InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

V areálu vozovny Pisárky roste největší kolejová harfa v Česku

08.11.2023
Stavba vratné tramvajové smyčky v Pisárkách postoupila do fáze pokládání kolejové harfy. Dělníci postupně napojí 15 kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Svým rozsahem se jedná v Česku o unikátní stavbu. Pokračují i práce na mostní konstrukci, kde se začnou pokládat koleje příští rok v březnu.
Foto: dpmb.cz
Před měsícem lákal Dopravní podnik města Brna zájemce do Pisárek ke sledování betonáže mostní konstrukce vratné tramvajové smyčky. Pro tuto příležitost nechal vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová, na které se během dne vystřídalo asi pět set přihlížejících. "Těší nás, že dopravní stavby v posledních letech budí takovou pozornost. Tisíc metrů krychlových betonu, který jsme na mostovce na začátku října zpracovali, nyní zraje. Mezi tím zde probíhá předpínání příčné a podélné výztuže. Práce na mostní konstrukci by měly být hotové do března. Pak zde budeme pokládat koleje a napojovat je na stávající trať," vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Současně začaly práce na stavbě takzvané kolejové harfy přímo v reálu pisárecké vozovny. Jedná se
o postupné napojování 15 kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Ta se pak připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. "Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět," doplnil Havránek. Práce na kolejové harfě by měly být hotové do konce listopadu.

"Stavba je o to složitější, že se odehrává za provozu pisárecké vozovny. Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně deponovali do vozovny Medlánky. Také se urychlila likvidace vozů, které jsme vyřadili z provozu, aby zde zbytečně nezabíraly místo," uvedl Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. V místě budování kolejové harfy jsou už osazené téměř všechny stožáry trakčního vedení. Jamile dojde ke zprovoznění nových kolejí, přepojí se na ně vedení.

Stavba tramvajové smyčky v uzlu Lipová navazuje na předchozí fáze modernizace vozovny v Pisárkách. Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až
na Mendlovo náměstí. Provozní úspory DPMB vyčíslil na 6 miliónů korun ročně. Práce na budování vratné smyčky probíhají od začátku roku a hotové budou do konce srpna 2024. Celkové náklady činí 680 milionů korun.

Zdroj: Dopravní podnik města Brna

Další články z rubriky Regiony

Ve zlínském muzeu zavládla radost z mimořádného úspěchu

Napětí, které panovalo v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně poté, co na konci dubna byla uveřejněna nominace zrekonstruovaného areálu na Ploštině na cenu Gloria Muasealis, vygradovalo v úterý 14. května odpoledne. V Obecním domě v Praze si totiž ...

ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

Přesně 163 palivových souborů umístili energetici do reaktoru odstaveného prvního bloku. Nově je mezi nimi 48 čerstvých palivových souborů, dosud jich ...

Letecká společnost Korean Air oslavila 15 let od zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Soulem

Jedna z nejstarších a nejdůležitějších dálkových linek na Letišti Václava Havla Praha včera oslavila dvacetileté jubileum. Mezi lety 2004 a 2024 využi ...

Lesníci, vědci i zástupci ministerstev, ochrany přírody a obcí se shodli na vyváženém způsobu hospodaření ve Ždánickém lese a Chřibech

Odborný seminář o udržitelném lesnickém managementu ve Ždánickém lese a Chřibech uspořádaly 14. května v Hradci Králové Lesy České republiky pod zášti ...

ČEZ: V Temelíně soutěžili o kuklu a novou svářečku

Zvýšit zájem mladých lidí o svářečské obory. Takový je jeden z motivů unikátní svářečské soutěže pro středoškoláky z celé republiky. V Jaderné elektrá ...

Doporučujeme



Sobota 18.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »