InfoDnes.cz » Zpravodajství » Krimi

Olomoučtí hasiči vyvinuli speciální transportní vozíky. Usnadní zásah u hořícího elektromobilu

01.06.2021
Hoří automobil v podzemní garáži. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední auta. To je situace, s níž se hasiči setkávají běžně. A umějí si s ní díky dobře zavedeným a prověřeným postupům poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický, nebo hybridní pohon?
Foto: HZS Olomoucského kraje
Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru. Jak tedy efektivně zvládnout takovou situaci? S řešením nyní přišli hasiči z HZS Olomouckého kraje, kteří vyvinuli ve spolupráci se soukromou strojírenskou společností speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly. V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon.

Sada pro manipulaci s vozidly slouží především k evakuaci nepojízdných automobilů a lehkých užitkových vozů o okamžité hmotnosti kolem 4000 kilogramů tam, kde je výškově či jinak omezený přístup těžké techniky a odtahové služby. Jedná se tak hlavně o podzemní garáže, vícepodlažní parkovací objekty, parkovací domy či střešní parkoviště s plošinovými autovýtahy.

Nespornou výhodou je, že díky těmto technickým prostředkům můžou hasiči pohybovat i s automobily uzamčenými, poškozenými a nepojízdnými. Zároveň však v případě použití manipulačních vozíků nedochází k sekundárním škodám. "Tak, jak se nové technologie vyvíjejí a zavádějí do provozu, musíme na tuto situaci reagovat. Čeští hasiči jsou známí svojí flexibilitou a schopností operativně reagovat na nastalou situaci. U zásahů musíme umět správně používat stávající vybavení, jsem ale rád, že u našeho sboru máme i kolegy, kteří se podílí na vývoji a testování nových prostředků, které pomohou dalším hasičům plnit jejich poslání a možná přispějí též k jejich bezpečnosti," popisuje Petr Ošlejšek, náměstek ředitele pro IZS a operační řízení HZS Olomouckého kraje.

Technické prostředky vyvinuli hasiči ve spolupráci se soukromou společností, s níž museli při konstrukci vozíků vyřešit hned několik problémů. Při podrobném průzkumu trhu totiž zjistili, že transportní vozíky sice již existují, používají se však pouze na konkrétní typ převozu, například v autodílnách nebo showroomech. Tento typ nebyl z mnoha důvodů pro hasičské účely vhodný (váhové limity, překážky, zpomalovací prahy, nájezdové rampy, výškové rozdíly atd.). Proto byl vyvinut nový, jehož konstrukce je velmi pevná a odolá i méně šetrnému zacházení, kterému se u zásahu mnohdy není možné vyhnout. Velkou výhodou je transport vozu samotnými hasiči, ale i vlečným, popřípadě brzdným automobilem.

Po výrobě prototypu jsme přistoupili ke zkouškám manipulační sady a několika zdokonalovacím úpravám. Kromě 4 ocelových vozíků je sada opatřena vázacími prvky pro uchycení kol i jednotlivých vozíků mezi sebou. Součástí jsou též prvky pro vlečení, brždění a stabilizaci vozidla a pneumatické zvedáky. "Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy. Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci, ano, umíme...," vysvětluje proces vývoje nových technických prostředků Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým.

Sada pro manipulaci s vozidly byla částečně financována z daru generálního partnera projektu Galerie Šantovka Olomouc a částečně z prostředků HZS Olomouckého kraje. Na jejím vývoji se konstrukčně podílela společnost Přidal s.r.o., která manipulační vozíky též vyrobila. Taktiku nasazení a širší využití technických prostředků jsme konzultovali s Generálním ředitelstvím HZS ČR, technické parametry jsme ověřovali ve spolupráci s Technickým ústavem požární ochrany GŘ HZS ČR. Testování v reálném provozu jsme mohli uskutečnit díky spolupráci s Českou asociací hasičských důstojníků, s Lukášem Hatašem, výkonným ředitelem Asociace pro elektromobilitu České republiky, Magistrátem města Olomouce a olomouckými autosalony Samohýl Motor, Centrum-Moravia Olomouc a CarTec Olomouc.

Zdroj: HZS Olomoucského kraje

Další články z rubriky Krimi

Internetoví podvodníci využili fotografie prezidenta Pavla a z důvěřivé ženy vylákali 1,2 milionu korun

JIČÍNSKO - Kriminalisté z oddělení hospodářské kriminality z Územního odboru Jičín se mimo jiné zabývají případem podvodu, kdy dosud neznámý pachatel vylákal z 62leté ženy 1,2 milionu ...

V Horním Růžodole zasahovali hasiči u požáru opuštěné budovy

Liberečtí profesionální hasiči v noci na čtvrtek 25. dubna 2024 zasahovali u požáru opuštěné budovy v Horním Růžodole v Liberci. ...

Cizinec při dopravní kontrole předložil padělaný řidičský průkaz

České Budějovice - Policisté z oddělení hlídkové služby České Budějovice v úterý 23. dubna 2024 dopoledne zastavili při běžné dopravní kontrole na čes ...

Povedená dvojice odcizila v Karlových Varech několik jízdních kol, nyní jim hrozí až pětileté vězení

Karlovarští kriminalisté zahájili trestní stíhání dvou mužů z Karlovarska ve věku 44 a 50 let, které obvinili ze spáchání přečinů krádeže a poškození ...

Celníci Jihomoravského kraje nedají nelegálním hernám vydechnout

Dvě nelegální herny ve dvou dnech zkontrolovali jihomoravští celníci v Brně. Vrátili se tam opakovaně a zadrželi devět "výherních automatů". ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »