InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Byznys

Firma není manželka aneb proč v podnikání nespoléhat na srdce

13.02.2020
Vášeň pro věc je pro podnikatele důležitým motivátorem, který je žene kupředu. Pokud ale chcete podnikat jen kvůli tomu, abyste se mohli věnovat své oblíbené činnosti, může vás nakonec čekat velké rozčarování. Láska k dané činnosti a vášeň pro produkt či službu není zárukou úspěchu. V podnikání je především potřeba řídit se hlavou, být realista, vynikat v něčem a skvěle znát svůj trh. Dát pak podnikání i kus srdce je poté jen třešničkou na dortu.
Foto: pixabay.com
Touha věnovat se i ve svém pracovním životě činnosti, kterou máme rádi či přímo milujeme k zbláznění, je jedním z hlavních důvodů, jež lidi vedou k podnikání. Podle letošního průzkumu americké finanční společnosti Guidant Financial a online úvěrového platformy Lending Club uvádí 23 procent lidí jako hlavní motivaci k odstartování vlastního byznysu právě touha rozvíjet svou vášeň. Udělat ze své "srdeční záležitosti" podnikatelský záměr a celkově podnikat "srdcem" se ostatně zdá být poměrně rozšířený trend. "Děláme to srdcem." "Jsme srdcaři." "Své produkty milujeme jako vlastní děti." "Naše práce je naší vášní". Obdobná hesla jsou v současném firemním marketingu téměř standard. Až se zdá, že kdo nemiluje svou firmu, své podnikání, své produkty, nemá v dnešním byznysu co pohledávat. Odborníci ovšem příliš vášnivé podnikatele krotí. "Nehynoucí lásku si raději vyhraďte pro manželku a děti. Podnikání je a vždy bude v prvé řadě ekonomická činnost a jako taková si žádá racionální uvažování a realistické vize. Určitá náklonnost ke své práci a svým výtvorům je samozřejmě na místě, ovšem přílišná láska k firmě, značce nebo produktu zpravidla nekončí dobře," upozorňuje Jiří Jemelka, podnikatelský kouč a ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Proč se na lásku a vášeň v podnikání zas tolik nespoléhat?

Své "srdcovky" si v podnikání zas tolik neužijete
V prvé řadě je potřeba podotknout, že pro lidi, kteří se i v pracovním životě chtějí věnovat své "srdcovce", bývá často lepší volbou zaměstnání v dané oblasti spíše než podnikání. Milujete například pečení? Pak se nechte zaměstnat v pekárně nebo cukrárně. Pravda, budete svázáni určitými pravidly a rutinou a vše nebude podle vašich představ, ale na druhou stranu si milované činnosti užijete víc, než kdybyste v ní podnikali. "Především drobní podnikatelé zastávají ve své firmě minimálně v začátcích širokou škálu činností: musejí si vypracovat podnikatelský plán, shánět finance a starat se o ně v průběhu podnikání, řeší marketing a propagaci, zařizují provozovnu a starají se o její údržbu, vyřizují komunikaci s klienty i dodavateli a tak dále a tak dále," popisuje Jiří Jemelka. Ve výsledku si tak podnikatel samotné milované činnosti neužije tolik, kolik si možná představoval, a rozhodně si ji neužije v klidu, protože i při ní bude muset myslet na stovky dalších věcí.

Vášeň nezaručí kvalitu ani poptávku
Nelze popřít, že zápal pro věc, ona vášeň, je pro podnikatele velmi výhodná. Je to velice spolehlivý motivátor, který je dokáže v podnikání posunovat dál. Ale pro úspěch byznysu nestačí. To, že člověk něco vášnivě rád dělá, ještě neznamená, že je v tom opravdu dobrý nebo alespoň konkurenceschopně dobrý. Ba co víc, pokud vaše vášeň přetavená v podnikatelský záměr neosloví trh a nenajde si dostatek zákazníků, pak není ničím víc než jen velmi drahým koníčkem. Ostatně produkt nebo služba, jakkoliv "vymazlená", ale neschopná oslovit zákazníky, je jedním z velmi častých důvodů, proč mladé byznysy krachují. Úspěšné firmy zpravidla nebývají úspěšné proto, že fungují s velkou vášní a láskou ke svým produktům, ale proto, že našly díru na trhu či jsou v tom, co dělají, naprostou špičkou. Nadšení pro věc a láska k tomu, co dělají, je pak jen takovou třešničkou na dortu, která jim pomůže k ještě o něco lepším výsledkům.

Láska nebývá realistická
V neposlední řadě je potřeba pamatovat na to, že láska často nebývá rozumná a realistická. Láska se může měnit v posedlost, která zaslepuje logické uvažování. Představte si, že jako podnikatel představíte produkt, který vás tak chytil za srdce, že jej naprosto zbožňujete. Podle vás je naprosto dokonalý. A i u zákazníků slaví úspěch. Postupem času se však trh a požadavky zákazníků mění, a aby si váš produkt udržel jejich zájem, je potřeba, aby se vyvíjel také. Vy ho ale milujete tak, jak je, natolik, že žádné změny nejsou myslitelné. Zaslepeně věříte, že váš produkt stále je dokonalý a žádnou evoluci nepotřebuje. A tržby jdou dolů, váš byznys zastarává, konkurence přebírá klienty a krach se blíží...
Autor: Tomáš Skolek

Další články z rubriky Byznys

Chcete podnikat, ale nemáte dobrý nápad? Můžete převzít již existující společnost!

V dnešní době by chtělo podnikat až příliš mnoho lidí, což se samozřejmě negativně odráží na trhu. Postupem času je stále těžší, a těžší vymyslet takový výrobek nebo službu, kterou před vámi ještě nikdo neprovozuje. Trh je kvůli tomu v některých ...

Renovace nábytku se proměnila v mou obživu až poté, co jsem našel poklad v bazaru

Příběh pana Martina, který nyní vlastní příjemnou a prosperující firmu zaměřenou na renovace nábytku, se začal odehrávat ve chvíli, kdy si uvědomil, ž ...

Tipy do kanceláře - 3 tipy, jak ušetřit čas i peníze

Jak snížit náklady za běžný chod kanceláře? Zde nabízíme top tipy, se kterými jednoduše ušetříte za chod vaší kanceláře. Za co jste zbytečně vyhazoval ...

Kdo není vidět na internetu, jako by nebyl! Jak jste na tom vy?

Zatímco v dřívějších dobách nám stačilo udělat pár polepů na auta, plakáty na vývěsku, nebo reklamu v novinách, dnes je doba jiná. Kdo zaspí, nemá trž ...

Podnikání nebylo nikdy jednodušší aneb na založení firmy nejste sami

I když tomu současná situace ve světě i v České republice příliš neodpovídá, začít podnikat nebylo nikdy jednodušší. Už totiž nemusíte strávit celý de ...

Doporučujeme



Neděle 29.3.2020
Počasí v ČR
Počasí v regionech »