InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Desetidenní dálniční e-známky kupovali lidé nejvíce o prázdninách

08.09.2021
Letošní letní prodeje dálničních známek byly vyšší než loňské, kdy se prodalo přes 900 tisíc kusů ještě papírových kuponů. Během července a srpna motoristé koupili denně v průměru 21 tisíc dálničních známek, celkově pak přes 1,3 milionu kusů za téměř 700 milionů korun. Nejvíce se prodalo desetidenních e-vinět, přes 800 tisíc kusů. Třicetidenních variant koupili lidé téměř 300 tisíc a ročních přes 200 tisíc. Zvýšený zájem souvisel jak s dovolenými, tak s tranzitem turistů.
Foto: mdcr.cz
"Od spuštění prodeje v prosinci loňského roku jsme systém přizpůsobili některým požadavkům z praxe. Nyní je tak možné například požádat o vrácení peněz, pokud jste omylem zaplatili dálniční známku na neexistující SPZ. Průběžně také reagujeme na potřeby zahraničních motoristů, abychom jim nákup známky co nejvíc ulehčili", říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Dlouhodobě nejoblíbenějším prodejním kanálem zůstává e-shop na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku pořizuje průměrně přes 83 % motoristů. Na čerpacích stanicích EuroOil nakupuje přibližně 9 % lidí a na pobočkách České pošty zhruba 6 %. Zejména při transitu přes Českou republiku využívají řidiči také samoobslužné prodejní kiosky rozmístěné především v blízkosti hraničních přechodů. Ty se na celkových prodejích podílí 2 %. Státní podnik CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek, v průběhu léta také pružně zareagoval na zvýšenou poptávku na vstupu do ČR ze Saska po dálnici D8 a do Varvažova instaloval další kiosek.

Jan Paroubek pověřený řízením s. p. CENDIS dodává: "Bližší pohled na prodeje ročních elektronických dálničních známek ukazuje, že lidé rádi využívají jejich klouzavou platnost. Největší zájem byl pochopitelně letos koncem ledna a v únoru, po uplynutí platnosti papírových kuponů. Jsem rád, že jsme nápor bez problémů zvládli. V dalších letech už očekáváme špičky na přelomu roku menší, protože se nám nákupy ročních známek pozvolna rozprostřou do celého roku,"

Dálniční známky v Evropě používá 12 zemí. Ve většině případů nabízí dvě krátkodobé a jednu roční. Výjimkou je Švýcarsko, které prodává jen roční dálniční známku.

Od prosince loňského roku se v Česku prodalo téměř 5 milionů dálničních známek, z toho více než 2,6 milionu ročních, zhruba půl milionu měsíčních a více než 1,6 milionu desetidenních.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Českým ženám se rodí první dítě později, než by si samy přály

České ženy chtějí mít více dětí, než kolik jich ve výsledku mají. Souvisí to s pokračujícím trendem posunu rodičovství do stále vyššího věku, který v Česku odstartoval v 90. letech 20. století. Zjednodušeně řečeno, ženy podstatně později narození ...

Češi si sjednávají životní pojištění až těsně před třicítkou, rizika jim ale hrozí v každém věku

Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální ...

Investice do prevence a léčby závislostí klesají. Změnu by mohla přinést iniciativa Jedna dvacetina na prevenci

Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) společně s ostatními odbornými a profesními společnostmi volají po navýšení investic do prevence ...

STAN: Lidé v exekucích mají mít šanci dostat se zpět na trh práce

Usnadnit a především zrychlit proces oddlužení u fyzických osob má za cíl novela insolvenční zákona, která je pro Starosty dlouhodobě prioritou. Ten z ...

ČEZ: Emise skleníkových plynů z výroby elektřiny a tepla klesly o 12 %, naopak investice do udržitelných činností stouply o 4,7 miliardy

Zelenání výroby Skupiny ČEZ pokračuje. ČEZ meziročně snížil přímé emise skleníkových plynů o 12 %, což odpovídá úspoře zhruba 2,2 milionů tun ekvivale ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »