InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

ŠKODA: Modely G-TEC významně přispějí ke snižování emisí CO2

25.03.2020
MLADÁ BOLESLAV - ŠKODA nabídne s G-TEC variantou nové generace modelu OCTAVIA a modelů SCALA a KAMIQ tři modely konstruované na efektivní a ekologický pohon, na zemní plyn (CNG). Vozy na zemní plyn mají téměř nulové emise oxidů dusíku (NOx) a ve srovnání s běžnými spalovacími motory umožní okamžité snížení emisí CO2 o zhruba 25 procent nebo dokonce výrazně více. Philip Paul, odborník na CNG a vedoucí produktového marketingu - SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, v rozhovoru vysvětluje přednosti a technické detaily pohonu na zemní plyn.
Foto: skoda-storyboard.com
Rozhovor s Philipem Paulem, odborníkem na CNG a vedoucím produktového marketingu-SUV ve společnosti ŠKODA AUTO, o výhodách a technických zvláštnostech pohonu na zemní plyn (CNG).

Jakou roli bude hrát zemní plyn (CNG) v příštích letech v mixu pohonů/energetickém mixu značky ŠKODA?
Philip Paul: I když bude hlavní růstovou technologií v příštích letech elektromobilita, také CNG významně přispěje ke snižování emisí CO2. Je čistší než běžné spalovací motory a náklady na pohonné hmoty jsou výrazně nižší. Při spalování zemního plynu navíc nevznikají téměř žádné částice. Především je ale tato technologie okamžitě k dispozici a je účinná. Už při použití zemního plynu z přírodních zdrojů klesají emise CO2 ve srovnání s běžným benzinovým motorem až o 25 procent. Příměsí 20 procent biometanu, což je momentálně běžné například v Německu, klesnou emise CO2 o 35 až 40 procent. Se stoprocentním biometanem z rostlinných zbytků nebo se syntetickým metanem produkovaným pomocí eko-elektřiny, mohou modely značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit dokonce klimaticky neutrálně.

Členové představenstva koncernu Volkswagen však nedávno oznámili, že se budou chtít odchýlit od pohonu CNG a přestat tuto technologii dále rozvíjet. Jak to jde dohromady?
Paul: Aktuální nabídka modelů na CNG a vyjádření ohledně dlouhodobého vývoje si vzájemně neodporují. Plánovací horizonty v automobilovém průmyslu jsou velmi dlouhé. Strategické plánování se provádí pro období až deseti let. Pohon CNG proto zůstane v nabídce i v příštích letech. V případě značky ŠKODA zahrnuje také nedávno uvedené modely SCALA G-TEC, KAMIQ G-TEC i novou generaci modelu OCTAVIA ve variantě pro pohon na zemní plyn, která bude zanedlouho uvedena na první trhy.

Je nějaký rozdíl v tom, jestli bude vůz značky ŠKODA ve verzi G-TEC jezdit na přírodní zemní plyn, biometan nebo syntetický metan?
Paul: Vůz ani zákazník rozdíl nepocítí, ale určitě jej pocítí životní prostředí. Biometan a syntetický metan, známý též pod označením e-Gas, jsou nositelé energie, které lze v libovolném poměru míchat se zemním plynem. Technické úpravy motoru ani vozu nejsou nutné. Biometan, který se vyrábí výhradně z rostlinných zbytků nebo biologických odpadů pomocí ekologicky vyprodukované elektřiny, je k dispozici už dnes a je v nabídce čerpacích stanic. Umožňuje dosáhnout výrazného snížení emisí CO2. Syntetický metan, vyrobený pomocí energie ze solárních nebo větrných elektráren, nabízí podobný potenciál. Výsledný produkt je však zatím neekonomický a je k dispozici jen v malém množství.

Na rozdíl od benzinu nebo nafty musí být CNG ve vozidle uložen pod vysokým tlakem. Jak to pak vypadá s bezpečností?
Paul: Naše vozy poháněné zemním plynem, jsou stejně bezpečné jako srovnatelné modely s běžným spalovacím motorem. Nádrže na CNG namontované ve vozech ŠKODA G-TEC, jsou konstruované, vyráběné a certifikované podle nejvyšších oborových standardů. Jsou vybavené bezpečnostním ventilem, který ve velice nepravděpodobném případě technické závady zajistí, aby plyn mohl kontrolovaně uniknout. CNG není toxický a protože je lehčí než vzduch, velmi rychle vyprchá. Kromě toho jsou všechny součásti nádrže CNG konstruovány tak, aby odolaly extrémním podmínkám. V nádrži je tlak zhruba 200 barů, nádrže jsou ale konstruované a certifikované pro tlak až 600 barů, tedy na trojnásobek běžného zatížení.

Proč musí být motory G-TEC za určitých podmínek i přesto poháněny benzinem?
Paul: Zpravidla je to nutné jen po velice krátkou dobu po nastartování studeného motoru a bezprostředně po natankování. Při vývoji tohoto pohonu jsme ale kladli velký důraz na to, aby bylo možné jezdit téměř výhradně na zemní plyn. I při vnější teplotě -10 °C může teplý motor nastartovat v režimu CNG, bez problému je možný i provoz v režimu start-stop. Stále se drží mýtus, že teploty hluboko pod bodem mrazu jsou pro zemní plyn problematické. Aby zemní plyn v nádrži zkapalněl, musela by teplota podle fyzikálních zákonů klesnout na méně než -160 °C. Jinými slovy: se zemním plynem se Vám bude dobře jezdit vždy a všude, i v zimě.
Autor: ŠKODA

Další články z rubriky Auto moto

Automobily ŠKODA s pohonem 4×4: Široké portfolio modelů pro každého, pro jízdu po silnicích i mimo ně

MLADÁ BOLESLAV - Vozy ŠKODA s moderním pohonem 4×4 jsou v nabídce již od roku 1999, kdy byl představen vůz OCTAVIA COMBI 4×4. Od té doby si získaly mnoho fanoušků. Velmi efektivní pohon ŠKODA 4×4, který zajišťuje současná pátá generace elektronicky ...

4 základní doporučení, jak se chránit v autě před virem

Hrozba nákazy koronavirem znamená, že se s velkou pravděpodobností lidí více přesunout do aut, aby se vyhnuli větším skupinám lidí, např. v prostředcí ...

S těmito TOP tipy bude vaše jízda autem bezpečnější a pohodová

Technologie se neustále vyvíjejí, a proto se pojďte podívat na TOP tipy, se kterými se blýsknete, a zároveň se vaše jízda stane mnohem bezpečnější. Co ...

Alkohol s drogami zvyšuje riziko nehody až dvěstěkrát

Požití alkoholu či drog nebo dokonce kombinace těchto látek s následným usednutím za volant je již několik let, jako ostře sledované téma, významnou a ...

Údržba auta aneb na co na jaře nezapomenout?

Jarní období je nejlepší čas pro provedení potřebné údržby vašeho plechového miláčka. Přinášíme vám TOP tipy pro jarní zlepšováky, se kterými bude vaš ...

Doporučujeme



Sobota 28.3.2020
Počasí v ČR
Počasí v regionech »






Copyright © 1/2009-2020 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS
Tento web používá cookies, jeho dalším používáním s touto skutečností souhlasíte. Další informace najdete zde.