InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Hnací vozidla Správy železnic budou umět komunikovat se systémem ETCS

27.04.2020
Správa železnic vypisuje tendr na dodavatele palubních jednotek ETCS. V souvislosti se zaváděním tohoto jednotného evropského vlakového zabezpečovače na české železniční síti chce takto vybavit 98 svých speciálních drážních vozidel určených pro údržbu a opravy. Předpokládaná hodnota zakázky je 980 milionů korun. Spolufinancování bude zajištěno z Operačního programu Doprava a prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
Prostřednictvím veřejné zakázky se vybaví třicet tři vozidel MVTV 2, deset vozidel MVTV 2.2, osm vozidel MVTV 2.3, tři vozidla MTW 100 a čtyřicet čtyři vozidel MUV 75. Dosazení mobilní částí ETCS umožní jejich provoz na tratích, na kterých je instalovaná traťová část tohoto vlakového zabezpečovače. Povinnost instalovat systém ETCS do hnacích vozidel platí i pro dopravce. Národní implementační plán počítá s tím, že od 1. ledna 2025 nebudou na koridorové tratě vpuštěny vlaky nevybavené palubní částí systému ETCS.

Aktuálně je systémem ETCS pokryto 255 kilometrů železničních tratí v České republice. Dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné postoupilo do zkušebního provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce. Dále se pracuje na úsecích Plzeň - Cheb, Praha-Uhříněves - Votice a Kralupy nad Vltavou - Praha - Kolín. Pro několik dalších úseků momentálně probíhá projektová příprava.

Systém ETCS umožňuje spolehlivě a kontinuálně kontrolovat jízdu vlaků. Použitá technologie dohlíží na to, zda se vlak pohybuje v přesně vymezeném úseku tratě. Pokud například strojvedoucí nerespektuje návěst Stůj, chybu zjistí a vlak může bezpečně zastavit.

Nutnost zavedení jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení si vyžádala především skutečnost, že v současné době existuje v členských státech Evropské unie celá řada různých vlakových zabezpečovačů. Ty vykazují kromě zcela zásadní rozdílnosti v konstrukci a technickém řešení také odlišnou úroveň zajištění bezpečnosti železničního provozu. Jejich hlavní nevýhodou ale je, že vlaky v mezinárodní přepravě musí být vybaveny různými typy zařízení, která komunikují s vlakovými zabezpečovači státu, na jehož území se právě nachází. Jeden společný systém tento nevyhovující stav odstraní.
Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Domácí

Ministerstvo obrany: Roman Vohradský odstupuje z pozice ředitele VLS

Ředitel státního podniku Vojenské lesy a statky (VLS) Roman Vohradský se rozhodl skončit ve své funkci. Písemné rozhodnutí předal do rukou ministryně obrany Jany Černochové. V čele podniku zůstane do 15. května ...

MPSV hned dvakrát uspělo v prestižní anketě Zákon roku, kterou pořádá společnost Delloite

Ve čtvrtek 25. dubna 2024 byly vyhlášeny výsledky patnáctého ročníku ankety Zákon roku. Na druhém místě v hlavní kategorii Nejlepší zákon pro byznys s ...

NKÚ: Miliardové dotace Národní sportovní agentury byly netransparentní a bez kontroly efektivity

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní sportovní agentura (NSA) vydaly v letech 2019 až 2022 ze státního rozpočtu na podporu sp ...

Hnutí DUHA: Europoslanci zatloukli další hřebík do rakve péče o přírodu a půdu v zemědělských dotacích

Evropský parlament podpořil návrh Evropské komise radikálně oslabit ekologické podmínky pro čerpání veřejných peněz ze zemědělských dotací v rámci Spo ...

Správa železnic: Cestující získali moderní prostory na dalších nádražích

Správa železnic neustále zlepšuje prostředí na nádražích po celé České republice, v uplynulém období dokončila výstavbu nových nebo rekonstrukci stáva ...

Doporučujeme



Úterý 30.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »