InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Česká pošta čelí novým podvodným jednáním v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží

22.11.2022
Předvánoční čas představuje období, kdy lidé ve zvýšené míře objednávají zboží na e-shopech a nechávají si ho doručovat přepravními společnostmi. Toho využívají internetoví šmejdi, kteří se podvodnými zprávami přes různé mobilní komunikační platformy a reklamami na sociálních sítích snaží tvářit jako Česká pošta a vylákat z nakupujících peníze.
Ilustrační snímek | Foto: ČP
Typickým příkladem je mobilní zpráva, že objednaný balík je na cestě ke kupujícímu a zbývá uhradit potřebnou částku, často v řádu desetikorun, aby mohla být zásilka doručena. Ve zprávě je přiložený odkaz, který kupujícího přesměruje na platební bránu, kde má klient vyplnit údaje ze své platební karty. Jedná se o podvod, Česká pošta tento způsob úhrady nevyužívá.

Česká pošta dlouhodobě čelí novým podvodným jednáním v souvislosti s inzeráty na prodej či koupi zboží, při němž je zneužito jméno České pošty. Podobné případy se stále množí a liší se pouze v detailech. Postup podvodu je obdobný u různých případů. Podvodný kupující nabízí služby České pošty k doručení zásilky a zároveň nabízí bezpečnou platbu prostřednictvím webových stránek ČP. Požaduje po prodávajícím sdělení údajů k platební kartě, kdy následně dojde k odcizení finančních prostředků.

V dalším případě podvodník kontaktuje prodávajícího, že má zájem o jeho inzerované zboží. Nabízí, že zařídí doručení Českou poštou na vlastní náklady. Pošle jakéhosi kurýra České pošty, který může přijít v jakémkoliv vhodném čase. Podvodník údajně zaplatí za zboží a doručení a následně zašle odkaz pro potvrzení objednávky. Prodávající by měl poté obdržet platbu. Česká pošta tuto službu nenabízí, jedná se o podvod s cílem okrást podvedeného.

Česká pošta veškeré falešné zprávy a phishingové útoky, které obdrží, zveřejňuje na svých webových stránkách jako varování. Na stejném místě jsou také rady a postupy, jak phishingový útok rozpoznat. Na uvedené webové stránky se lze dostat kliknutím na banner umístěný přímo na hlavní stránce webu nebo jej klienti naleznou zde: www.ceskaposta.cz/o-ceske-poste/bezpecnostni-informace.

Kromě toho, že Česká pošta dlouhodobě upozorňuje před podobným podvodným jednáním na svých webových stránkách, zapojila se také do nové vzdělávací kampaně České bankovní asociace s názvem #nePINdej! Ta patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud realizovány. Unikátní je i to, že se do ní zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, a České pošty, jsou do kampaně zapojeny Policie České republiky, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), itego, a.s., CISCO, Thein Security, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy.

Zdroj: Česká pošta

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Českým ženám se rodí první dítě později, než by si samy přály

České ženy chtějí mít více dětí, než kolik jich ve výsledku mají. Souvisí to s pokračujícím trendem posunu rodičovství do stále vyššího věku, který v Česku odstartoval v 90. letech 20. století. Zjednodušeně řečeno, ženy podstatně později narození ...

Češi si sjednávají životní pojištění až těsně před třicítkou, rizika jim ale hrozí v každém věku

Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální ...

Investice do prevence a léčby závislostí klesají. Změnu by mohla přinést iniciativa Jedna dvacetina na prevenci

Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) společně s ostatními odbornými a profesními společnostmi volají po navýšení investic do prevence ...

STAN: Lidé v exekucích mají mít šanci dostat se zpět na trh práce

Usnadnit a především zrychlit proces oddlužení u fyzických osob má za cíl novela insolvenční zákona, která je pro Starosty dlouhodobě prioritou. Ten z ...

ČEZ: Emise skleníkových plynů z výroby elektřiny a tepla klesly o 12 %, naopak investice do udržitelných činností stouply o 4,7 miliardy

Zelenání výroby Skupiny ČEZ pokračuje. ČEZ meziročně snížil přímé emise skleníkových plynů o 12 %, což odpovídá úspoře zhruba 2,2 milionů tun ekvivale ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »