InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Lidé mohou s Úřadem práce komunikovat elektronicky i nadále - datovou schránkou nebo s elektronickým podpisem

12.04.2021
V návaznosti na skončení nouzového stavu končí také platnost krizových opatření podle krizového zákona. V praxi to znamená, že končí i možnost podávat žádosti a další podklady "jen" prostřednictvím prostého emailu bez elektronicky uznávaného podpisu, aniž by klienti museli potvrdit svou totožnost ve stanovené lhůtě. Lidé ale mohou s Úřadem práce ČR v rámci agendy dávek a zaměstnanosti komunikovat elektronicky i nadále, a to prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s elektronicky uznávaným podpisem. Osobní návštěva ÚP ČR tak není vždy nutná. Další možností je zaslání dokumentů poštou (s vlastnoručním podpisem) nebo jejich odevzdání v době úředních hodin na podatelně či do schránek umístěných obvykle při vstupu na příslušné kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR.
Ilustrační snímek | Foto: MPSV
Od pondělí 12. 4. 2021 postupuje Úřad práce ČR opět podle správního řádu. Zašlou-li klienti žádosti o dávky a podpory či zprostředkování zaměstnání a zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání e-mailem bez elektronicky uznávaného podpisu, budou muset takové podaní do 5 dnů potvrdit. A to buď osobně na příslušném kontaktním pracovišti ÚP ČR, nebo je možné poslat podepsaný stejnopis prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.

"Jestliže lidé na Úřad práce ČR musí osobně, doporučujeme, aby si zarezervovali termín jednání dopředu a vyhnuli se tak zbytečnému čekání. Tuto možnost nabízíme i online. Nadále platí, že vstup do budov ÚP ČR je veřejnosti povolen pouze za použití ochranných prostředků dýchacích cest, a platí to i tehdy, když klient bude chtít odevzdat dokumenty na podatelně," upozorňuje generální ředitel ÚP ČR Viktor Najmon.

Vzhledem k tomu, že nároky všech, kteří pobírají přídavek na dítě, příspěvek na bydlení nebo zvýšení příspěvku na péči, se automaticky překlápějí ve stejné výši do dalšího kalendářního čtvrtletí (od dubna do června) bez nutnosti doložení příjmů a nákladů na bydlení, většiny příjemců dávek se tato změna krizového opatření fakticky nedotkne.

Pokud jde o komunikaci v rámci zprostředkování zaměstnání, kdy jsou stanoveny pravidelné osobní schůzky s klientem, tzv. kontakty, bude ÚP ČR nadále využívat jiné formy jednání v případě vážné překážky na straně klienta, jako je karanténa nebo ošetřování člena rodiny.

"Úřad práce ČR nabízí modernější, a z hlediska ochrany zdraví i úspory času, efektivnější způsoby komunikace. Tedy prostřednictvím rozhovoru vedeného online nebo e-mailu případně telefonicky. I tyto cesty Úřad práce ČR řadí mezi možnosti, jak klient může splnit svou povinnost uchazeče o zaměstnání. Tedy spolupracovat s úřadem při zprostředkování nové práce," upřesňuje generální ředitel ÚP ČR.

Formuláře, včetně jejich vyplněných vzorů, jsou k dispozici na www.mpsv.cz/web/cz/formulare. Pro co nejhladší průběh správního řízení je důležité, aby klienti uváděli do žádostí také telefonní a e-mailové spojení. Zaměstnanci Úřadu práce ČR je tak, v případě nutnosti, mohou kontaktovat a předejít případným nesrovnalostem.

Aby Úřad práce ČR lidem ještě více zjednodušil proces vyplňování žádostí, postupně zveřejňuje na svých webových stránkách a Facebooku návodné videospoty. V jejich rámci lidem radí nejen jak na vyplňování žádostí, ale diváci se také dozví, jaké jsou základní podmínky pro získání nároku na konkrétní dávku nebo kde najdou potřebné informace.

Další praktické podrobnosti jsou k dispozici na webových stránkách Úřadu práce ČR. Zájemci mohou využít i služeb "virtuálního asistenta". Tzv. chatbot komunikuje na základě nejčastějších otázek z oblasti nepojistných sociálních dávek i zaměstnanosti.

Rozsah úředních hodin zůstává zachován jako dosud, tedy v pondělí a ve středu (8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.00 hod.). V ostatní dny pak úředníci odbavují předem objednané klienty. Zaměstnanci Úřadu práce ČR jsou připraveni konzultovat s lidmi jednotlivé případy ?na dálku" a najít jiná vhodná řešení. V případě obecných dotazů zájemcům poradí zaměstnanci Call centra Úřadu práce ČR (tel. 800 77 99 00 bezplatná linka, e-mail: callcentrum@mpsv.cz.

Zdroj: Úřad práce ČR

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »