InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Zákaznické programy aneb Žádná sleva zadarmo

03.08.2023
Zákaznické karty a aplikace vydávané různými obchodními řetězci používá většina spotřebitelů. Vede je k tomu snaha ušetřit. Ne vždy si spotřebitelé uvědomují, že cenou, kterou za slevy platí, je poskytnutí údajů o svém spotřebitelském chování. V případě odsouhlasení marketingového souhlasu mohou být pak jejich osobní údaje poskytnuty i některým velkým vyhledávačům a sociálním sítím. Spotřebitelé by si měli být vědomi ceny svých údajů a udělovat souhlas s jejich dalším zpracováním jenom výjimečně. Zároveň by obchodní řetězce neměly spotřebitele k členství nutit nekalými obchodními praktikami.
Foto: Archiv ID
Se zákaznickými kartami se setkal už nejspíše každý spotřebitel. Nejprve měly formu papírových, pak plastových karet a v současnosti jsou nám nabízeny jako aplikace do našich chytrých mobilních telefonů. Jsou-li zákazníkům ze strany obchodu nabízeny zdarma, měli bychom vždy vědět, co jejich vydáním obchodník sleduje a čím mu za to zaplatíme. "Žádná služba není zadarmo," varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: "Takto svět obchodu nefunguje. Spotřebitelé by měli vědět, že za vydáním karty stojí čistě ekonomická rozvaha vydavatele. Obchodní řetězce se snaží prostřednictvím zákaznických programů zajistit loajalitu svých zákazníků a zároveň mají zájem znát údaje, které byly vygenerovány spotřebitelským chováním držitelů zákaznických karet."

Způsob, jakými obchodní řetězce motivují zákazníky k účasti ve svých zákaznických programech, je podobný. Jsou to zejména cílené slevy pro členy zákaznických programů, sbírání bodů a hraní různých her, které souvisí s nákupy v jejich obchodech. Pokaždé, když spotřebitel vejde do obchodu některého z obchodních řetězců, většinou na první pohled zjistí, že držitelům zákaznických karet a uživatelům zákaznických aplikací jsou nabízeny lepší ceny, případně další výhody. Někdy jsou ceny pro členy zákaznického programu tak výrazně nižší, že v podstatě zákazníky donutí se stát členy zákaznického programu. "Taková praxe se blíží nekalé obchodní praktice," říká k tomu Eduarda Hekšová z dTestu a doplňuje: "Pokud je členství v zákaznických programech dobrovolné, je všechno v pořádku. Ale pokud je v podstatě vynuceno pravidelným výrazným rozdílem cen zboží běžné spotřeby, zejména pokud by spotřebitel za jiných okolností o členství v zákaznickém programu neuvažoval, je pak možné, že se obchodní řetězec pohybuje na hraně nebo i za hranou zákona."

Pokud už se spotřebitel stane členem zákaznického programu, neměl by bezmyšlenkovitě souhlasit se všemi jeho podmínkami. "Řada podmínek zákaznického programu je volitelná a závisí na výslovném souhlasu zákazníka uděleném například zaškrtnutím příslušného políčka," upozorňuje Eduarda Hekšová a vysvětluje: "Se souhlasem spotřebitele se tak mohou jeho údaje dostat i k některým velkým internetovým vyhledávačům a sociálním sítím, které na něj pak podle jeho chování mohou cílit svou reklamu. Na zacílené reklamě lépe vydělávají, přičemž spotřebitel z toho ovšem nemá nic."

Osobní údaje jsou hodnotou, kterou je možné podle platného občanského zákoníku zaplatit za poskytnutí digitálního obsahu. "Spotřebitelé by si hodnoty svých obchodních údajů měli být vědomi a neměli by je poskytovat jiným k obchodnímu vytěžení, pokud jim za to žádná protihodnota není poskytována," radí Eduarda Hekšová a uzavírá: "Při registraci do zákaznického programu by si měl spotřebitel podmínky tohoto programu přečíst. Pokud jim nebude rozumět nebo pokud bude mít pochybnosti o podmínkách zpracování svých osobních údajů, měl by si účast v takovém programu raději dobře rozmyslet."

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Domácí

Moody's potvrdila rating Českých drah v investičním pásmu se stabilním výhledem

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a ...

Úřad vlády se tradičně zapojí do festivalu Open House

Do jubilejního 10. ročníku festivalu pražské architektury Open House se Úřad vlády ČR zapojí otevřením Hrzánského paláce v sobotu 18. května a v neděl ...

ČOI: Hračka na baterie AKU vrtačka T1401 představuje vážné riziko pro životní prostředí

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko kvůli možnému znečištění životního prostřed ...

Ohňostroje jsou pro ptáky vážným ohrožením, ČIŽP za ně může uložit pokutu

Panika, narušení odpočinku a sociálních vazeb, zvýšené riziko úrazů a úhynu - to jsou jen některé z negativních dopadů ohňostrojů na živočichy. Nejvíc ...

Spotřebitelská organizace dTest podala stížnost na Temu

Čínské online tržiště Temu působící na trhu od roku 2023 se těší velké popularitě mezi spotřebiteli. Jen v EU má totiž přes 75 milionů uživatelů měsíč ...

Doporučujeme



Neděle 19.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »