InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Kvalita vztahů mezi vrstevníky jsou základem duševní pohody školáků

16.04.2024
České základní školy by měly věnovat větší pozornost podpoře duševní pohody žáků. Obzvláště v době, kdy roste počet těch, kteří zažívají různé depresivní a úzkostné stavy. Podle studie Národního institutu SYRI 26 % dospívajících z šestých tříd spíše nevnímá školu jako místo, kam by patřili. Pro 24 % dospívajících pak není škola místem, kde si snadno hledají přátele. To jsou podle vědců alarmující čísla, která poukazují na nižší kvalitu vztahů mezi vrstevníky.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Protože adolescenti ve školách tráví velkou část dne, chtěli jsme zmapovat aspekty školního prostředí, které jsou spojeny s mírou jejich psychické pohody," uvedla vědkyně Národního institutu SYRI a Psychologického ústavu Akademie věd ČR Lenka Kollerová. Vědci se žáků ptali na to, jak často v poslední době zažívali pět pozitivních emocí: radost, veselost, štěstí, chuť do života a hrdost. Průměr těchto pěti oblastí pak použili jako ukazatel celkové duševní pohody.

"Zjistili jsme, že v průměru zažívají žáci duševní pohodu ‚někdy‘ až ‚docela často‘, což není špatné, ale podle očekávání byly mezi jednotlivými žáky velké rozdíly," zmínila Kollerová. Výzkum dál prokázal, že na duševní pohodu dospívajících mají vliv různé faktory jako podpora učitelů, samota či nuda ve škole. Klíčová je ale především kvalita vztahů mezi vrstevníky, která zahrnovala především pocit, že člověk má ve škole přátele, dále pak pocit, že do školy patří a že ho vrstevníci mají rádi. "Tyto pocity ale v současné době nemá zhruba čtvrtina dospívajících, což považujeme za znepokojivé," uvedla vědkyně.

Míč je nyní především na straně pedagogů. Výzkumníci doporučují z jejich strany podporu spolupráce a sdílení zájmů mezi žáky, podporu společných aktivit (např. diskusí, týmových projektů či sportovních her) nebo vytváření inkluzivního prostředí (např. zapojování všech žáků nebo utváření pozitivních postojů k různorodosti členů skupin). "Kombinací těchto a dalších postupů mohou učitelé aktivně podpořit kvalitní vrstevnické vztahy, a přispět tak i k duševní pohodě dospívajících," řekla Kollerová.

Výzkumníci zpovídali 2386 žáků šestých tříd z celé České republiky z měření, které proběhlo koncem minulého školního roku. Výsledky jsou zatím předběžné, k jejich zpřesnění dojde v letošním roce na základě dalšího dotazování žáků.

Zdroj: SYRI

Další články z rubriky Domácí

Ministerstvo obrany: Roman Vohradský odstupuje z pozice ředitele VLS

Ředitel státního podniku Vojenské lesy a statky (VLS) Roman Vohradský se rozhodl skončit ve své funkci. Písemné rozhodnutí předal do rukou ministryně obrany Jany Černochové. V čele podniku zůstane do 15. května ...

MPSV hned dvakrát uspělo v prestižní anketě Zákon roku, kterou pořádá společnost Delloite

Ve čtvrtek 25. dubna 2024 byly vyhlášeny výsledky patnáctého ročníku ankety Zákon roku. Na druhém místě v hlavní kategorii Nejlepší zákon pro byznys s ...

NKÚ: Miliardové dotace Národní sportovní agentury byly netransparentní a bez kontroly efektivity

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní sportovní agentura (NSA) vydaly v letech 2019 až 2022 ze státního rozpočtu na podporu sp ...

Hnutí DUHA: Europoslanci zatloukli další hřebík do rakve péče o přírodu a půdu v zemědělských dotacích

Evropský parlament podpořil návrh Evropské komise radikálně oslabit ekologické podmínky pro čerpání veřejných peněz ze zemědělských dotací v rámci Spo ...

Správa železnic: Cestující získali moderní prostory na dalších nádražích

Správa železnic neustále zlepšuje prostředí na nádražích po celé České republice, v uplynulém období dokončila výstavbu nových nebo rekonstrukci stáva ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »