InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

dTest: Šestina testovaných pneumatik zcela propadla, nezvládla jízdu na sněhu nebo mokré vozovce

30.10.2019
Jezdit v zimním období bez zimních pneumatik je zbytečný hazard. Ať už naše vozovky budou mokré, zasněžené nebo zledovatělé, je dobré se na ně patřičně připravit. Spotřebitelská organizace dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesla výsledky nového testu zimních pneumatik pro osobní i dodávková auta. Šestina testovaných pneumatik zcela propadla - nezvládla jízdu na sněhu nebo mokré vozovce.
Ilustrační snímek | Foto: ŘSD
Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se takové podmínky mohly předpokládat. Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusí mít čeští řidiči přezuto hned 1. listopadu.

Náročným zkouškám dTest podrobil celkem 30 nových modelů zimních gum - polovina z nich je určena pro běžné osobní vozy (rozměr 185/65 R15) a druhá polovina pro dodávky a velké rodinné vozy (rozměr 205/65 R16C). "Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíci nejnovějších testů jsou hlavně v kategorii dodávkových pneumatik," shrnuje test šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

I ty nejlepší gumy pro dodávky dopadly v celkovém hodnocení dTestu pouze uspokojivě. Ve srovnání s pneumatikami pro běžná menší osobní auta se totiž dodávkové obutí musí vypořádat s mnohem vyšší hmotností vozu. Tento fakt přispívá k dilematu vývojářů, na co se při designu nové 16palcové pneumatiky zaměřit - musejí brát v potaz jak vysokou hmotnost, tak i fakt, že pokud příliš úsilí věnují vlastnostem na suchu, může to negativně ovlivnit jízdu na mokru, na sněhu a naopak.

Nejběžnější výzvu pro řidiče v české kotlině představuje mokrá vozovka, z jízdních zkoušek se proto do celkového hodnocení promítá nejvíce. Za nezvládnutí pohybu na mokré vozovce udělil dTest "pětku" jednomu modelu, a to šestnáctipalcovým pneumatikám BFGoodrich Activan Winter.

Sníh dělal problémy více výrobkům; celkem čtyři zimní pneumatiky měly potíže na zasněžené vozovce - jak s ovladatelností, tak s rozjezdem do kopce. "Řidiči, kteří se s autem vydávají v zimě do hor, by se při výběru nového obutí měli vyhnout pneumatikám, které nezvládly jízdu na zasněženém uhlazeném povrchu. Šlo konkrétně o tři šestnáctky: Maxxis Vansmart Snow WL2, Goodride SW612, Sava Trenta M+S a jednu patnáctku Toyo Snowprox S943," radí Hana Hoffmannová.

Které pneumatiky tedy zvolit? Z 15palcových pneumatik si pochvalu zaslouží gumy Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích. Pneu Kleber Krisalp HP3 si také vedly obstojně. Vydrží déle než Dunlop, na druhou stranu se o něco hůře ovládají na mokru a na sněhu. Třetím a zároveň posledním modelem s celkovou dobrou známkou jsou gumy Pirelli Cinturato Winter, které získaly stejné celkové hodnocení jako Kleber. Zatímco model Pirelli měl navrch na mokru, sucho více svědčilo Kleberu. Dodávkové 16palcové pneumatiky nepříjemně překvapily špatnou výdrží - žádná z nich si neodnesla v celkovém hodnocení lepší než uspokojivou známku.

Testy zimních pneumatik patří k těm časově nejnáročnějším. "Spotřebitelé se nás často ptají, kde sháníme sníh a led pro testy zimních pneumatik. Zatímco zkoušky na sněhu probíhají venku na severu Evropy, pro zkoušky na náledí využíváme klimatizované haly s umělým ledovým povrchem. První zkoušky probíhaly již na jaře v nejsevernější oblasti Finska, která leží za severním polárním kruhem a kde ani v jarních měsících není o pořádné závěje nouze," prozrazuje Hana Hoffmannová.
Zdroj: dTest

Další články z rubriky Auto moto

Renault Symbioz, nová éra rodinného vozu s rytmem života

Téměř 60 let od představení moderního, prostorného a praktického vozu Renault 16 a 40 let od představení revolučního modelu Espace, vozu pro sedm osob s délkou 4,25 m, přispívá Renault k dědictví "rodinných vozů s rytmem života" modelem Symbioz. ...

První skici vozu Škoda Enyaq RS Race: koncepční studie kombinující DNA motorsportu a udržitelnost

Mladá Boleslav - S novou koncepční studií Enyaq RS Race hledá Škoda Auto nové možnosti udržitelnosti v motoristickém sportu a zároveň dále zvyšuje emo ...

Nové MINI Aceman s čistě elektrickým pohonem nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících

Kreativní využití prostoru v novém pojetí: MINI slaví premiéru prvního crossoveru v segmentu prémiových malých vozů. Nové MINI Aceman kombinuje kompak ...

Ford Pro posiluje vedoucí postavení E-Transitu v segmentu

Ford Pro dnes odhalil novou verzi modelu E-Transit s prodlouženým dojezdem, která zvyšuje schopnosti nejprodávanější velké elektrické dodávky v Evropě ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

Doporučujeme



Pondělí 6.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »