InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Nastavení digitální daně nesmí ohrozit digitální sféru do budoucna

05.05.2019
Svaz průmyslu a dopravy ČR se nebrání diskusi nad přenastavením současného systému zdanění. S ohledem na složitost daňové a technologické problematiky nesmí ale vláda nastavením digitální daně způsobit škody, které ovlivní růst naší ekonomiky. Z pohledu firem je ideální hledat jednotné celosvětové řešení, které bude dobře připravené, proto se Svaz průmyslu účastní i diskusí v rámci OECD.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
O různých formách zdanění digitální reklamy se diskutovalo již v minulosti. To byla i podstata návrhu užšího evropského řešení ze začátku tohoto roku, který ale nebyl schválen. Ministerstvo financí nyní deklaruje tzv. širší návrh, který počítá i se zdaněním prodeje shromážděných dat o uživatelích digitálních rozhraní a využívání mnohostranných rozhraní. Nepostihuje tedy pouze reklamu.

"Pro digitální sféru bude klíčové nastavení jednotlivých parametrů. Digitální daň nesmí ohrozit rozvoj této oblasti ekonomiky v ČR do budoucna. Většina firem daně řádně odvádí dle platných právních předpisů. Ministerstvo financí bude muset dobře vyřešit spoustu daňových a technických komplikací," říká Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Stávající návrh Ministerstva financí je zatím zveřejněn bez zásadních detailů. Sazba 7 % je však vyšší, než Svaz průmyslu očekával. V minulosti se v rámci evropského řešení diskutovalo spíše o 3% nebo 5% sazbách. Nevíme, jak návrh 7% sazby vznikl. Ve srovnání s evropskými zeměmi je to vyšší sazba. Svaz průmyslu proto očekává, že Ministerstvo financí zveřejní doprovodnou analýzu.

"Jednáme s Ministerstvem financí a věříme, že jeho záměrem není postihnout využití a rozvoj technologií v průmyslu a že tyto parametry návrhu ministerstvo zohlední. Doufáme, že nikdo nechce danit něco jen proto, že je to "digitální", protože právě digitalizace nám může pomoci k vyšší přidané hodnotě," doplňuje Bohuslav Čížek.

Dnes už se prostřednictvím digitálních technologií řeší téměř vše od obchodování a eCommerce, hledání kapacit, sdílení informací. Firmy i občané využívají cloudová řešení, umělou inteligenci atd.

Další články z rubriky Ekonomika

AMSP ČR prosadila další body ke zjednodušení podnikání

Po necelých 6 měsících od začátku připomínkového řízení k materiálu Antibyrokratický balíček III. vláda schválila tento materiál na svém zasedání 7. května 2024. Materiál obsahuje 29 jednotlivých bodů, které vznikly za významného přispění Asociace ...

Podnikatelům s kontrolami pomůže aktualizovaná příručka Hospodářské komory

S jakými kontrolami se může podnikatel setkat, jaká jsou jeho práva a naopak povinnosti? Aktualizovaná verze příručky Hospodářské komory nejen napoví, ...

Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v Polsku s působností pro Litvu a Lotyšsko má nového ředitele

Ředitelem zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu - CzechTourism v Polsku je nově Tomáš Zukal. Jeho hlavním cílem je dostat Česko do h ...

Síkela: V USA a Kanadě mají o české firmy a startupy velký zájem

Boston, Toronto, Chicago a Seattle. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela vedl rekordní podnikatelskou misi do USA a Kanady, které se zúčastnilo tém ...

Část firem kvůli nově nastaveným daňovým limitům zaměstnanecké benefity omezila nebo zrušila

Po zavedení nových pravidel pro zdanění zaměstnanecké benefity zachovalo v nezměněné podobě jen 60 % firem. Zaměstnavatelé počet benefitů zredukovali ...

Doporučujeme



Sobota 11.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »