InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

ŠKODA FABIA: nejlepší aerodynamika ve své třídě

30.07.2021
MLADÁ BOLESLAV - Čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA je aerodynamicky propracovanější než kdykoli předtím a je tak ve své třídě bezkonkurenční. Díky svému emotivnímu a dynamickému designu dosahuje nový model FABIA hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,28, což je výrazně nižší údaj než u předchozí generace (cx=0,32). Vynikající aerodynamika je výsledkem mnoha drobných vylepšení, jako jsou např. žaluzie chladiče s aktivními lamelami, které pomáhají snížit spotřebu paliva a hodnoty emisí. Během vývoje aerodynamiky vozu FABIA provedla ŠKODA AUTO přes 3 000 simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD - Computational Fluid Dynamics) a výsledky simulací byly ověřovány a dolaďovány během zkušebních jízd.
Foto: skoda-storyboard.com
Vít Hubáček, který je zodpovědný za vývoj aerodynamiky modelu ŠKODA FABIA, říká: "Ačkoli je nová FABIA delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %. Jen to snižuje hodnoty emisí CO2 podle cyklu WLTP o skoro 3 g/km. Abychom tohoto dosáhli, provedli jsme více než 3 000 aerodynamických testů, přičemž asi 80 % z nich proběhlo virtuálně pomocí CFD simulací na superpočítači. Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2 000 let."

Výsledkem vývoje aerodynamiky u nového modelu ŠKODA FABIA je hodnota součinitele odporu vzduchu cx=0,28. Čtvrtá generace v tomto směru dosahuje jednoznačně nižších hodnot než její předchůdkyně (cx=0,32) a v segmentu malých vozů je bezkonkurenční. Výborná aerodynamika nového modelu FABIA významně přispívá ke snížení spotřeby paliva a hodnot emisí. Na vývoji aerodynamiky se podíleli odborníci z několika oddělení - kromě designérů a specialistů z oblasti aeroakustiky byli do vývoje zapojeni také inženýři zodpovědní za karoserii, podvozek a motory. ŠKODA AUTO navíc chytře kombinovala virtuální testy pomocí počítačových simulací s testováním během reálných jízd, které byly prováděny zejména za účelem ověření výsledků simulací.

Desítky tisíc výpočetních hodin práce na superpočítačích


Oddělení aerodynamiky ve ŠKODA AUTO pracovalo během vývoje nového modelu FABIA z velké části ve virtuálním prostoru. Optimalizace aerodynamiky vozu je obzvláště náročný úkol, při kterém může mít i nepatrná změna řadu důsledků v dalších oblastech. Vývojáři proto používali supervýkonné počítače, díky kterým mohli k co největšímu počtu pokusů využít CFD simulace. Za přibližně tři a půl roku bylo provedeno více než 3 000 výpočtů simulací proudění, které si vyžádaly desítky tisíc hodin výpočetního času. Význam aerodynamiky v automobilovém průmyslu za poslední roky značně vzrostl a tento trend bude i nadále pokračovat vzhledem ke stále přísnějším emisním normám. ŠKODA AUTO proto výrazně navýšila své personální a odborné kapacity v této oblasti. Zatímco před 20 lety se o veškerou produkci české automobilky starali pouze 3 specialisté na aerodynamiku, nyní jsou jen za samotný model FABIA zodpovědní 3 odborníci.

Žaluzie chladiče snižují spotřebu paliva při rychlosti 120 km/h až o 0,2 l/100 km


Řada detailů nového vozu ŠKODA FABIA přispívá k nejlepší aerodynamice ve své třídě. Jedním z nich jsou inovativní žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku. ŠKODA FABIA je vůbec prvním modelem ve své třídě, který je používá. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Díky tomu navíc FABIA vypustí až o 5 g méně CO? na každý ujetý kilometr. Pro maximální chlazení, nebo během krátkých zastávek, systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Kromě toho přispívá řada prvků k minimalizaci odporu vzduchu. Přední část vozu disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu. Proudění vzduchu pod vozem je nyní upraveno díky 12 namísto 3 krytů podvozku. Víření vzduchu na zádi je díky tomu v kombinaci s dlouhým zadním spoilerem a finlety nižší. Tvar vnějších zpětných zrcátek směřuje vzduch k odtrhovým hranám u zadních světel. Vzhledem k tomu, že samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí ŠKODA AUTO nyní poprvé pro model FABIA kola s aerodynamickými plastovými kryty, které dále optimalizují aerodynamiku vozu.

Aerodynamice modelu FABIA se podrobně věnovalo vydání SIMPLY CLEVER PODCAST, jehož hosty byli Jan Jagrik a Vít Hubáček z oddělení aerodynamiky v Technickém vývoji ŠKODA AUTO.

Zdroj: Škoda AUTO

Další články z rubriky Auto moto

Nové MINI Aceman s čistě elektrickým pohonem nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících

Kreativní využití prostoru v novém pojetí: MINI slaví premiéru prvního crossoveru v segmentu prémiových malých vozů. Nové MINI Aceman kombinuje kompaktní vnější rozměry s co největším vnitřním prostorem pro cestující a čistě elektrickým pohonem. ...

Ford Pro posiluje vedoucí postavení E-Transitu v segmentu

Ford Pro dnes odhalil novou verzi modelu E-Transit s prodlouženým dojezdem, která zvyšuje schopnosti nejprodávanější velké elektrické dodávky v Evropě ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

Co si počít, pokud se vám rozbije katalyzátor v autě?

První katalyzátory se začaly v autech objevovat už v sedmdesátých letech dvacátého století. Za tento vynález vděčíme americké automobilce Cadillac. Je ...

V prvním čtvrtletí dosahuje výroba automobilů rekordních hodnot

V prvním čtvrtletí bylo v tuzemských firmách automobilového průmyslu vyrobeno celkem 394 443 osobních vozidel, meziročně o 11,5 % víc. Jde tak o nejvy ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »