InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Ministr dopravy Kupka: Dopravní spojení mezi ČR a Slovenskem patří mezi naše priority

15.02.2022
Ministr dopravy Martin Kupka se v pondělí vydal na svou první zahraniční cestu, která nemohla mířit nikam jinam než na Slovensko. Po společné cestě vlakem z hranic obou republik se v Bratislavě setkal se svým protějškem, ministrem dopravy a výstavby Andrejem Doležalem. Pozornost věnovali spolupráci v oblasti rychlé železnice, silnic i kooperaci v rámci Evropy.
Foto: mdcr.cz
"S panem ministrem Doležalem jsme podrobně projednali otázku výstavby vysokorychlostních tratí, kdy jsme se shodli na tom, že je to náš společný strategický zájem, k jehož realizaci chceme vytvořit dobré podmínky, včetně těch legislativních," hodnotí jednání ministr Kupka.

Společný projekt VRT Budapešť - Bratislava - Brno - Ostrava - Katovice - Varšava bude totiž úspěšný pouze tehdy, když na sebe budou jednotlivé úseky na hranicích logicky navazovat. Podstatná je rovněž synchronizace plánování, přípravy a výstavby, a to zejména přeshraničních úseků.

Oba ministři proto debatovali o možnostech návrhu vedení vysokorychlostních úseků obecně mezi Břeclaví a Bratislavou, detailněji pak o konvenčním úseku Lanžhot-Kúty, stejně tak o situaci kolem uzlu Bratislava včetně napojení do Maďarska.

Mezi další důležitá témata diskutovaná v Bratislavě patřila silniční doprava. Zde je klíčové propojení D49/R6 Hulín - Púchov či D48/I/11 - R5/D3 Frýdek-Místek - Jablunkov - Žilina. Ministr Kupka zdůraznil, že počáteční úsek dálnice D49 Hulín - Fryšták je zařazen mezi hlavní priority ČR. Česká republika také podporuje zkvalitnění silnic I/68 a I/11 s návazností na slovenský úsek I/11 Svrčinovec - státní hranice.

Martin Kupka a jeho slovenský protějšek rozebírali rovněž spolupráci na mezinárodní úrovni. Českou republiku totiž čeká předsednictví v Radě EU, Slovensko pak bude předsedat Visegrádské skupině a Slavkovské platformě. Mezi české priority patří hlavně rozvoj VRT, zkvalitňování infrastruktury či revize unijní politiky v oblasti transevropských dopravních sítí.

Dnešní schůzka byla důležitá i z toho důvodu, že pomohla obnovit aktivity přerušené pandemií covidu-19. Poslední tradiční dvoustranné jednání českého a slovenského ministra dopravy se totiž konalo v září 2018 na společném zasedání obou vlád v Košicích. V rámci V4 se pak poslední setkání uskutečnilo v květnu 2019 v Bratislavě.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Českým ženám se rodí první dítě později, než by si samy přály

České ženy chtějí mít více dětí, než kolik jich ve výsledku mají. Souvisí to s pokračujícím trendem posunu rodičovství do stále vyššího věku, který v Česku odstartoval v 90. letech 20. století. Zjednodušeně řečeno, ženy podstatně později narození ...

Češi si sjednávají životní pojištění až těsně před třicítkou, rizika jim ale hrozí v každém věku

Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální ...

Investice do prevence a léčby závislostí klesají. Změnu by mohla přinést iniciativa Jedna dvacetina na prevenci

Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) společně s ostatními odbornými a profesními společnostmi volají po navýšení investic do prevence ...

STAN: Lidé v exekucích mají mít šanci dostat se zpět na trh práce

Usnadnit a především zrychlit proces oddlužení u fyzických osob má za cíl novela insolvenční zákona, která je pro Starosty dlouhodobě prioritou. Ten z ...

ČEZ: Emise skleníkových plynů z výroby elektřiny a tepla klesly o 12 %, naopak investice do udržitelných činností stouply o 4,7 miliardy

Zelenání výroby Skupiny ČEZ pokračuje. ČEZ meziročně snížil přímé emise skleníkových plynů o 12 %, což odpovídá úspoře zhruba 2,2 milionů tun ekvivale ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »