InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Řešení stížnosti na WhatsApp orgány EU je pro spotřebitele zklamáním

08.03.2023
V červenci 2021 podala zastřešující Evropská spotřebitelská organizace BEUC a osm jejích národních členů včetně dTestu koordinovanou stížnost prostřednictvím sítě pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC) na společnost WhatsApp. Předmětem stížnosti byly agresivní praktiky WhatsApp z počátku roku 2021, kterým byli uživatelé této aplikace vystaveni při aktualizaci podmínek pro používání služeb a zásad pro zpracování osobních údajů. V těchto zásadách byly provedeny nejasné, netransparentní a blíže nevysvětlené změny, jejichž cílem bylo zřejmě umožnit předávání osobních údajů spotřebitelů mateřské společnosti Facebook (Meta) a dalším třetím stranám. Evropská komise a evropská síť orgánů na ochranu spotřebitele nyní stížnost po dialogu se společností WhatsApp uzavřely. Výsledkem je pouhý závazek společnosti k tomu, že se v budoucnu "bude zlepšovat". Tato zpráva je pro spotřebitele zklamáním.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
V pondělí 6. března 2023 vydala Evropská komise tiskovou zprávu, kde se v relativně optimistickém duchu uvádí, že: "V návaznosti na dialog s orgány EU pro ochranu spotřebitelů a Evropskou komisí (síť CPC) se společnost WhatsApp zavázala k větší transparentnosti změn svých podmínek poskytování služeb. Kromě toho má společnost usnadnit uživatelům odmítnutí aktualizací, pokud s nimi nebudou souhlasit, a jasně vysvětlit, kdy takové odmítnutí povede k tomu, že uživatel nebude moci nadále využívat služby WhatsApp. Společnost WhatsApp také potvrdila, že osobní údaje uživatelů nejsou sdíleny s třetími stranami nebo jinými společnostmi Meta -včetně Facebooku -pro reklamní účely. Dialog se společností WhatsApp byl koordinován švédskou spotřebitelskou agenturou a irskou komisí pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele a zprostředkován Evropskou komisí."

K čemu se tedy společnost WhatsApp v dialogu s orgány EU zavázala?


Skutečnost tak optimistická není. Reálně společnost WhatsApp přijala pouze závazek lépe vysvětlovat změny, které hodlá provést, a dát uživatelům možnost odmítnout změny stejně snadno jako je přijmout. To se však bude týkat pouze budoucích změn aplikace. Nenabídla tedy řešení tisícům uživatelů, kteří přijali aktualizace zásad aplikace v roce 2021 kvůli přetrvávajícím a rušivým oznámením od společnosti WhatsApp, kterými tato tlačila na spotřebitele, aby její změny přijali.

"Výsledek dialogu je zklamáním," hodnotí výsledek Eduarda Hekšová ředitelka spotřebitelské organizace dTest a doplňuje: "Úřady se nezabývaly hlavním bodem naší stížnosti, konkrétně agresivní povahou praktik, které společnost WhatsApp používala. Spotřebitelům, kteří byli pod tlakem společnosti WhatsApp nuceni přijmout nové podmínky, nebyla nabídnuta žádná náprava."

V koordinované CPC stížnosti BEUC a spotřebitelských organizací byla označena vícenásobná porušení práv spotřebitelů, včetně agresivních obchodních praktik, nejasných a zavádějících změn v podmínkách služeb společnosti a možného porušení ochrany osobních údajů. "Práva spotřebitelů v digitální oblasti jsou obtížně vymahatelná," konstatuje Eduarda Hekšová, a uzavírá: "Pokud neuspěje ani koordinovaná akce spotřebitelských organizací, jak má v takovém případě uspět samotný poškozený spotřebitel?"

Další informace, včetně podkladových dokumentů připravených k CPC stížnosti BEUC a skupinou evropských spotřebitelských organizací, včetně dTestu, jsou zde.


Zdroj: dTest

Další články z rubriky Domácí

Česká armáda má čtyři nové piloty Gripenů. Při výcviku museli zvládnout 9G

Čáslavská 21. základna taktického letectva rozšířila řady pilotů stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Během tříměsíčního přeškolovacího výcviku na švédské základně S?tenäs uspěli spolu s maďarskými a brazilskými kolegy. Vojáky nyní v ČR čeká ještě ...

RegioJet objednal u Škoda Group nové elektrické jednotky za 3,5 mld. Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, potvrzuje svůj závazek k modernizaci svého vozového parku investicí do nových elekt ...

Malí výtvarníci obdrželi ceny za ztvárnění tématu digitalizace a jejího dopadu na bezpečnost práce

Náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Zuzana Freitas Lopesová předala ceny vítězům dětské výtvarné soutěže Lidé a roboti při práci. Zúčastnilo s ...

Programové období 2014-2020 míří do cíle. Česko vyčerpá 100 % z fondů Evropské unie

Eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreira na setkání s místopředsedou vlády pro digitalizaci a ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem ...

Jubilejní EKOFILM představuje vizuální styl 50. ročníku

Nejstarší evropský filmový festival o životním prostředí EKOFILM představil vizuální styl pro jubilejní 50. ročník. Letos poprvé se na něj vyhlásila v ...

Doporučujeme



Středa 15.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »