InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Komentář Ondřeje Polanského: Velké dopravní stavby pod vedením hnutí ANO váznou. Čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu

30.09.2019
Jak to vypadá s přípravou velkých dopravních staveb v Česku? Vláda dnes projednala materiál "Přehled investorské přípravy dopravních staveb s cenou nad 300 milionů korun", který připomíná festival odložených snů. Především situaci se stavbou obchvatů bych označil doslova za debakl. Ani po pěti letech, kdy Ministerstvo dopravy ČR vede vládní hnutí ANO a má tzv. klid na práci, se situace nelepší. Výsledkem je bohužel to, že čtyři ze šesti městských okruhů se letos nezahájí podle plánu. Louny, Chrudim, Havlíčkův Brod i Karviná si na tolik očekávaný odklon dopravy z města ještě pár let počkají.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Před více než rokem přitom začal platit dlouho připravovaný zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, který měl díky zjednodušení vyvlastňovacích procesů výrazně zrychlit výstavbu dopravní infrastruktury. Od počátku jsme však upozorňovali, že výstavbu nejvíce brzdí současná podoba stavebního řízení, nikoliv nevypořádané vztahy s majiteli pozemků. A nyní se skutečně potvrzuje se, že tolik očekávaná možnost agresivněji vyvlastňovat pozemky, přípravu staveb nezrychlila a stavby se tak dále vlečou.

Velkým otazníkem je premiérem slibovaná D3. Na jejím úseku Nažidla - Dolní Dvořiště je vykoupeno pouze 10 procent pozemků, ani územní rozhodnutí není dosud pravomocné. Oblíbené "čekáme už jen na Rakušany" tedy moc neobstojí. Stejně problematická je dostavba D35, kde nejsou další úseky dálnice vůbec naplánovány. Na rekonstrukci si, zdá se, počká i most přes D1 v úseku Šmejkalka, který je už léta v havarijním stavu, chybí ovšem navazující úsek a vlastně i představa o tom, jak by se řešila případná uzavírka D1.

Když už nám dlouhodobě selhává výstavba silniční infrastruktury a řešení není na dohled, očekával bych, že vláda upne pozornost na železnici, kam nahnala svými slevami miliony lidí. Přesun části osobní dopravy na železnici by mohl ulevit silniční síti. Místo toho jde ale vláda zcela opačným směrem a investice do železnice plánuje seškrtat o více než třetinu. O rychlovlacích si tedy ještě pár let musíme zřejmě nechat jen zdát.
Autor: Ondřej Polanský, Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

Ministerstvo zdravotnictví chce zmírnit zátěž sester, spustilo pilotní projekt

Ministerstvo zdravotnictví spustilo pilotní projekt s názvem Měření ošetřovatelské zátěže. Jeho cílem je zmapovat činnosti sester na jednotlivých pracovištích a na základě dat ze sledování upravit jejich pracovní podmínky a optimalizovat personální ...

Cvičení Federated Cloud 2024 prověřilo technologie systému velení a řízení

Od 10. do 26. dubna se v posádce 15. ženijního pluku v Bechyni, dalších místech ČR a vybraných členských státech NATO konal již 5. ročník mezinárodníh ...

Úřad práce nabízí lidem až 50 000 Kč na rekvalifikaci

Během následujících 16 měsíců chce Úřad práce ČR proškolit a rekvalifikovat v digitálních dovednostech cca 100 000 lidí. Dosud kurzy úspěšně absolvova ...

Dětský čin roku slaví 20 let, jubilejní ročník odstartoval

I mezi těmi nejmladšími jsou hrdinové, jejichž velké činy si zaslouží uznání a pozornost. S cílem podpořit právě tuto myšlenku vznikl již před dvěma d ...

Od 1. května FlixBus spustil sezonní linky na jadranské pobřeží

Flix, rychle rostoucí společnost v oblasti technologie a mobility, oznamuje puštění sezonních nočních linek do Chorvatska. Mimo níže zmíněné spoje bud ...

Doporučujeme



Pátek 3.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »