InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Gregorová: Kontrola na sítích patří uživatelům. Návrh Komise jde správným směrem

27.05.2021
Doporučení pro internetové platformy, která včera vydala Evropské komise, jdou správným směrem. Tvrdí to pirátská europoslankyně Markéta Gregorová. Podle ní je potřeba, aby se směr návrhů udržel a nenarušoval svobodu slova. Pokyny pro aktualizaci dobrovolného Kodexu zásad boje proti dezinformacím na Facebooku a dalších sítích se snaží zkvalitnit ověřování faktů, omezit ziskovost dezinformací a vrátit kontrolu samotným uživatelům.
Ilustrační snímek | Foto: pirati.cz
"Největší radost mi učinila sekce snažící se o vrácení části kontroly nám, uživatelům. Já to nazývám emancipace uživatele. Návrhy se snaží o tvorbu nástrojů, aby lidé mohli činit informovaná rozhodnutí a nebyli v online prostoru vláčeni algoritmy," hodnotí část kodexu Gregorová. Algoritmy i nastavení zobrazování obsahu mají za cíl udržet uživatele na sítích co nejdéle, což je podle Gregorové živná půda pro senzacechtivé a hlavně dezinformační zprávy.

Komise se také soustředí na tzv. bezpečný design, tedy takový, v němž se dezinformace šíří obtížněji.

"Možností je spousta - například aby si uživatel mohl nastavit zobrazování příspěvků podle toho, kdy byly přidány a nikoliv podle takzvané relevance, která ho zavírá do informační bubliny," vysvětluje europoslankyně. "Kvalitní design pak také o lidech teoreticky nemusí sbírat tolik osobních dat, a tedy ani dezinformátoři nezacílí tak přesně svou reklamu," dodává Gregorová.

Právě finanční aspekt kodexu a reklamy jsou podle Gregorové dalšími pozitivními body.

"Dezinformace jsou byznys pro mnoho lidí. Ty nezajímá, co to způsobuje naší demokracii nebo i konkrétním lidem - hlavně, že se peníze točí. Když jim platformy svým nastavením neumožní dezinformace monetizovat, zmizí jim velká část příjmů i motivace v takovém byznysu pokračovat," upozorňuje europoslankyně.

Neméně důležitým bodem je pak důraz na politickou reklamu. "Kodex počítá třeba s větší transparentností autorů a plátců reklam. Mají se také omezit rizika spojená s cílením na úzké skupiny lidí dle konkrétního profilu, tzv. micro-targetingem" dodává Gregorová. Právě tomu se věnuje také připravovaný akt o digitálních službách, na kterém v současné době pracuje Evropský parlament. Do budoucna se tak počítá, že se některá pravidla ukotví legislativně a v případě jejich nedodržení budou hrozit platformám sankce.
Zdroj: Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »