InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

Nové Polo se systémem IQ.DRIVE Travel Assist jezdí částečně automatizovaně

02.06.2021
S novým modelem Polo přichází nyní na trh jeden z prvních malých vozů na světě, který nabízí částečně automatizovanou jízdu. Tento Volkswagen na přání řídí, brzdí a zrychluje automaticky, a to díky systému "IQ.DRIVE Travel Assist". Značka "IQ.DRIVE" zastřešuje systémy Volkswagen vedoucí k automatizované jízdě. Tyto technologie byly dosud nabízeny pouze ve větších modelech Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg. Nyní dokáže i Polo jezdit částečně automatizovaně v celém rozsahu provozních rychlostí, což je novinka ve třídě malých vozů. "IQ.DRIVE Travel Assist" nabízí především při dálničních etapách výrazné zvýšení komfortu.
Foto: volkswagen.cz
"IQ.DRIVE Travel Assist" se ovládá mimořádně snadno. Pro chytrý asistenční systém je na sériově dodávaném multifunkčním volantu vyhrazeno samostatné ovládací tlačítko. Nové Polo po jeho stisknutí zajistí částečně automatizované řízení vozu v podélném i příčném směru*. Systém vznikl fúzí adaptivního tempomatu "ACC" a adaptivního udržování vozu v jízdním pruhu, tedy kombinací řízení v podélném a příčném směru*. Polo se touto aliancí asistenčních systémů vyrovná vozidlům z vyšších tříd. "IQ.DRIVE Travel Assist" funguje následovně:

"ACC" zajišťuje, aby Polo automaticky udržovalo řidičem zvolenou rychlost jízdy, resp. právě platný rychlostní limit. Polo díky kamerovému rozpoznávání dopravních značek "ví", jak rychle smí jet. Navíc prostřednictvím radarového senzoru rozpozná, že se přibližuje k pomalejšímu vozidlu. Polo ihned zpomalí a udržuje bezpečnostní odstup. Malý Volkswagen po uvolnění jízdního pruhu znovu zrychlí. V kombinaci s navigačním systémem a dvouspojkovou převodovkou (DSG) je "ACC" navíc prediktivní - předvídavé. To znamená, že vůz také reaguje například na zatáčky nebo začátek obce, a sníží rychlost jízdy.

Asistent pro jízdu v jízdním pruhu, "Lane Assist", sleduje prostor před vozem Polo stejnou kamerou na čelním okně jako systém pro rozpoznávání dopravních značek. Asistenční systém přitom sleduje linie vymezující jízdní pruhy a vozovku. Pokud hrozí nechtěné vyjetí z jízdního pruhu, zasáhne do řízení. Při aktivovaném systému "IQ.DRIVE Travel Assist" probíhá vzájemná spolupráce mezi prediktivním adaptivním tempomatem "ACC" a adaptivním udržováním vozu v jízdním pruhu. To znamená, že Polo v rámci systémových limitů automaticky brzdí, zrychluje a řídí. Řidič však musí mít ruce vždy na volantu. Neustále nese odpovědnost za sledování dopravní a jízdní situace a musí být schopen kdykoli převzít nad vozem kontrolu. Řidič dává tuto připravenost najevo prostřednictvím kapacitních - citlivých na dotek - ploch na věnci volantu.

S 5stupňovou nebo 6stupňovou manuální převodovkou může řidič využívat funkci "IQ.DRIVE Travel Assist" od 30 km/h až po nejvyšší rychlost (maximálně 210 km/h). Je-li Polo vybaveno 7stupňovou převodovkou DSG, funguje asistenční systém již od 0 km/h. Prostřednictvím asistenčního systému "IQ.DRIVE Travel Assist" a DSG je proto možné ještě komfortněji absolvovat jízdu dokonce i v popojíždějících kolonách při dopravních zácpách. Aktivní řidiči mohou ponechat tlačítko pro aktivaci systému "IQ.DRIVE Travel Assist" bez povšimnutí. Na dlouhých trasách však asistenční systémy pro částečně automatizovanou jízdu významně snižují zatížení řidiče. A právě o zvýšení komfortu tu jde. "IQ.DRIVE Travel Assist" a "ACC" jsou pro Polo k dispozici jako součást na přání dodávaného "paketu IQ.DRIVE". "Lane Assist" patří mezi asistenční systémy, které se pro Polo dodávají sériově.

Automatizovaná jízda se v mezinárodní klasifikaci dělí do šesti stupňů od úrovně 0 do úrovně 5. Na úrovni 0 nemá řidič žádnou podporu v podobě zásahů asistenčních systémů. Na úrovni 1 přebírají asistenční funkce vozu řízení buď v příčném, nebo podélném směru, zatímco řidiči zůstává zbývající část řidičských povinností. "IQ.DRIVE Travel Assist" odpovídá částečně automatizované jízdě na úrovni 2, protože má současně na starosti řízení v příčném i podélném směru. Úroveň 2 představuje s ohledem na stav legislativy a bezpečnost současné status quo. Řidič musí z bezpečnostních důvodů činnost systému nepřetržitě sledovat. Až to nebude nutné, bude se jednat o dalších velký vývojový skok - vysoce automatizovanou jízdu úrovně 3. I na úrovni 3 však musí být řidič připraven ujmout se po vyzvání znovu řízení vozu. Při zcela automatizované jízdě úrovně 4 předává řidič odpovědnost kompletně vozidlu za specifických podmínek - například při jízdě na dálnici. Pokud vůz jede zcela bez řidiče od startu do cíle, hovoří se o úrovni 5. Potřebný hardware a software by mohl být k dispozici v příštím desetiletí.

Zdroj: Volkswagen

Další články z rubriky Auto moto

Nové MINI Aceman s čistě elektrickým pohonem nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících

Kreativní využití prostoru v novém pojetí: MINI slaví premiéru prvního crossoveru v segmentu prémiových malých vozů. Nové MINI Aceman kombinuje kompaktní vnější rozměry s co největším vnitřním prostorem pro cestující a čistě elektrickým pohonem. ...

Ford Pro posiluje vedoucí postavení E-Transitu v segmentu

Ford Pro dnes odhalil novou verzi modelu E-Transit s prodlouženým dojezdem, která zvyšuje schopnosti nejprodávanější velké elektrické dodávky v Evropě ...

Škoda Kodiaq rozšiřuje paletu motorů, prodejní ceny začínají na 980 000 Kč včetně DPH

Mladá Boleslav - Nová Škoda Kodiaq se dostala do prodeje nejprve se dvěma dieselovými motory, nyní se paleta pohonných jednotek rozrůstá o zážehové ag ...

Co si počít, pokud se vám rozbije katalyzátor v autě?

První katalyzátory se začaly v autech objevovat už v sedmdesátých letech dvacátého století. Za tento vynález vděčíme americké automobilce Cadillac. Je ...

V prvním čtvrtletí dosahuje výroba automobilů rekordních hodnot

V prvním čtvrtletí bylo v tuzemských firmách automobilového průmyslu vyrobeno celkem 394 443 osobních vozidel, meziročně o 11,5 % víc. Jde tak o nejvy ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »