InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Evropský parlament přijal nová pravidla pro transparentnost politické reklamy

28.02.2024
Voliči už nebudou tajně manipulováni politickou reklamou. Zajistí to nová pravidla, která včera schválil Evropský parlament. Ta zavádí například povinné označování politické reklamy včetně informace o tom, ke kterým volbám či třeba referendu se vztahuje. Podle europoslance a kvestora Evropského parlamentu Marcela Kolaji, který se na legislativě podílel, jde o krok dobrým směrem. Pravidla by však podle něj měla být ještě přísnější.
Foto: pirati.cz
"Marketing hrál v politice vždy velkou roli, ovšem nástroje se poslední dobou zásadně změnily. Sledujeme, jak někteří politici, oligarchové, ale i cízí země zneužívají nástrojů na Internetu k manipulaci s lidmi. Pokud nechceme, aby o naší demokracii rozhodovaly místo názorů pochybně financované reklamy, potřebujeme jasná celoevropská pravidla. Legislativa, kterou jsme dnes přijali, jde dobrým směrem. Zavádí totiž třeba povinné označování politické reklamy online i offline. A to včetně informací o tom, kdo a kolik peněz za ni zaplatil a čeho se týká. Tedy zda jde o reklamu před konkrétními volbami, referendem nebo zda se třeba vztahuje k propagaci konkrétního zákona. Třeba v Česku je dnes označení povinné jen v období před volbami a zahrnuje jen zlomek zmíněných informací, což prostě nestačí. Vznikne také celoevropská databáze politické reklamy, takže se každý bude moct podívat, kdo a za co agituje," popisuje Kolaja.

Ten však současně přiznává, že od legislativy očekával víc. Při vyjednávání s národními státy z legislativy vypadla především přísnější pravidla pro takzvané mikrocílení.

"Na příkladu kauzy Cambridge Analytica a jejího vlivu na referendum o Brexitu či na americké prezidentské volby jsme viděli, jak nebezpečným nástrojem může mikrocílení reklam být. Že může bez přehánění ovlivnit celkové směřování země. S jeho pomocí totiž dokážou marketéři nahlédnout do "niter" voličů a zneužít jejich skryté obavy k manipulaci. Jako Piráti jsme proto bojovali za to, aby cílená reklama mohla využívat jen několik předem určených kategorií. A to pouze tehdy, když k tomu dá uživatel výslovný souhlas. Bohužel, proti této snaze se postavily národní vlády. Nová pravidla tak dělají jen dílčí kroky, jako je zákaz používání mikrocílení k oslovení budoucích prvovoličů. To ale nestačí, o konec takzvané šmírovací reklamy budeme usilovat i nadále," dodává Kolaja.

Text, o kterém včera europoslanci hlasovali, je výstup z trialogu. V platnost legislativa vstoupí rok a půl od finálního schválení.

Zdroj: Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

ČNB odňala oprávnění k činnosti nebankovnímu poskytovateli spotřebitelských úvěrů společnosti Fair Credit Czech s.r.o.

Česká národní banka informuje podle § 146 odst. 3 zákona o spotřebitelském úvěru veřejnost, že pro opakované a závažné porušení povinností stanovených tímto zákonem odňala společnosti Fair Credit Czech s.r.o., IČO 044 55 835 (dále jen "Fair Credit ...

dTest: Čtveřice leteckých společností dostala ve Španělsku pokutu 150 milionů eur. Zastaví rekordní pokuty nepovolené praktiky?

Španělské úřady vyměřily čtveřici leteckých společností, jmenovitě Ryanair, Easyjet, Vue-ling a Volotea, pokutu ve výši 150 milionů eur (3,7 miliardy ...

Prezident Pavel zakončil dvoudenní cestu do Ústeckého kraje

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek zakončil dvoudenní návštěvu Ústeckého kraje. Byla to jeho druhá návštěva v tomto kraji od zvolení, první ale proběhla ...

SYRI: Historická hranice Sudet zůstává stále předělem

Hranice Sudet vytváří stále předěl mezi obyvatelstvem Česka. Přestože formálně od konce druhé světové války neexistuje, je stále viditelná v různých j ...

Podle průzkumu patří Česká televize společně s Českým rozhlasem mezi nejdůvěryhodnější tuzemská média

V nejnovějším průzkumu Vnímání veřejné služby hodnotí diváci Českou televizi jako důvěryhodnou, objektivní a vyváženou. Ve všech sledovaných bodech na ...

Doporučujeme



Sobota 22.6.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »