Ministerstvo zdravotnictví ukončilo provoz linky první psychické pomoci. V době epidemie odbavila 2600 hovorů
17.06.2020
Po téměř třech měsících fungování ukončilo Ministerstvo zdravotnictví provoz linky první psychické pomoci. Linka byla zřízena 25. března v rámci celostátní infolinky 1212, volající se na ni mohli dovolat přes volbu 5. Za dobu svého trvání vyřídili intervenční pracovníci více něž 2 600 hovorů, z nichž třetinu tvořila intervence u lidí s psychickými obtížemi. V případě potíží se občané mohou dále obracet na specializované krizové linky.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Období epidemie koronaviru bylo pro nás všechny velmi náročné. Vytvořili jsme proto pod celostátní infolinkou 1212 linku první psychické pomoci, která sloužila veřejnosti jako podpora v těchto náročných měsících. Linka poskytla volajícímu bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor v obtížné situaci s odborníkem, který mu případně nabídl další možnosti pomoci," vysvětlil smysl provozu linky ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Linka byla určena všem občanům, kteří z důvodu aktuální krizové situace cítili nepřiměřenou psychickou zátěž. Poskytovala tzv. krizovou intervenci vedenou vyškolenými interventy a psychology. V praxi to znamenalo, že pokud byl volající v akutní psychické nepohodě či krizi, interventi použili techniky první psychické pomoci za účelem stabilizace volajícího. Tzv. intervenční hovory měly podobu strukturovaného rozhovoru a trvaly v průměru 20 minut. Množství intervenčních hovorů tvořilo průměrně 30-35% všech hovorů na lince první psychické pomoci.
Operátoři odbavovali i lehčí hovory, které nevyžadovaly krizovou intervenci. Volající se například informovali, co mají se svou psychikou dělat, jak si pomoct sami a kde mohou najít požadované služby. Případně se doptávali na současnou epidemiologickou situaci a opatření ministerstva. V prvních dnech od spuštění linka vyřídila až 100 hovorů denně, s maximem 161 v jednom dni, poté se počet hovorů držel kolem 40-50 denně a postupně klesal. Průměrně linka první psychické pomoci vyřizovala 20-30 hovorů denně. Tyto hovory měly zpravidla trvání několik minut.
"Provoz linky zajišťovali zdravotničtí interventi a psychologové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), vycvičení pro komunikaci s lidmi zasaženými psychicky nadlimitní situací. Linka fungovala od 7 hodin do půlnoci a v nočních hodinách pak byl případný volající odkázán na non-stop linku krizové pomoci," upřesnil Lukáš Humpl, klinický psycholog a garant SPIS ČR ze Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje.
Nejčastěji volali lidé, na které doléhala karanténní opatření a s nimi spojená změna životního stylu. Týkalo se to především osamělých lidí staršího věku, kteří špatně snášeli odloučení od přátel a rodiny, dále lidí středního věku, kteří čelili psychickému vyčerpání, nejistotě a úzkostem. Volající nejčastěji vyhledávali porozumění a ujištění, že ve svém prožívání nejsou sami a že má jejich problém řešení.
"Linku mohli využít lidé, na které dolehla krizová situace, vyvolaná ohrožením zdravotní povahy. Většinou volali lidé z důvodu pocitu strachu z nemoci, obtížně zvládající karanténu či s pocity bezmoci. Odborníci pak s nimi přes telefon řešili, jak zvládnout izolaci, akutní stres, hněv či zklamání v souvislosti se situací, kterou prožívali," dodává Lukáš Humpl.
očet poskytnutých intervencí ve vztahu ke COVID se s odeznívající krizí postupně snižoval. Začaly dominovat hovory bez souvislosti s epidemií, které jsou běžné na krizových linkách. Z toho důvodu se Ministerstvo zdravotnictví rozhodlo agendu navrátit specializovaným linkám se zkušeností s řešením těchto oblastí. Pomoc zde bude nadále dostupná, kontakty jsou k nalezení na www.capld.cz.
Linka první psychické pomoci pod volbou 5 fungovala na celostátní infolince 1212. Ta byla zřízena krátce po začátku koronavirové krize, aby ulehčila přetížené lince 112. Operátoři z řad dobrovolníků a pracovníků jednotlivých zapojených rezortů odpovídají veřejnosti na dotazy týkající se nejen zdravotnictví a hygienických opatření, ale také podnikání, sociální problematiky, přeshraničního pohybu a dopravy. Na lince 1212 nadále funguje zdravotnická linka Ministerstva zdravotnictví (volba 2). Linka je k dispozici všem občanům zdarma, s operátory mohou spojit i přes chat.
Krátce po zavedení linky pro veřejnost byla zřízena také linka kolegiální pomoci pro zdravotníky, tato bude nadále funkční, bude řešit problematiku psychické zátěže zdravotnických pracovníků v souvislosti s výkonem povolání již vez přímého vztahu k epidemii COVID. Tato linka odbavila během svého působení prozatím sedm desítek intervenčních hovorů.
Kromě linky 1212 doporučujeme
Ministerstvo zdravotnictví se od počátku epidemie COVID-19 na českém území snaží ve spolupráci s odbornými společnostmi, zdravotními pojišťovnami, médii i soukromými subjekty zajistit pro občany co nejlepší přístup k informacím týkajícím se nejenom řešení situace související s infekcí COVID-19, ale i k informacím o zdravotní péči obecně. Pro aktuální informace doporučujeme občanům nadále sledovat webové stránky a sociální sítě Ministerstva zdravotnictví ČR.
Zdroj: Ministerstvo zdravotnictví ČR