InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Armáda se rozloučila s letouny Jak-40

03.09.2020
Praha - Na 24. základně dopravního letectva byl ve středu slavnostně ukončen provoz letounu Jak-40. Poslednímu průletu stroje nad kbelským letištěm přihlíželi představitelé resortu obrany a další významní hosté.
Foto: Armáda ČR
"Je to nepochybně pro vás letce srdeční záležitost, když se navždy loučíte se strojem, na kterém jste odlétali tisíce letových hodin. Stejně to tak jistě cítíte i vy, technici a mechanici, kteří důvěrně znáte doslova každý šroubek," řekl náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic MO Lubor Koudelka a dodal, že armáda obdrží za oba letouny plnohodnotnou náhradu: "Letouny CASA už prokázaly své přednosti nejen při přepravě našich vojáků, ale zejména při podpoře mezinárodních operací." Ve svém projevu také zmínil, že jde o nutný krok k modernizaci vzdušných sil.

Brigádní generál Petr Lanči, zástupce velitele vzdušných sil, vyzdvihl dvacet let armádní služby letounů Jak-40 a připomněl jejich poslání. Na závěr poděkoval všem vojákům, pilotům i pozemnímu personálu za vynaloženou péči v průběhu jejich služby.

Československo mezi největšími odběrateli
První prototyp třímotorového proudového dopravního letounu Jakovlev Jak-40 byl zalétán 21. října 1966. Vyrobeno bylo celkem 1011 strojů, z nichž 125 bylo dodáno zahraničním zákazníkům v 18 zemích, přičemž právě Československo patřilo mezi největší odběratele. Československé aerolinie pořídily 17 letounů Jak-40 v letech 1974-1977, dalších osm pak v období let 1972-1979 zařadil do svého parku Letecký oddíl Ministerstva vnitra, známý také jako vládní letka, který zajišťoval přepravu státních představitelů.

Rozhodnutí o převodu dvojice letounů Jak-40 od ministerstva vnitra armádě bylo učiněno v průběhu roku 1981 a bylo s tím spojeno také přeškolení létajícího a pozemního personálu tehdejšího 3. dopravního leteckého pluku sídlícího na letišti v Praze-Kbelích. Stroje začaly být prakticky okamžitě využívány k přepravě vojenských činitelů, která se ale v té době omezovala převážně na území Československa, případně na sousední státy Varšavské smlouvy.

Po vzniku samostatné České republiky v roce 1993 zajišťovalo leteckou přepravu státních činitelů stále ministerstvo vnitra, respektive jeho letka přejmenovaná na Státní letecký útvar a po mnoha diskuzích se v roce 1998 Vláda České republiky rozhodla přijmout stejný model, jaký používá většina zemí NATO a svěřit tento prestižní úkol svým vzdušným silám. Státní letecký útvar ministerstva vnitra byl zrušen k 31. prosinci 1998 a úkoly týkající se přepravy VIP osob převzala tehdejší 6. základna dopravního letectva v Praze-Kbelích.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Domácí

Ministerstvo obrany: Roman Vohradský odstupuje z pozice ředitele VLS

Ředitel státního podniku Vojenské lesy a statky (VLS) Roman Vohradský se rozhodl skončit ve své funkci. Písemné rozhodnutí předal do rukou ministryně obrany Jany Černochové. V čele podniku zůstane do 15. května ...

MPSV hned dvakrát uspělo v prestižní anketě Zákon roku, kterou pořádá společnost Delloite

Ve čtvrtek 25. dubna 2024 byly vyhlášeny výsledky patnáctého ročníku ankety Zákon roku. Na druhém místě v hlavní kategorii Nejlepší zákon pro byznys s ...

NKÚ: Miliardové dotace Národní sportovní agentury byly netransparentní a bez kontroly efektivity

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní sportovní agentura (NSA) vydaly v letech 2019 až 2022 ze státního rozpočtu na podporu sp ...

Hnutí DUHA: Europoslanci zatloukli další hřebík do rakve péče o přírodu a půdu v zemědělských dotacích

Evropský parlament podpořil návrh Evropské komise radikálně oslabit ekologické podmínky pro čerpání veřejných peněz ze zemědělských dotací v rámci Spo ...

Správa železnic: Cestující získali moderní prostory na dalších nádražích

Správa železnic neustále zlepšuje prostředí na nádražích po celé České republice, v uplynulém období dokončila výstavbu nových nebo rekonstrukci stáva ...

Doporučujeme



Úterý 30.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »