InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Úřad práce ČR mění systém odměňování a motivuje zaměstnance k lepším výkonům

31.07.2023
Efektivní nastavení a redesign pracovních postupů, pokračující digitalizace, optimalizace vnitřní struktury, odměňování podle výkonu a v neposlední řadě odpovídající výše mzdy. To jsou hlavní kroky, jejichž prostřednictvím se Úřad práce ČR postupně mění v moderní instituci 21. století. Tím posledním je upravená systemizace, díky které dojde od 1. 8. 2023 ke zvýšení platů téměř 4 tisíc, zejména, prvoliniových zaměstnanců.
Ilustrační snímek | Foto: MPSV
Úřad práce ČR je klíčovou institucí, která nemá v celé republice alternativu. Pomáhá lidem napříč celou populací. Je proto třeba zajistit, aby její zaměstnanci pracovali v důstojných podmínkách a jejich práce byla náležitě oceněna. A to jak společenským uznáním, tak odpovídajícím platovým ohodnocením. Zaměstnanci ÚP ČR byli dlouhodobě podfinancováni a jejich příjmy patřily k nejnižším v rámci státní i veřejné sféry. Aby byl tento stav napraven, došlo v oblasti odměňování hned k několika významným změnám.

"Ve spolupráci s MPSV jsme připravili nové schéma odměňování, které by mělo vést k výrazně vyššímu a zároveň spravedlivému ohodnocení výkonů a zároveň k co nejefektivnějšímu hospodaření s penězi daňových poplatníků," vysvětluje zastupující generální ředitel ÚP ČR Karel Trpkoš.

Od dubna letošního roku se do výše platů zaměstnanců Úřadu práce ČR výrazně promítá, jak dobře odvádějí svou práci. Čím lépe ji vykonávají, tím vyšší může být jejich odměna. Aby tento systém fungoval, předcházela mu několikaměsíční intenzivní úprava interních procesů. Změna přinesla prokazatelné výsledky.

"S postupující digitalizací se nám mění i charakter práce. Postupně automatizujeme dosavadní manuální činnosti, a to nám umožňuje se lépe soustředit na práci s klientem, jemuž začínáme skutečně poskytovat poradenství. Od srpna proto převádíme celkem 3 919 služebních míst do vyšších platových tříd, které novému charakteru práce odpovídají. Druhá vlna přesunu, zejména dalších prvoliniových, zaměstnanců, pak proběhne na podzim. Průměrný plat v rámci Úřadu práce ČR tak přesáhne 41 000 korun a počítáme s tím, že poroste i v příštím roce," shrnuje Karel Trpkoš.

Poslední měsíce ukázaly, že motivovat zaměstnance k poskytování co nejlepších proklientských služeb se daří. Výrazně klesl podíl žádostí zpracovaných po zákonné lhůtě, včetně hlavního města. Tak například u příspěvku na bydlení zpracovává ÚP ČR 78 % žádostí do 30 dnů od jejich přijetí. U rodičovského příspěvku je to 86 % žádostí. V tomto ohledu významně pomáhá i nově zřízené specializované pracoviště. To zpracovává příspěvek na bydlení a rodičovský příspěvek z on-line podání v rámci celé ČR, stejně jako příspěvek na bydlení a přídavek na dítě pro nejvytíženější pražská pracoviště. Pokud dojde ke zpoždění, z velké části se jedná o žádosti, kdy je třeba, aby klient něco doplnil nebo upravil na základě výzvy, kterou mu ÚP ČR zaslal. Žádosti, jež úřad z uvedených příčin vyřídí po lhůtě 60 dnů, tvoří přibližně 2 % z celkového počtu přijatých formulářů.

Zároveň začal Úřad práce ČR jako první veřejná instituce systematicky pracovat i se zpětnou vazbou od klienta. Od začátku roku 2023 zjišťuje "Klientskou zkušenost" a na jejím základě přijímá opatření a připravuje další změny.

"Praxe potvrzuje, že v oblastech, kde jsme již aplikovali změny v procesech, se situace výrazně zlepšuje. Opožděná výplata dávek, zejména v oblasti státní sociální podpory, bez objektivního důvodu začíná být minulostí. V porovnání s loňským rokem jsme v Praze na třetinových lhůtách. I v tomto ohledu sehrává značnou roli probíhající digitalizace. Čím dál více lidí využívá on-line podání. V hlavním městě tuto cestu volí až ? klientů žádajících o rodičovský příspěvek," vyzdvihuje zastupující generální ředitel ÚP ČR.

Dalším podstatným krokem v rámci transformace Úřadu práce ČR je tzv. vyvažování pobočkové sítě. Snahou je nastavit efektivní a rovnoměrnou vytíženost ve všech agendách a na všech pracovištích napříč celou ČR. Jinak řečeno - jde o další fázi úprav vnitřních postupů, nastavení procesů a také standardizace pracovišť v jednotlivých oblastech. Dochází k přesunům neobsazených pracovních míst z regionů, kde se je obsadit nedaří, do regionů, kde je naopak disponibilní pracovní síla. Přesun míst souvisí vždy též s přesunem výkonu činností, s cílem optimálního vytížení pracovišť a řešení nedostatku pracovní síly v některých regionech, především v hlavním městě.

V tuto chvíli se tedy Úřad práce ČR zaměřuje primárně na zefektivnění všech procesů, a to nejen prostřednictvím intenzivní digitalizace. Cílem je, aby se veškeré služby výrazně posunuly proklientským směrem a zlepšila se také interní administrace. S tím do budoucna souvisí i částečná restrukturalizace pobočkové sítě, která přinese mimo jiné také finanční úspory. Dostupnost služeb ale zůstane zachována. Především díky tomu, že lidé vyřídí vše potřebné prostřednictvím on- line podání, tedy bez nutnosti osobní návštěvy úřadu. Dostupnost služeb zajistí i připravovaná spolupráce s Českou poštou.

"Jde o jednu z klíčových rozvojových aktivit, která pomůže jak Úřadu práce ČR, tak našim občanům, včetně těch, kteří aktuálně naše služby nevyužívají. Uvědomujeme si, že část klientů bude vždy preferovat fyzické podání před elektronickým. I jim chceme dále nabízet komfort, který jim zajistí, že si budou moci vyřídit své záležitosti, zejména pak podat žádosti a další podklady, co nejblíže místu svého bydliště. V důsledku digitalizace, ale bude klesat vytížení našich stávajících pracovišť. A to až do té míry, že část z nich už nebude smysluplné dále provozovat. To je realita, s níž se musíme vypořádat. Zpřístupněním našich služeb přes Českou poštu zachováme jejich širokou dostupnost. Zároveň poskytneme České poště novou náplň práce, tak aby i ona mohla v budoucnu zachovat pro veřejnost svou síť v co největším objemu," uzavírá zastupující generální ředitel ÚP ČR Karel Trpkoš.

Výběr pracovišť, kterých se zeštíhlení dotkne, bude ÚP ČR konzultovat s řadou dalších partnerů. Velmi významnou roli při tom bude hrát hlavně oblast bezpečnosti. Její zajištění ve vztahu k zaměstnancům i klientům patří mezi klíčové priority Úřadu práce ČR.

Zdroj: Úřad práce ČR

Další články z rubriky Domácí

Moody's potvrdila rating Českých drah v investičním pásmu se stabilním výhledem

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a ...

Úřad vlády se tradičně zapojí do festivalu Open House

Do jubilejního 10. ročníku festivalu pražské architektury Open House se Úřad vlády ČR zapojí otevřením Hrzánského paláce v sobotu 18. května a v neděl ...

ČOI: Hračka na baterie AKU vrtačka T1401 představuje vážné riziko pro životní prostředí

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko kvůli možnému znečištění životního prostřed ...

Ohňostroje jsou pro ptáky vážným ohrožením, ČIŽP za ně může uložit pokutu

Panika, narušení odpočinku a sociálních vazeb, zvýšené riziko úrazů a úhynu - to jsou jen některé z negativních dopadů ohňostrojů na živočichy. Nejvíc ...

Spotřebitelská organizace dTest podala stížnost na Temu

Čínské online tržiště Temu působící na trhu od roku 2023 se těší velké popularitě mezi spotřebiteli. Jen v EU má totiž přes 75 milionů uživatelů měsíč ...

Doporučujeme



Neděle 19.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »