InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

ČR si polepšila v Indexu byrokracie oproti minulému roku

30.09.2019
Ministerstvo průmyslu a obchodu bylo hostem tiskové konference k Indexu byrokracie, který od roku 2017 vyhlašuje Liberální institut ve spolupráci se slovenským think tankem INESS.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Za Ministerstvo průmyslu a obchodu vystoupil ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Pavel Vinkler, který považuje tento výpočet za vhodný doplněk k hodnocení byrokracie v podnikání prováděným veřejnou správou: "Jedná se o jednoduchý mikroekonomický model, za nímž si může každý jednoduše představit konkrétní firmu". Modelovou firmou je totiž průměrná malá česká firma vyrábějící kovová posuvná vrata, zaměstnávající 4 zaměstnance, jejíž roční obrat je do 100 000 EUR a je plátcem DPH.

V minulém roce strávila taková firma 233 hodin papírováním a plněním dalších byrokratických povinností. "Jedná se o zlepšení o 7 hodin vůči loňskému roku." dodává Pavel Peterka, analytik Centra ekonomických a tržních analýz, který se na výpočtu Indexu byrokracie podílí. Česká firma nyní vynaloží na účely byrokracie a papírování 226 hodin. Hodnocení probíhalo ve 4 zemích, přičemž ČR se umístila na 2. místě za vítězným Slovenskem (221). Hůře dopadla Litva (244) a Španělsko (363).

Zástupce MPO představil současné aktivity ministerstva, kterými jsou živnostenský balíček obsahující 10 konkrétních záměrů, které usnadní život malým a středním podnikatelům. "Vlajkovou lodí MPO je živnostenský zákon, proto jsme v zájmu snížení byrokracie v minulých letech například zrušili místní příslušnost živnostenských úřadů. Podnikatel tak můžeIndex byrokracie 2019 využít kterýkoliv živnostenský úřad v ČR", upřesňuje Pavel Vinkler. Jednotlivá opatření byla představena na společné tiskové konferenci MPO a MF v srpnu tohoto roku a jsou dostupná na webových stránkách www.zivnostensky-balicek.cz. Opatření jsou již nyní realizována a jejich implementace bude ukončena do roku 2021, což se týká například připravované rekodifikace stavebního práva.

Vláda schválila v červenci tříletou strategii snižování zátěže podnikání do roku 2022. Změny by se měly dotknout až 133 povinností. Důležitou roli hrají digitální projekty, které jsou souhrnně popsány ve vládním dokumentu Digitální Česko.

Zástupce MPO v závěru dodal "Snižování administrativní zátěže pro podnikatele zůstává nadále prioritou. Zaměřujeme pozornost na malé a střední podniky a na živnostenský zákon, který ale nezpůsobuje příliš vysokou zátěž". Byl zmíněn portál pro podnikatele Businessinfo.cz, jehož nová podoba by měla být spuštěna na začátku příštího roku.
Zdroj: MPO

Další články z rubriky Domácí

Ministerstvo zdravotnictví chce zmírnit zátěž sester, spustilo pilotní projekt

Ministerstvo zdravotnictví spustilo pilotní projekt s názvem Měření ošetřovatelské zátěže. Jeho cílem je zmapovat činnosti sester na jednotlivých pracovištích a na základě dat ze sledování upravit jejich pracovní podmínky a optimalizovat personální ...

Cvičení Federated Cloud 2024 prověřilo technologie systému velení a řízení

Od 10. do 26. dubna se v posádce 15. ženijního pluku v Bechyni, dalších místech ČR a vybraných členských státech NATO konal již 5. ročník mezinárodníh ...

Úřad práce nabízí lidem až 50 000 Kč na rekvalifikaci

Během následujících 16 měsíců chce Úřad práce ČR proškolit a rekvalifikovat v digitálních dovednostech cca 100 000 lidí. Dosud kurzy úspěšně absolvova ...

Dětský čin roku slaví 20 let, jubilejní ročník odstartoval

I mezi těmi nejmladšími jsou hrdinové, jejichž velké činy si zaslouží uznání a pozornost. S cílem podpořit právě tuto myšlenku vznikl již před dvěma d ...

Od 1. května FlixBus spustil sezonní linky na jadranské pobřeží

Flix, rychle rostoucí společnost v oblasti technologie a mobility, oznamuje puštění sezonních nočních linek do Chorvatska. Mimo níže zmíněné spoje bud ...

Doporučujeme



Pátek 3.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »