meziročně zvýšil počet nově prodaných aut o 8,7 %, v lednu roku 2021 prodej opět razantně klesl, a to o 18,8 %. Nadále tedy trvá pokles z podzimu loňského roku.

Zlepšení může přinést vakcinace v kombinaci s jarním zlepšením epidemické situace, to se však může reálně projevit až v polovině roku. "V konečných důsledcích lze v roce 2021 předpokládat v lepším případě stagnaci objemu výroby motorových vozidel v České republice, v pesimističtějších scénářích pak snížení o dalších pět až sedm procent," říká Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic. Navzdory všem podpůrným vládním programům to může znamenat propouštění zaměstnanců. Na to má vliv i automatizace, jejíž zavádění pandemie výrazně urychlila. Očekává se tedy i zvýšená poptávka po rekvalifikacích a přesun zaměstnanců do jiných odvětví.

Výrobci tlačí na subdodavatele
Snížení poptávky po nových vozech se promítá do celého automobilového průmyslu skládajícího se z široké sítě subdodavatelů. Jejich spolehlivost se stává pro automobilky kritickým faktorem, subdodavatelé se ale v důsledku pandemie potýkají s řadou problémů. "Jak je obvyklé v krizových obdobích, jednotliví výrobci se na druhé straně snaží přenést velkou část svých problémů na subdodavatele. Dramaticky se snižují odvolávky a roste tlak na cenu a platební podmínky subdodavatelů," vysvětluje Petr Kymlička.

Nutné investice do elektromobility situaci znesnadňují
Krize způsobená světovou pandemií přichází pro automobilový průmysl právě v době, kdy se výrazně zintenzivňuje tlak na rozsáhlé investice do výroby v důsledku požadavků na ekologizaci. "Snížení poptávky, současně s růstem nutných investic do elektromobility i do automatizace snižující závislost na pracovní síle, bude komplikovat situaci automobilového průmyslu v České republice i v letech následujících," dodává Petr Kymlička z Moore Czech Republic.

Autor: Roman Macháček

Další články z rubriky Auto moto

Renault Symbioz, nová éra rodinného vozu s rytmem života

Téměř 60 let od představení moderního, prostorného a praktického vozu Renault 16 a 40 let od představení revolučního modelu Espace, vozu pro sedm osob s délkou 4,25 m, přispívá Renault k dědictví "rodinných vozů s rytmem života" modelem Symbioz. ...

První skici vozu Škoda Enyaq RS Race: koncepční studie kombinující DNA motorsportu a udržitelnost

Mladá Boleslav - S novou koncepční studií Enyaq RS Race hledá Škoda Auto nové možnosti udržitelnosti v motoristickém sportu a zároveň dále zvyšuje emo ...

Nové MINI Aceman s čistě elektrickým pohonem nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících

Kreativní využití prostoru v novém pojetí: MINI slaví premiéru prvního crossoveru v segmentu prémiových malých vozů. Nové MINI Aceman kombinuje kompak ...

Ford Pro posiluje vedoucí postavení E-Transitu v segmentu

Ford Pro dnes odhalil novou verzi modelu E-Transit s prodlouženým dojezdem, která zvyšuje schopnosti nejprodávanější velké elektrické dodávky v Evropě ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »