InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Pozor křehké: Kdo za případné poškození zásilky odpovídá?

12.01.2024
S oblibou nákupů zboží přes internet se váže i obliba prodeje zboží tímto způsobem. Existuje spousta společností, které nabízí zprostředkování prodeje. Následně je však potřeba zboží odeslat. Nelze opomenout ani situace, kdy si spotřebitel ve 14denní lhůtě nákup rozmyslí a zboží vrátí. Jak zabalit zboží, které může být například křehké, aby nedošlo k jeho poškození? Kdo za případné poškození odpovídá?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Velmi křehké vztahy


Z právního hlediska je běžná objednávka zboží na internetu nejčastěji tvořena dvěma právními vztahy. Kupní smlouvou mezi kupujícím a prodávajícím a smlouvou o přepravě mezi přepravní společností a zpravidla odesílatelem. To má vliv i na otázku, kdo je odpovědný za poškození zásilky při přepravě. "Obecně řečeno, za zásilku odpovídá odesílatel až do jejího předání přepravní společnosti. Poté za ni odpovídá přepravní společnosti až do okamžiku jejího předání příjemci. Jakmile ji příjemce obdrží, je za ni odpovědný on sám," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. To platí zejména u kupních smluv mezi dvěma fyzickými osobami, zpravidla uzavřených skrze bazary či tzv. "marketplaces" nebo u smluv mezi dvěma podnikateli.

Výjimkou ze zmíněného pravidla je však spotřebitelská koupě. Pokud si zboží zakoupil spotřebitel a prodávající, typicky e-shop, věc odesílá, je prodávající odpovědný za zásilku až do okamžiku jejího doručení spotřebiteli. Tedy ne pouze do okamžiku předání přepravní společnosti, jak tomu bylo v předchozím případě. Této problematice jsme se věnovali již dříve.

Pokud na zásilce vznikla škoda, může reklamaci vůči přepravní společnosti uplatnit pouze osoba, která s přepravní společností uzavřela smlouvu o přepravě. Většinou to bude odesílatel, kdo přepravu objednává. Nemusí tomu však být vždy, přepravu může totiž zajistit i samotný příjemce zásilky. "Pokud kupující po přijetí zásilky zjistí, že mu zásilka dorazila poškozená, nemůže běžně uplatnit reklamaci přímo u přepravní společnosti. Může však reklamovat u prodávajícího, jelikož prodávající s přepravcem uzavřel smlouvu," radí Hekšová.

Balení je věda


Vždy je na odesílateli, aby zásilku vhodně zabalil. To platí jak v případě prodeje zboží, tak v případě jeho vrácení e-shopu, pokud jste například odstoupili od smlouvy. V případě vrácení zboží e-shopu jsou často dostupné pokyny k zabalení zboží. Pokud je spotřebitel dodrží, nebude zpravidla za případné poškození zodpovědný a zodpovědnost přejde na prodejce. Je však potřeba, aby dodržení těchto pokynů nebylo v rozporu se zdravým rozumem - pokud prodávající poskytne pokyny pro vrácení bot, zatímco spotřebitel vrací skleničky, musí mu být jasné, že je potřeba kvalitnější ochrana. I přes pochybení prodávajícího by se tak odpovědnosti zprostit nemohl.

Pokud zásilka nebude vhodně zabalená, přepravce s nejvyšší pravděpodobností nebude odpovědný za případné poškození vzniklé během přepravy. Někteří přepravci nabízejí možnost zaslání zásilky v režimu "křehké", zpravidla za příplatek. Ačkoliv se v takovém případě přepravce zavazuje zacházet se zásilkou se zvýšenou opatrností, pokud byla zásilka nedostatečně zabalena, odpovědnost ponese opět odesílatel. Pokud však na zásilku označení "pozor, křehké" umístil samotný odesílatel, aniž by s přepravcem zvláštní režim sjednal, nemá označení na povinnosti a odpovědnost přepravce žádný vliv. Také se stává, že někteří přepravci přepravu křehkých zásilek rovnou vyloučí ve svých obchodních podmínkách. Pokud i přesto odesílatel zašle předmět, u kterého je větší šance poškození, přepravce bude za odpovědnost ručit v rozsahu běžné zásilky a bude tak opět posuzováno, zda byla zásilka odesílatelem řádně zabalena.

Nabízí se i možnost pojištění zásilky proti rozbití. Opět však platí, že pokud bylo špatně zabaleno, vinu nese odesílatel a ani pojištění mu v tomto nepomůže. "Také je dobré věnovat pozornost podmínkám pojištění, jelikož některá pojištění mají sjednanou spoluúčast odesílatele," uzavírá Eduarda Hekšová.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »