InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Energetický regulační úřad zpracoval nové desatero, v němž radí spotřebitelům, jak na energie

13.09.2023
Energetický regulační úřad (ERÚ) pokračuje ve své informačně-osvětové kampani AktivneNaEnergie. Nově zpracoval desatero rad, v němž spotřebitelé najdou tipy, jak být aktivní, a předcházet tak problémům.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ´pozorně čtěte´. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení," říká Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, která zároveň zdůrazňuje, že bdělost je na místě i po uzavření smluvního závazku. "Spotřebitelé si občas řeknou, že smlouvu už podepsali, a tak mají takříkajíc splněno. Snadno pak zapomenou na to, aby si hlídali své smluvní povinnosti či termíny, které z dokumentu vyplývají. To v poslední době často zaznamenáváme u prolongací, tedy automatického prodlužování smluv na dobu určitou. Zákazníci jednoduše pustí z hlavy, kdy k ní dochází," dodává radní Zemanová.

Aby k prolongaci nedošlo, je přitom nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií.

"Samostatnou kapitolou pak je změna dodavatele. Zvlášť pokud mají spotřebitelé ceníkové ceny nad vládním stropem, je nejvyšší čas zahájit jednání s dodavatelem, případně od něj i odejít. Letošní oživení trhu s sebou přirozeně přináší i větší boj o zákazníky, v němž ne všichni hrají fér. Proto zdůrazňujeme, že není namístě se rozhodovat unáhleně, či se do změny nechat doslova natlačit zprostředkovatelem. Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk. V některých případech se přechod k levnějšímu obchodníkovi i tak vyplatí, pochopitelně ale zdaleka ne vždy, a právě proto je třeba vše důkladně uvážit," upozorňuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ.

Desatero spotřebitele je k dispozici na webu ERÚ, i s možností tisku v podobě letáku.

Zdroj: ERÚ

Další články z rubriky Rady a tipy

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi často. Ať už jde o nákupy oblečení, elektroniky či jiných předmětů, možnost předmět si prohlédnout, ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »