InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Českobudějovické nádraží je opět dominantou města

06.02.2024
Cestující včera začali využívat zrekonstruovanou nádražní budovu v Českých Budějovicích. Památkově chráněný objekt ze začátku minulého století prošel největší přestavbou ve své historii. Práce probíhaly od roku 2020, stavbaři provedli obnovu střechy, fasády a interiérů. Vznikl multifunkční objekt s obchody, nabídkou služeb i moderními kancelářemi, potřebný bezbariérový přístup zajišťují výtahy. Výsledkem renovace je také pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Celkové náklady přesahují miliardu korun.
Foto: mdcr.cz
Budova nádraží v Českých Budějovicích začala sloužit veřejnosti v roce 1908. Od té doby prošla jen menšími opravami.

"Nádražní budova je pro svou architektonickou a památkovou hodnotu zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek. Stavbaři jí vrátili podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny," uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Využití zrekonstruované budovy bude multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostor s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance. V centrální části se nachází nový výtah, který spojuje podchod s 1. nástupištěm, další výtahy jsou v severní i jižní věži. Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující. Zajímavým detailem potom je speciální vůně přidaná do vzduchotechniky, která zrekonstruované prostory jemně provoní.

"Součástí projektu bylo i vybudování pasáže mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Jde o pomyslné propojení s Lannovou třídou, která je hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Jejím otevřením snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, zvýší se tak jejich bezpečnost," popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

"Celá rekonstrukce byla náročným projektem, a to nejen proto, že probíhala za plného provozu nádraží. Museli jsme se vyrovnat se zvýšenou hladinou spodní vody a mnohem větší degradací původních konstrukcí a nosných prvků, než předpokládal projekt. Důležitou součást stavby představovaly i nové dopravní kanceláře a jejich vybavení odpovídající nejvyššímu evropskému standardu zajištění bezpečnosti provozu tratí," řekl Jaroslav Heran, generální ředitel společnosti Metrostav, která byla zhotovitelem stavby společně s firmami Edikt a Avers.

Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. České Budějovice hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility - RRF) v rámci Národního plánu obnovy. Celkové náklady dosahují 1 053 000 000 Kč.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Regiony

Česká pošta nabízí svoji hlavní administrativní budovu k odkupu

Vedení České pošty včera na pravidelném jednání dozorčí rady předložilo návrh na prodej pražské nemovitosti na rohu ulic Jindřišská a Politických vězňů. Výběrové řízení vyhraje zájemce s nejvyšší nabídkou. Oproti poslední nabídce na odkup se ...

Přijeďte v červnu do Žatce poměřit síly s profesionály AČR

Příznivci běhu i armády se mohou letos těšit na opravdovou lahůdku. Jeden ze závodů oblíbené série Urban Challenge, která nabízí městské překážkové zá ...

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu dálnice D35 Křelov-Slavonín

Ředitelství silnic a dálnic včera 27. února 2024 zahajuje stavbu dálnice D35 v úseku Křelov-Slavonín. Po dokončení stavby bude dokončen západní obchva ...

Praha získá po 10 letech přímé spojení do Uzbekistánu. Lety do Taškentu nabídne dopravce Qanot Sharq Airlines

Jednodušší cestování za poznáváním Střední Asie a zajímavé možnosti pro rozvoj obchodní spolupráce mezi Českou republikou a Uzbekistánem. To přinese n ...

PID: Totemy pomohou najít cestu k metru nebo železnici

Jedním z důležitých navigačních prvků systému Čitelná Praha je tzv. totem, nový typ nosiče, který má za úkol upozorňovat na přítomnost stanice metra č ...

Doporučujeme



Středa 28.2.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »