InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

AČR: Vrtulník Mi-171Š v nových barvách. Do kamufláže se vešla celá 55letá služba v české armádě

03.03.2023
Typové řady vrtulníku Mi-8/17 slaví 60 let od vzletu prototypu a 55 let služby v české armádě. Stroje Mi-171Š plní nezastupitelnou roli při přepravě osob a jsou stále jedním z nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Příslušníci 222. vrtulníkové letky z Náměště připomínají novou kamufláží jejich význam a unikátnost.
Foto: acr.army.cz
Historie provozu typové řady vrtulníku Mi-8/17 v československém a následně českém letectvu sahá k přelomu srpna a září roku 1967, kdy si je v ruské Kazani převzali zástupci ČSLA. Prototyp vrtulníku ovšem vzlétl o několik let dříve, a to 24. června 1961.

V roce 2005 Armáda České republiky získala v rámci vyrovnání dluhu s Ruskou federací 16 vrtulníků Mi-171Š. Po deseti letech provozu vznikla mezi příslušníky inženýrsko-letecké služby myšlenka si toto výročí připomenout. Nenašla se ale vhodná grafika, proto nápad připomenout si desetiletý provoz záhy zanikl a byl znovu oživen až v roce 2021, šedesát let od vzniku prototypu. Kvůli covidu se bohužel realizace opět musela odložit.

Při tvoření grafického návrhu byla nakonec oslovena firma Paintskillers, která má s přebarvením výročních strojů v českém letectvu bohaté zkušenosti. Vyhrála varianta, která svým nástřikem zobrazuje všechny kamufláže použité během dlouholeté služby tohoto vrtulníku. Kamufláž byla provedena na vrtulníku Mi-171 Š trupového čísla 9868.

"Lakování vrtulníku bylo časově velmi náročné. Maskovaný povrch se skládá celkem z 12 odstínů a jednotlivé typy maskování jsou odděleny tzv. "loupající se barvou". Při lakování bylo nutné, po dostatečném zaschnutí barvy, často měnit maskování nalakovaných částí trupu," vysvětluje Jiří Vrba, vedoucí laboratoře zvláštních procesů LOM Praha, s. p.

Ocasní část vrtulníku 9868 je zbarvena tak, jako na počátku služby v tehdejším Československu. Následuje kamufláž vrtulníků řady Mi-8 po generálních opravách v Maďarsku. Ve střední části trupu stroje je pak původní zbarvení typu Mi-17 a konečně kabina pilotů nese současnou kamufláž řady Mi-171Š.

"Nejpracnější částí lakování bylo vytvoření iluze loupající se barvy, která odděluje jednotlivé kamufláže. K lakování byla použita polyuretanová barva Akzo Nobel v matném provedení NVG. Spotřeba barvy byla cca 48 až 50 litrů. Od každého odstínu přibližně 4 až 4,5 litru barvy," uzavírá Vrba.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Domácí

Česká armáda má čtyři nové piloty Gripenů. Při výcviku museli zvládnout 9G

Čáslavská 21. základna taktického letectva rozšířila řady pilotů stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Během tříměsíčního přeškolovacího výcviku na švédské základně S?tenäs uspěli spolu s maďarskými a brazilskými kolegy. Vojáky nyní v ČR čeká ještě ...

RegioJet objednal u Škoda Group nové elektrické jednotky za 3,5 mld. Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, potvrzuje svůj závazek k modernizaci svého vozového parku investicí do nových elekt ...

Malí výtvarníci obdrželi ceny za ztvárnění tématu digitalizace a jejího dopadu na bezpečnost práce

Náměstkyně ministra práce a sociálních věcí Zuzana Freitas Lopesová předala ceny vítězům dětské výtvarné soutěže Lidé a roboti při práci. Zúčastnilo s ...

Programové období 2014-2020 míří do cíle. Česko vyčerpá 100 % z fondů Evropské unie

Eurokomisařka pro soudržnost a reformy Elisa Ferreira na setkání s místopředsedou vlády pro digitalizaci a ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem ...

Jubilejní EKOFILM představuje vizuální styl 50. ročníku

Nejstarší evropský filmový festival o životním prostředí EKOFILM představil vizuální styl pro jubilejní 50. ročník. Letos poprvé se na něj vyhlásila v ...

Doporučujeme



Čtvrtek 16.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »