InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Budova teplického nádraží je opět ozdobou lázeňského města

20.03.2024
Správa železnic slavnostně ukončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku.
Foto: mdcr.cz
Stavba začala v srpnu 2022, její celkové náklady dosáhly 325 milionů korun. Jde přitom o první fázi rekonstrukce, druhá, která zahrne vnitřní prostory, je aktuálně v přípravě.

Budova teplického nádraží slouží cestujícím od roku 1858. "Jde o ojedinělou ukázku novorománského slohu na české železnici. Proto stavbaři ve spolupráci s památkáři a restaurátory vrátili budově její podobu z poloviny 19. století. Po dokončení první etapy rekonstrukce nás čeká etapa druhá, během které dojde k obnově interiéru budovy a také k vybudování nových parkovacích ploch tak, aby nádraží mohlo plně sloužit veřejnosti," říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dělníci provedli celkovou renovaci střechy a fasády, současně vyměnili okna a dveře. Speciálně na zakázku se vyrobily vstupní dveře. V suterénu pak došlo k úpravě rozvodů vzduchotechniky a elektroinstalace.
"Nedílnou součástí prací byla rekonstrukce prvního nástupiště, které přiléhá k nádražní budově. Zde prošly renovací veškeré plochy, na místo už se vrátily i zrepasované litinové sloupy historického zastřešení," popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zhotovitelem stavby byla společnost Chládek a Tintěra. Celkové investiční náklady první etapy dosahují 325 475 475 Kč, cena stavebních prací aktuálně činí 238,5 milionu korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility; RRF).

Pro druhou etapu prací, během které dojde k opravě vnitřních prostor historické budovy, se v současnosti dokončuje projektová dokumentace.

Teplicemi to nekončí


Budova v Teplicích není jediným památkově chráněným objektem, kterému Správa železnic vrátila historický vzhled. Skončily už práce na střeše, fasádě a části interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, prakticky hotovo je v Plzni a Českých Budějovicích. Těsně před dokončením je rekonstrukce ve Světlé nad Sázavou.

Stavbaři naopak zahájili proměnu budov v Žatci a Ostravě-Vítkovicích. Na hlavním nádraží v Pardubicích naváže na obnovu tamní výškové budovy přestavba odbavovací haly, stejně tak se dokončí rekonstrukce zbývajících částí už zmiňované Fantovy budovy a nádraží v Teplicích.

Pod dohledem památkářů proběhnou také připravované stavby v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.
K renovaci historicky cenných budov přistupuje Správa železnic citlivě a v úzké koordinaci s památkáři. Objektům vrací jejich původní podobu, klade při tom důraz na výběr správných materiálů, například při výrobě replik jednotlivých architektonických prvků. To se odráží nejen v časové náročnosti prováděných stavebních prací, ale také v konečné ceně rekonstrukce.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Regiony

Nezaměstnanost v Praze opět klesla, v dubnu se dostala na 2,8 %, do zaměstnání nastoupilo opět více uchazečů

K 30. 4. 2024 evidoval Úřad práce ČR v Praze celkem 27 857 uchazečů o zaměstnání. Jejich počet byl o 79 nižší než na konci předchozího měsíce, ve srovnání se stejným obdobím minulého roku byl vyšší o 47 lidí. V průběhu dubna bylo nově zaevidováno 4 ...

Zdravotní sestry slaví svůj den. Ve fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně jich je téměř 1200

Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně zve na již tradiční Májový koncert (nejen) pro zdravotníky FNUSA, který i letos pořádá při příležitosti Mezinárod ...

Kraj Vysočina podpoří výkup cenných mokřadů Na Skřivánku

Severozápadně od Jihlavy se nachází bývalá zemědělská usedlost Na Skřivánku. Na podmáčených a rašelinných loukách v jejím okolí roste řada zvláště chr ...

Pardubický kraj dá 14,5 milionu korun do podpory cestovního ruchu

Krajští radní v květnu schvalovali poskytnutí dotací pro oblast cestovního ruchu. Samospráva nakonec podpoří drtivou většinu podaných žádostí a přispě ...

Vodní elektrárna Orlík, po velké jarní údržbě, umí znovu najet za 2 minuty na plný výkon

Orlík, největší česká akumulační vodní elektrárna, je zpátky v plné síle a znovu nabízí energetické soustavě služby všech svých čtyř soustrojí. Po "čt ...

Doporučujeme



Pondělí 13.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »