InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Pardubice: Možná podoba parkovacího domu u mlýnů už je na světě

07.04.2021
Pardubice by se při výstavbě parkovacího domu, který plánují vybudovat v ulici Mezi Mosty, mohly vydat cestou automatického parkovacího systému. Přesně takový princip totiž ve svém návrhu využila architektonická kancelář Med Pavlík architekti, která zvítězila v radnicí vyhlášeném soutěžním workshopu na návrh stavby.
Parkovací dům Mezi Mosty - návrh stavby | Foto: pardubice.eu
Základní kritériem pro úspěch ve workshopu nebyla ani tak cena návrhu, nýbrž zkušenosti uchazečů s podobnými projekty. "Zajímali jsme se především o architektonická řešení, která jednotliví uchazeči u podobných projektů využili v minulosti. Dva ze tří návrhů byly pojaty spíše konvenčně, tedy s klasickou nájezdovou rampou, která naopak ve vítězném návrhu zcela chybí a tím ho činí unikátním. Architektonická kancelář Med Pavlík architekti totiž zvolila variantu zakladačového parkovacího domu, kdy vozidlo přijede do určeného prostoru, kde jej řidič opustí, a systém vozidlo následně zaparkuje na určené místo. V podstatě se jedná o stejný princip, na jakém funguje cyklověž u vlakového nádraží," popisuje princip fungování budoucího parkovacího domu v ulici Mezi Mosty náměstek primátora zodpovědný za oblast dopravy Petr Kvaš.

Vzhledem k tomu, že lokalita, ve které by se měl nový parkovací dům nacházet, je pro budoucí charakter území velmi cenná a patří do regulačního plánu Mlýnský ostrov, je nutné, aby stavba splňovala určité limity, například maximální možnou výšku. Architekti proto ve svém návrhu nejen využili každé místo a dokázali tak minimalizovat takzvané mrtvé plochy, ale doplněním o komerční plochu v dobrém slova smyslu "překvapili" hodnotící komisi unikátním řešením, které vytvoří důstojný prostor na nábřeží Chrudimky. "Parkovací dům tohoto typu je sice co se počáteční investice týče dražší, ale využívá více parkovacího prostoru, takže nabídne větší parkovací kapacitu a návratnost této investice bude rychlejší. Další velkou výhodou je absence takzvaných mrtvých ploch, jako jsou právě nájezdové rampy či schodiště, a opadnou také provozní náklady spojené s úklidem či osvětlením a podobně. Tato investice tak nebude generovat pouze provozní náklady, ale také zisky," dodává náměstek Kvaš s tím, že výrazná část parkovacích míst by byla vyčleněna pro rezidenty, což by podle slov náměstka vylepšilo bilanci počtu rezidentního stání v historické části města.

Radnice nyní musí vypracovat provozně-ekonomický model a ujasnit si otázky ohledně investora, provozovatele a možného využití objektu. "Nyní nás bude čekat zásadní rozhodnutí o tom, kdo bude investorem stavby, kdo zhotovitelem a kdo bude parkovací dům následně provozovat. Co se provozu týče, nabízí se zde několik variant. Komerční prostory, které jsou součástí návrhu a které by se měly nacházet v části směrem ke Chrudimce, by bylo možné pronajímat, či prodat, čímž by se tedy snížily investiční náklady. Nebo se můžeme vydat cestou PPP projektu, kdy by investorem této stavby nebylo město, ale jiný subjekt, třeba i některá z akciových společností města. Dále bude záležet na finančních možnostech města, určitě se nejdříve zaměříme na výstavbu parkovacích domů u terminálu JIH a hokejové arény," podotýká Kvaš a dodává, že vítězná firma bude muset návrh, který zahrnuje zhruba 130 parkovacích míst, dotáhnout do podoby projektové dokumentace a zakomponovat do něj právě zvolený provozně-ekonomický model.

Zdroj: Město Pardubice

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »