InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Evropský parlament přijal nová pravidla pro transparentnost politické reklamy

28.02.2024
Voliči už nebudou tajně manipulováni politickou reklamou. Zajistí to nová pravidla, která včera schválil Evropský parlament. Ta zavádí například povinné označování politické reklamy včetně informace o tom, ke kterým volbám či třeba referendu se vztahuje. Podle europoslance a kvestora Evropského parlamentu Marcela Kolaji, který se na legislativě podílel, jde o krok dobrým směrem. Pravidla by však podle něj měla být ještě přísnější.
Foto: pirati.cz
"Marketing hrál v politice vždy velkou roli, ovšem nástroje se poslední dobou zásadně změnily. Sledujeme, jak někteří politici, oligarchové, ale i cízí země zneužívají nástrojů na Internetu k manipulaci s lidmi. Pokud nechceme, aby o naší demokracii rozhodovaly místo názorů pochybně financované reklamy, potřebujeme jasná celoevropská pravidla. Legislativa, kterou jsme dnes přijali, jde dobrým směrem. Zavádí totiž třeba povinné označování politické reklamy online i offline. A to včetně informací o tom, kdo a kolik peněz za ni zaplatil a čeho se týká. Tedy zda jde o reklamu před konkrétními volbami, referendem nebo zda se třeba vztahuje k propagaci konkrétního zákona. Třeba v Česku je dnes označení povinné jen v období před volbami a zahrnuje jen zlomek zmíněných informací, což prostě nestačí. Vznikne také celoevropská databáze politické reklamy, takže se každý bude moct podívat, kdo a za co agituje," popisuje Kolaja.

Ten však současně přiznává, že od legislativy očekával víc. Při vyjednávání s národními státy z legislativy vypadla především přísnější pravidla pro takzvané mikrocílení.

"Na příkladu kauzy Cambridge Analytica a jejího vlivu na referendum o Brexitu či na americké prezidentské volby jsme viděli, jak nebezpečným nástrojem může mikrocílení reklam být. Že může bez přehánění ovlivnit celkové směřování země. S jeho pomocí totiž dokážou marketéři nahlédnout do "niter" voličů a zneužít jejich skryté obavy k manipulaci. Jako Piráti jsme proto bojovali za to, aby cílená reklama mohla využívat jen několik předem určených kategorií. A to pouze tehdy, když k tomu dá uživatel výslovný souhlas. Bohužel, proti této snaze se postavily národní vlády. Nová pravidla tak dělají jen dílčí kroky, jako je zákaz používání mikrocílení k oslovení budoucích prvovoličů. To ale nestačí, o konec takzvané šmírovací reklamy budeme usilovat i nadále," dodává Kolaja.

Text, o kterém včera europoslanci hlasovali, je výstup z trialogu. V platnost legislativa vstoupí rok a půl od finálního schválení.

Zdroj: Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

APEK: Češi utratili v dubnu za zboží v e-shopech v průměru přes 4 700 Kč, výrazně více než v předchozích měsících

Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v jednotlivých měsících ...

Armáda spásy pomáhá osobám v bytové nouzi

Armáda spásy vnímá sociální bydlení jako zásadní a důležitý nástroj, který, jak věří, vede k účinnému řešení fenoménu bezdomovectví, a především k pre ...

Informační služby ČSÚ řeší i velmi neobvyklé dotazy

Přes 10,5 tisíce požadavků z řad široké veřejnosti, podnikatelů a veřejné správy zodpověděli v roce 2023 pracovníci informačních služeb v Praze a na k ...

V I. čtvrtletí vydělala skupina ČEZ 13,6 mld. Kč, meziročně o čtvrtinu více

Provozní zisk před odpisy (EBITDA) dosáhl v I. čtvrtletí 40,3 mld. Kč, což znamená meziroční nárůst o 7,8 mld. Kč. Čistý zisk dosáhl 13,6 mld. Kč, mez ...

Česká pošta obnovila na pobočkách prodej tisku

Česká pošta od pondělí 13. května opětovně zahájila prodej tisku, a to po vzájemné dohodě s původními distributory tisku společností První novinová sp ...

Doporučujeme



Středa 15.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »