InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Ministerstvo dopravy chce likvidovat regionální tratě. S kraji to ale neprojednalo

18.02.2021
Pozměňovací návrh k novele drážního zákona, který prochází druhým čtením v Poslanecké sněmovně povede k praktické likvidaci regionálních tratí se slabším provozem. "Spousta obcí bojuje dlouhá léta za údržbu a zachování lokálních tratí sloužících jejich obyvatelům. Takzvané ?zakonzervování trati", jak o něm mluví pozměňovací návrh, by ale znamenal jejich faktický konec," říká radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Foto: kr-stredocesky.cz
Podle projednávaného návrhu stačí, aby se zachoval železniční spodek (násep a propustky). Štěrkové lože, pražce a kolejnice mohou být odstraněny. "K obnově ?zakonzervovaných" tratí tak již evidentně nikdy nedojde," konstatuje Petr Borecký. Ten zároveň dodává, že o "zakonzervování" bude moci Správa železnice rozhodnout sama, pokud na trati ročně jezdí méně než 1500 osobních vlaků nebo méně než 12 nákladních. "Stačí přitom, aby byla splněna jen jedna z podmínek," zdůrazňuje.

Tento návrh drážního zákona, včetně pozměňovacího návrhu poslance Martina Kolovratníka (ANO) nebyl ze strany Ministerstva dopravy ČR projednán se Středočeským krajem. "Považujeme to za zásadní problém, neboť Středočeský kraj je majoritním objednatelem regionální železniční dopravy a nachází se na našem území velké množství lokálních tratí," říká dále radní pro oblast veřejné dopravy. Podle něj se to týká zejména obcí na Rakovnicku, v Posázaví nebo na Kutnohorsku.

"Nejde však jen o Středočeský kraj, tento návrh nebyl projednán s žádným z krajů. Ačkoli rozumíme tomu, že je nutné vést debatu o optimalizaci velmi husté železniční sítě v ČR, která není v tomto rozsahu rozumně udržitelná, nelze toto řešit od stolu bez projednání s objednateli veřejné dopravy, kterými jsou u lokálních tratí kraje," namítá Petr Borecký. V konečném důsledku by podle jeho slov takové rozhodnutí mohlo vést k výraznému zhoršení dopravní obslužnosti zejména u menších obcí. "Pro Středočeský kraj je navíc nepřijatelné, že je taková zásadní věc tlačena formou pozměňovacího návrhu bez vedení řádné diskuse o dopadech těchto opatření," uzavírá.

K omezování lokálních tratí docházelo zejména na počátku devadesátých let 20. století po privatizaci některých železničních tratí. Mnohé obce však lokální trati udržely, aby zajistily dopravní obslužnost pro své obyvatele. Nyní by však Správa železnice mohla trať prakticky zrušit bez jejich vědomí a souhlasu.
Zdroj: Středočeský kraj

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »