InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Jakým rizikům spotřebitelé čelí v období svatého Valentýna, informuje dTest

08.02.2024
Blíží se svátek svatého Valentýna. Tento svátek lásky a náklonnosti, původem z anglosaských zemí, se u nás slaví v čím dál větší míře. Začátkem února tak zpozorněli nejen lidé hledající romantického partnera nebo ti již zadaní, ale v pozoru jsou také obchodníci a rozliční podvodníci, kteří využívají velké komerční povahy tohoto svátku, stejně tak i emocionální zranitelnosti některých lidí. Jakým rizikům spotřebitelé v tomto období čelí?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Láska na prodej


Zmínění obchodníci využívají blížícího se svátku k nabízení rozmanitých sezónních nabídek a výrobků. Běžně se jedná např. o prodej zboží přebaleného dorůžova, popř. limitované edice potravin se speciální příchutí. Prvním se snaží zvýšit zisk z prodeje tím, že míří na city spotřebitelů nebo mohou dokonce až zneužívat jejich zranitelnosti. Časově i množstevně omezené nabídky zase mají ve spotřebiteli vyvolat syndrom FOMO, tedy strach ze zmeškání, čímž spotřebitele tlačí, aby zakoupili předměty, které by obvykle nepořizovali.

Také kolem svátku svatého Valentýna platí, že je při objednávání zboží přes internet nutné předem ověřit důvěryhodnost vybraného e-shopu. Nejlépe tak lze učinit skrze různé recenzní weby, které shromažďují recenze na jiné obchodníky, sami však zboží neprodávají. "Naopak je třeba přistupovat s ostražitostí k informacím, recenzím a ohlasům, které má obchodník na vlastních stránkách, jelikož nad takovými informacemi má úplnou kontrolu a nelze tak zaručit jejich pravdivost," upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Alternativně lze zjistit, zda je daný e-shop evidován v seznamu rizikových e-shopů, který vede Česká obchodní inspekce, popř. zda jsou na něj evidovány stížnosti na webu VašeStížnosti.cz. Tím se dá předejít problémům ze strany prodejce, jako jsou např. potíže při reklamaci, nevrácení peněz po odstoupení od smlouvynebo nedoručené zboží.

Manipulativní (smluvní) partner


Zranitelnosti spotřebitelů nevyužívají pouze obchodníci, ale např. i provozovatelé seznamek. Jak jsme již psali dříve, některé online seznamky spotřebitele nalákají na výhodný poplatek, za který lze službu měsíc využívat. Nedostatečně však spotřebitele informují o tom, že se dle jejich obchodních podmínek smlouva automaticky prodlužuje na další měsíce, které však již stojí i několikanásobně více. Peníze účtují za několik následujících měsíců a částku posléze často postoupí inkasním společnostem.

Na citovou stránku spotřebitelů hrají také některá marketingová sdělení, která žádají spotřebitele o finanční příspěvek či asistenci. Někdy může jít třeba o zástupce charity vybírající peníze na pomoc znevýhodněným osobám. "Pokud vás někdo takový kontaktuje, doporučujeme nejprve důkladně ověřit, zda se opravdu jedná o zástupce charity či jiného subjektu, a posléze se přesvědčit, zda je onen subjekt důvěryhodný," dodává Eduarda Hekšová.

Evergreenem sociálních sítí jsou pak zprávy od různých uživatelů, kteří typicky tvrdí, že jsou americkým vojákem, nigerijským princem nebo libovolnou celebritou a potřebují naléhavě zaslat peníze, protože se údajně ocitli ve špatné situaci. Tyto zprávy jsou s největší pravděpodobností podvody, jelikož vedle jejich nepravděpodobnosti často ani nelze důvěryhodně ověřit jejich pravdivost. Nedávno jsme zaznamenali také podobnou situaci, kdy volající na naši právní poradnu přišla zpráva od příbuzné, v níž žádala o finanční pomoc. Jednalo se však o zneužitý účet, příbuzná zprávy sama nepsala. Proto i tyto situace doporučujeme ověřovat, stačí i pouhým telefonátem.

"Pokud jste naletěli, není potřeba se stydět," upozorňuje Hekšová a dodává: "Schémata obchodníků jsou stále promyšlenější. V případě problému je důležité jej začít neprodleně řešit, a předejít tak horším následkům." V případě potřeby se spotřebitelé mohou obracet na spotřebitelskou poradnu dTest na čísle 299 149 009 nebo elektronicky.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »