InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Ministerstvo dopravy: Jaké budou dopravní priority Evropské unie v roce 2024?

15.01.2024
Emisní limity pro nákladní vozidla, železniční doprava i silniční bezpečnost. To jsou hlavní témata EU v letošním roce. Evropskou dopravní politiku v roce 2024 zásadně ovlivní červnové volby do Evropského parlamentu a následné jmenování nové Evropské komise. Instituce EU se tak zaměří především na dosažení dohody u již projednávaných návrhů.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
U legislativních návrhů, ke kterým už Rada EU a Evropský parlament přijaly pozice, se uskuteční intenzivní vyjednávání mezi těmito institucemi s cílem dosáhnout dohody ještě ve stávajícím funkčním období, a to hned v prvních měsících belgického předsednictví. Vzhledem ke zmíněné obměně složení klíčových evropských institucí také nelze očekávat větší množství nových návrhů a ty, které Komise vydá, přijdou v první polovině roku - očekává se například návrh balíčku k revizi pravidel technické způsobilosti motorových vozidel, revize směrnice o strojvůdcích či pravidel říčních informačních služeb. Očekává se i zveřejnění iniciativy Space Law.

Belgické předsednictví se tak v první polovině roku 2024 zaměří na dojednání návrhů nařízení k limitům CO2 pro těžká nákladní vozidla, a také na směrnici o přeshraničním vymáhání přestupků v silniční dopravě v rámci balíčku silniční bezpečnosti a námořního balíčku. Pokračovat bude také snaha o dosažení dohody s Evropským parlamentem k nařízení evropského nebe SES2+, nalezení kompromisu zde ale bude vzhledem k velmi odlišným pozicím členských států a Evropského parlamentu obtížné.

Belgie bude v čele Rady EU usilovat i o shodu mezi členskými státy, tedy přijetí obecného přístupu, u již předložených návrhů. Ty se týkají například přidělování kapacity na železnici, kombinované dopravy nebo práv cestujících. Co se naopak projednat nestihne, je například směrnice o řidičských průkazech, ke které zatím není připravena pozice Evropského parlamentu pro vyjednávání, a první trialogy tak začnou později v roce 2024. U návrhů, u kterých Rada nepřijme obecný přístup, bude projednávání pokračovat za navazujícího maďarského předsednictví.

V loňském roce projednaly evropské instituce přes 20 návrhů týkajících se evropské dopravní politiky. Na jeho konci se navíc dosáhlo dohody u dvou pro Českou republiku prioritních návrhů. U nařízení EURO 7 se podařilo dojednat mírnější a realističtější podobu normy, přijetí revize TEN-T je potom zásadním a nezbytným krokem pro další rozvoj dopravní infrastruktury a jejího financování.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Ekonomika

Ministerstvo financí: Plnění státního rozpočtu ČR za leden až duben 2024

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci dubna deficitem ve výši 153,1 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 146,7 mld. Kč. Meziroční zlepšení salda o 46,9 mld. Kč bylo taženo ...

Nová služba CzechTrade a MPO pomůže českým firmám získat kvalifikované pracovníky ze třetích zemí

S nedostatkem pracovních sil na trhu práce má českým firmám pomoct nová služba agentury CzechTrade s názvem Podpora ekonomické migraci. Hlavním cílem ...

Česká národní banka snižuje úrokové sazby

Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání snížila dvoutýdenní repo sazbu (2T repo sazbu) o 0,5 procentního bodu na 5,25 %. ...

Předsednictvo Agrární komory ČR příští týden rozhodne o uspořádání protestů 22. května v Praze

České zemědělství si prochází krizí, kterou ještě prohloubily následky silné mrazové vlny v průběhu letošního jara. Přesto ministr zemědělství Marek V ...

Dohoda o volném obchodu mezi EU a Novým Zélandem otevře českým firmám nové příležitosti

Českým firmám se více otevírá trh Nového Zélandu, a to díky Dohodě o volném obchodu mezi Evropskou unií (EU) a Novým Zélandem, která 1. května vstoupi ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »