InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Nevěřte všemu, co se na internetu nabízí, doporučuje dTest

27.02.2024
Internet je plný nabídek na nákupy zajímavých produktů stejně jako na úspory a investice. Někdy jsou však tyto produkty pouhým podvodem. V některých případech jsou také tyto produkty nabízeny dezinformační scénou, kdy spotřebitelé spoléhají na "autoritu", které bezmezně věří. Ať už daný produkt propaguje kdokoliv, je vždy potřeba použít zdravý rozum a nenaletět. Důrazně tedy doporučujeme řádně zkontrolovat, zda daný výrobek vůbec může fungovat dle popisu. Od věci také není zkontrolovat samotnou osobu, která daný produkt nabízí či propaguje. Bohužel nelze očekávat pouhou dobrou vůli jedinců - za nabídkou se zpravidla skrývá (zejména finanční) prospěch. Jakých produktů se tento problém například týká?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Elektrozařízení pro úsporu energií


Úspory se hodí každému. Ještě více lákavé jsou u energií, které potřebujeme a zároveň po událostech posledních let nejsou vůbec levné. Vždy je však potřeba zvážit, jak na energiích ušetřit a zda je zvolená cesta vhodná. Známý dezinformátor nyní nabízí "zázračný" přístroj EcoFox, který slibuje potenciální úsporu 503 eur ročně, přičemž je tento výrobek nabízen za 999 eur. "Spotřebitelům můžeme jen doporučit volbu úspornějších řešení, která jsou výhodná jak pro peněženky, tak pro životní prostředí, vždy je však potřeba řídit se zdravým rozumem a bezhlavě nevěřit lidem, kteří mají z produktů prospěch," doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Přes vysokou pořizovací cenu se tento přístroj může jevit ekonomicky výhodně.

Opak je však pravdou. Již v minulosti jsme se setkali s podobnými přístroji (mimo jiné pod názvy EKONOR či Energy Saver Pro), které spotřebitelům slibovaly úspory, avšak ve skutečnosti energii pouze spotřebovávaly a výhodné byly pouze pro prodávající a výrobce. Přestože laika může přesvědčit na oko odborné vysvětlení, které je podáváno na streamech i webinářích věnující se tomuto přístroji, jde pouze o klamání spotřebitele. V minulosti byly podobné přístroje kontrolovány Českou obchodní inspekcí, přičemž se zpravidla zjistilo, že nedochází k úspoře, ale pouze k další spotřebě tímto přístrojem. Ani v tomto případě nelze předpokládat, že by tomu bylo jinak. Důvěryhodnost nepřidává ani minulost propagátora, který již spotřebitele oklamal ve více případech.

Zázračný fén


Dalším nabízeným produktem, propagovaným na dezinformační scéně, je fén, který má měnit strukturu běžné vody na studánkovou. Přitom se jedná o běžný fén (se slabším výkonem než konkurence) s jediným rozdílem, kterým je modré světlo. Přestože je možné ovlivňovat tvrdost a kvalitu vody pomocí různých filtrů a čističek, nelze rozumně očekávat, že se díky krátkému foukání fénem s modrým světlem stane z běžné kohoutkové vody voda čistá a přírodní, jako je studánková.

Tento fén se ve "slevě" prodává za více než 4,5 tisíce korun, přesto e-shop láká na velkou slevu z původní ceny téměř 11,5 tisíc korun. "Pro verze" tohoto fénu pak vyjde na neuvěřitelných 76 tisíc korun. Na tomto e-shopu lze nalézt i mnohem více pochybných produktů jako "homeopatikum pro dřevo", což je samolepka, která má měnit strukturu dřeva, aby lépe hořelo.

Neexistující kryptoměny


Mimo zázračné produkty se také spotřebitelé mohou setkat s nabídkami "výhodných investic". Přestože investice obecně mohou být prospěšné, je vždy potřeba myslet na možná rizika. Největším rizikem, kterému však lze předejít, je poté investice do podvodných schémat. Může se jednat o propagaci výhodné investice do kryptoměny, avšak schéma ve výsledku připomíná spíše tzv. letadlo (členové vydělávají na tom, že nalákají další, jejichž vložené peníze si "výše postavení" členové rozdělí).

"Vždy spotřebitelům důrazně doporučujeme, aby si ověřovali, kam a komu peníze dávají, ať už se jedná o nákupy nebo investice," upozorňuje Eduarda Hekšová a dodává: "Kromě zdravého rozumu je dobré ověřit si, zda jsou osoby, kterým své peníze dáváme, opravdu důvěryhodné. Jestliže jsou známé pro několik pochybných činností z minulosti, nedoporučujeme jim peníze svěřovat."

Jestliže mají spotřebitelé podezření, že naletěli, mohou se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na čísle 299 149 009. "Spotřebitelům můžeme pomoci s ověřením e-shopu či jiných stránek, nabízejících produkty a služby pro spotřebitele. Neposkytujeme však finanční poradenství," uzavírá Hekšová.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »