InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Od ledna 2024 zaniknou všechny plátcovy pokladny, práva a povinnosti přejdou na jejich zřizovatele

21.12.2023
Od 1. ledna 2024 bude zrušen institut plátcových pokladen, čímž dojde k přenesení práv a povinností, které dosud plnily plátcovy pokladny, na jejich zřizovatele. V praxi to znamená, že zřizovatelé jako plátci daně budou plnit povinnosti za zdaňovací období 2024 vlastním jménem a s uvedením vlastního DIČ. Opatření přinese zefektivnění kontroly plnění daňových povinností a snížení nadbytečné administrativní zátěže jak na straně plátce daně, tak na straně finančních úřadů.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Plátcovy pokladny byly do roku 2023 organizačními jednotkami plátce daně, ve kterých docházelo k naplnění povinností stanovených plátci daně zákonem (zejména vybírání, srážení a zajišťování daně), a ve kterých byly soustředěny doklady sloužící ke kontrole naplňování těchto povinností. Zřizovatelé plátcových pokladen se od ledna 2024 stávají plátci daně za všechny zaměstnance, kterým budou vypláceny příjmy ze závislé činnosti v roce 2024 bez ohledu na skutečnost, zda se jedná o "kmenové" zaměstnance zřizovatele nebo zaměstnance evidované v bývalých plátcových pokladnách. Současně zřizovatelé plátcových pokladen budou v roce 2024 za bývalé plátcovy pokladny plnit povinnosti, které se vztahují ke zdaňovacímu období 2023 a obdobím starším. Tyto povinnosti budou zřizovatelé činit pod svým jménem, avšak s uvedením DIČ zrušené plátcovy pokladny (tzn. za každou zrušenou plátcovu pokladnu samostatně).

Zřizovatelům zrušených plátcových pokladen, kteří nebyli registrování jako plátci daně z příjmů ze závislé činnosti, avšak budou i nadále v roce 2024 vyplácet příjmy ze závislé činnosti, vzniká dnem 1.1.2024 registrační povinnost plátce daně.

Finanční správa bude při daňovém řízení respektovat místo vedení mzdové agendy, resp. uložení souvisejících dokumentů v lokalitách, kde byly původně umístěny plátcovy pokladny, a nebude při případných kontrolách požadovat převoz mzdových dokladů do sídla plátce daně. Více informací k rušení plátcových pokladen je k dispozici na webových stránkách finanční správy.

Zdroj: Finanční správa ČR

Další články z rubriky Ekonomika

Konference Hospodářské komory a České asociace umělé inteligence ukáže firmám, jak používat AI

Praktické ukázky využití v podnicích, konzultační zónu a workshopy, na kterých si zástupci firem vyzkouší AI nástroje, chystají Hospodářská komora a Česká asociace umělé inteligence. Na konferenci AI inspiration v pražském Cubexu na konci května ...

První investiční VC fond z Národního plánu obnovy ČR bude spravovat Tensor Ventures

Investiční společnost Tensor Ventures byla vybrána jako správce prvního fondu rizikového kapitálu (VC), který bude financován z Národního plánu obnovy ...

ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019

Nálada malých a středních firem a podnikatelů se mění k lepšímu. Největší posun od podzimu nastal v investiční aktivitě, která je na nejvyšší úrovni z ...

Výzva všem samosprávám: Vypravte se na URBIS pro know-how, dobrou praxi i kontakty

Brno - Už 4. června 2024 otevře své brány brněnský URBIS. Letošní ročník nabídne v Česku doposud nevídaný třídenní program s účastí ministrů, předních ...

AMSP: Vyzkoušejte si Akademii podnikání České spořitelny

Máte hlavu plnou nápadů a snů a nechybí vám ambice je realizovat? Svého podnikavého ducha můžete ze řetězu pustit třeba právě teď! V Akademii podnikán ...

Doporučujeme



Úterý 28.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »