InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Dostálová: Odklad nového stavebního zákona by byl krokem zpět

13.10.2021
V médiích se opět objevují úvahy o odložení platnosti v létě schváleného nového stavebního zákona. Musím tyto nápady rázně odmítnout, protože:
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
* Opravdu není důvod odkládat přípravy na vznik Nejvyššího stavebního úřadu, který začne fungovat od 1.1.2022, ani posouvat účinnost nového stavebního zákona. Ostatně i opoziční návrh stavebního zákona se vznikem Nejvyššího a Specializovaného stavebního úřadu počítal a jejich potřebu nikdo nezpochybňuje.

* Uvádět jako důvod odkladu účinnosti nového zákona zpožďování digitalizace stavebního řízení nedává smysl. Digitalizace se stihnout musí už jen z důvodu, že jsou na ni vyčleněny peníze z EU fondů a ty se musejí vyčerpat do roku 2023, takže odklad účinnosti by byl v tomto smyslu plýtvání prostředky a ohrožením čerpání evropských peněz. Zakázka na tři klíčové informační systémy už byla vypsána a zveřejněna.

* Zpochybňování stavebního zákona, který v létě schválili poslanci, a odkládání jeho účinnosti, považujeme za neodpovědné. Nejdůležitější strategické infrastrukturní stavby v zemi blokuje v tuto chvíli tzv. systémová podjatost a země trpí krizí dostupného bydlení. A to se bez nového stavebního zákona vyřešit prostě nedá.

* Navíc každá strana měla v programu, že chce zrychlit povolování dálnic a povolování bytů, které dnes v průměru trvá 13, resp. více než 5 let.

* Je třeba upozornit, že nový stavební zákon je velmi provázaná norma, která nebude fungovat, pokud z ní budou vytrhovány a měněny jednotlivé části. Pokud chtějí nové koalice měnit institucionální podobu stavební správy a ponechat stavební úřady v první instanci v přenesené působnosti, nebude možná zastupitelnost úředníků a nebude tak možné dodržovat lhůty. To znamená, že drobné stavebníky, veřejné investory, ale i bytovou výstavbu hází politici přes palubu.

* Věřím, že takto zásadní krok by strany konzultovaly s podnikatelskými svazy a zástupci státních investorů typu Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD nebo Správa železnic, pro něž je nový stavební zákon zásadní.

* Pokud se bude prodlužovat stávající stav, tak to nemůže být dobrá zpráva pro nikoho a ČR bude další roky na nelichotivém 157. místě.

Měl by zvítězit zdravý rozum.
Zdroj: MMR ČR

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »