InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Jasná pravidla pro obtěžující marketingová volání? Rozhodnou poslanci

10.06.2021
V řadě životních situací je "ne" kouzelným slůvkem, které nás chrání před obrovskými problémy. Mnoha lidem se ale neříká snadno. A tak přetrvávající pandemie covidu-19 hraje do karet takzvaným šmejdům. Ti zneužívají důvěřivosti nejen seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká. Jedním z nejčastějších jsou telefonické nabídky různého předraženého či nefunkčního zboží nebo smluv o dodávkách energií. Zvrat by měla přinést nová pravidla pro obtěžující marketingová volání.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na "zázračné" potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.

"Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je souhlas s přihláškou do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií," doplňuje další příklad obtěžujícího marketingového volání Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný - nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž jej potrestat. Proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů. Novelu ještě musí projednat sněmovní hospodářský výbor a následně ve třetím čtení schválit poslanecká sněmovna. Pak ji čeká cesta do senátu.

Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. "K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým marketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována. Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele," vysvětluje Eduarda Hekšová.

Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost "volání" svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.

"Objevují se tu však snahy, aby tento vládní návrh zavádějící jasná přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání nebyl přijat. Vyzýváme proto členy hospodářského výboru, který bude novelu zákona o elektronických komunikacích projednávat již ve čtvrtek 10. června 2021, a následně i ostatní poslankyně a poslance, aby podpořili české spotřebitele a posílili jejich ochranu tím, že schválí navrhovaná pravidla," uvádí Eduarda Hekšová.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Českým ženám se rodí první dítě později, než by si samy přály

České ženy chtějí mít více dětí, než kolik jich ve výsledku mají. Souvisí to s pokračujícím trendem posunu rodičovství do stále vyššího věku, který v Česku odstartoval v 90. letech 20. století. Zjednodušeně řečeno, ženy podstatně později narození ...

Češi si sjednávají životní pojištění až těsně před třicítkou, rizika jim ale hrozí v každém věku

Malé děti jsou často nemocné, náctiletí se spíše zraní, se stoupajícím věkem rostou závažná onemocnění a riziko úmrtí. Fakta, která potvrzuje aktuální ...

Investice do prevence a léčby závislostí klesají. Změnu by mohla přinést iniciativa Jedna dvacetina na prevenci

Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) společně s ostatními odbornými a profesními společnostmi volají po navýšení investic do prevence ...

STAN: Lidé v exekucích mají mít šanci dostat se zpět na trh práce

Usnadnit a především zrychlit proces oddlužení u fyzických osob má za cíl novela insolvenční zákona, která je pro Starosty dlouhodobě prioritou. Ten z ...

ČEZ: Emise skleníkových plynů z výroby elektřiny a tepla klesly o 12 %, naopak investice do udržitelných činností stouply o 4,7 miliardy

Zelenání výroby Skupiny ČEZ pokračuje. ČEZ meziročně snížil přímé emise skleníkových plynů o 12 %, což odpovídá úspoře zhruba 2,2 milionů tun ekvivale ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »