InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury s doposud neschválenými prostředky EU je standardním postupem

14.09.2020
V pondělí 14. září vyšel článek na serveru Zdopravy.cz ohledně údajně nejistého rozpočtu SFDI na rok 2021 - "Havlíček slibuje boom dopravních staveb. S vylhaným rozpočtem postaveným na velmi nejistých příjmech". Některé informace uveřejněné v článku jsou zavádějící, proto je Ministerstvo dopravy uvádí na pravou míru.
Foto: mdcr.cz
1) Ministerstvo dopravy nezpochybňuje, že článek obsahuje relevantní údaje, nemůže však souhlasit s jejich interpretací. Rozpočet skutečně obsahuje prostředky nástroje Plánu na podporu oživení Evropy (Recovery and Resilience Facility; RRF) který dosud není schválen. Je to však standardní postup, který byl uplatňován i u jiných evropských programů, ať již historicky od roku 2003 např. OP Doprava 2007-2013, 2014-2020, OP Infrastruktura, CEF, TEN-T apod., tak i do budoucna např. OPD 2021-2027.

Vždy se predikují možné projekty, u nichž se bude o evropské financování žádat s tím, že pokud na finanční prostředky nedosáhnou, hledají se náhradní zdroje. Skutečnost, že je tento objem vysoký, je do značné míry dáno i rekordním celkovým objemem návrhu rozpočtu SFDI pro rok 2021.

2) Snaha získat finance z nástroje RRF vychází z Národního plánu obnovy, který připravuje MPO ve spolupráci s dalšími resorty. Hlavní ambicí je zkvalitnit dopravní služby na základě modernizace dopravní infrastruktury jejím vybavením moderními technologiemi (Inteligentní dopravní systémy - ITS) a snižování vlivů dopravního provozu na životní prostředí, veřejné zdraví a snížení emisí skleníkových plynů, což rovněž úzce souvisí s dekarbonizací a energetickými úsporami. Energetických úspor v dopravě lze dosáhnout velmi efektivně podporou železniční dopravy v elektrické trakci (nižší valivý odpor, vyšší účinnost elektromotoru ve srovnání se spalovacím motorem).

Zaměření je směrováno na reformy a investice v rámci dopravy:
* Nové technologie a digitalizace na silniční a železniční infrastruktuře
* Alternativní paliva, elektrizace
* Zlepšení životního prostředí (podpora železniční dopravy)
* Zlepšení životního prostředí - silniční obchvaty, zvýšení pravidelnosti provozu
* Opravy, údržba, další výstavba silniční sítě
* Bezpečnost (železniční přejezdy, mosty)

Navržené užití prostředků RRF v návrhu rozpočtu SFDI navazuje na výše vymezené oblasti.
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »