InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

České dráhy nasadí od nového jízdního řádu 2022 nové vlaky za 9 miliard korun

24.09.2021
České dráhy nasadí v jízdním řádu 2022 na vlaky Západní expres a Krušnohor nejmodernější soupravy InterJet, na regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm vyjedou patrové soupravy push-pull, dvě desítky zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů obslouží regionální linky v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji a klimatizované vozy EC / IC nahradí v rychlících "koženky". Více vlaků nabídne bezbariérové cestování, Wi-Fi, možnost dobíjet cestovní elektroniku. Novinkou bude rozšířená možnost dobíjení elektrických vozíků handicapovaných osob nebo elektrokol.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
"S jízdním řádem 2022 nás čeká největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před 7 lety. Do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě zhruba 9 miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022," říká Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Největší novinkou budou moderní soupravy InterJet, jak dokládají slova Ivana Bednárika: "Po éře Pendolina a Railjetů, které v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky ?Západní expres" a ?Krušnohor". Poprvé v centrální Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál, aby se v nich dalo lépe telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol."

Jednotky však nebudou mít restaurační vůz, což odpovídá současnému trendu mezi objednateli zajistit provoz vlaků na kratší a střední vzdálenosti co nejefektivněji s nízkými náklady. České dráhy však v těchto spojích nabídnou drobné občerstvení přímo na místech cestujících prostřednictvím mobilního minibaru.

Koženky půjdou z kola ven

"Ve velké míře se pustíme do náhrady starších vozů, takzvaných ?koženek", v obyčejných rychlících. ?Koženky" zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagóny s řadou služeb, jako je Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC / IC," doplňuje Ivan Bednárik.

Konkrétní příklady změn vyjmenovává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu: "Kvalitativní skok zaznamenají cestující v rychlících ?Vltava" a ?Lužnice" z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících ?Vysočina" z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna. Tam odstavíme nejvíce ?koženek" a nahradíme je moderními vagóny. Jednotlivé komfortní vozy pak doplníme také do rychlíků ?Hradečan" a ?Krakonoš" z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků ?Bouzov" z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, např. při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu."

Nové soupravy v regionální dopravě nabídnou Wi-Fi nebo nabíjení elektrokol

Moderní soupravy zamíří i na regionální linky. "S novým jízdním řádem a během roku 2022 nasadíme na linku Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm nové patrové jednotky push-pull a RegioPantery zamíří na linku P2 z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna a na regionální linky v Jihočeském kraji. Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let," doplňuje Jiří Ješeta. Nové jednotky nahradí např. vozy typu Bdtmee z bývalé NDR přezdívané "Honecker", ale především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.

Moderní regionální soupravy nabídnou cestujícím služby na úrovni dálkových expresů. Jsou klimatizované, plně bezbariérové, vybavené zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky a nově i výkonnými zásuvkami 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. Soupravy push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu, podobně jako InterJet.

České dráhy budou během jízdního řádu 2022 uvádět do provozu také další modernizovaná vozidla, např. v Olomouckém kraji jde o motorové jednotky Stadler GTW, a v dalších soupravách budou rozšiřované služby, např. v motorových soupravách v Královéhradeckém kraji.

Změny ve vnitrostátní dopravě

U dálkových vlaků nedochází k významným změnám. Na všech linkách operovaných Českými drahami zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v rozsahu jednotlivých minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.


Zdroj: České dráhy

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Českým ženám se rodí první dítě později, než by si samy přály

České ženy chtějí mít více dětí, než kolik jich ve výsledku mají. Souvisí to s pokračujícím trendem posunu rodičovství do stále vyššího věku, který v Česku odstartoval v 90. letech 20. století. Zjednodušeně řečeno, ženy podstatně později narození ...

Češi si sjednávají životní pojištění až těsně před třicítkou, rizika jim ale hrozí v každém věku

Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální ...

Investice do prevence a léčby závislostí klesají. Změnu by mohla přinést iniciativa Jedna dvacetina na prevenci

Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) společně s ostatními odbornými a profesními společnostmi volají po navýšení investic do prevence ...

STAN: Lidé v exekucích mají mít šanci dostat se zpět na trh práce

Usnadnit a především zrychlit proces oddlužení u fyzických osob má za cíl novela insolvenční zákona, která je pro Starosty dlouhodobě prioritou. Ten z ...

ČEZ: Emise skleníkových plynů z výroby elektřiny a tepla klesly o 12 %, naopak investice do udržitelných činností stouply o 4,7 miliardy

Zelenání výroby Skupiny ČEZ pokračuje. ČEZ meziročně snížil přímé emise skleníkových plynů o 12 %, což odpovídá úspoře zhruba 2,2 milionů tun ekvivale ...

Doporučujeme



Pátek 3.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »