InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Kdy může spotřebitel požadovat náhradu škody způsobenou vadným výrobkem, radí dTest

01.09.2023
S nároky spotřebitelů plynoucími z odpovědnosti prodejců za vady zboží, která je známá spíše pod nepřesným pojmem "záruka", se spotřebitelé potýkají běžně. Co když ale vadný výrobek ještě navíc způsobí škodu? Za kuchyň ohořelou při požáru způsobeném vadnou rychlovarnou konvicí pak může společně odpovídat i několik subjektů.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Kdy reklamovat vadu a kdy požadovat náhradu újmy?


Spotřebitel si domů přinese mobilní telefon. Poté, co je připojen k originální nabíječce, dojde postupně k nafouknutí baterie a její následné explozi, která zničí vybavení jednoho z pokojů domácnosti. Spotřebitel byl v tu dobu telefonu vzdálen alespoň na délku místnosti, a proto byl jen lehce zraněn na pravé ruce. Nyní se však ocitá v situaci, kdy má poškozený byt, je zraněn, a navíc přišel i o svůj nový telefon. Jaké nároky může uplatnit a komu je bude adresovat?

Ohledně samotného telefonu je situace již vcelku známá - telefon měl vadu a v takovém případě je nutné věc reklamovat. Vzhledem k okolnostem je navíc nepochybné, že je popsaná vada podstatným porušením smlouvy, takže je spotřebitel oprávněn od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení zaplacené kupní ceny. Ačkoliv poškození domácnosti a související zranění je újmou, kterou již odpovědnost za vady nekryje, její náhradu je možné požadovat z jiného důvodu. U poškození domácnosti se jedná o majetkovou škodu a u zranění bude nutné odčinit újmu nemajetkovou, a to včetně případného bolestného a náhrady za ztížení společenského uplatnění.

Okolnosti vzniku škody však nemusí být ani zdaleka tak dramatické. Obdobné nároky, snad kromě újmy na zdraví, bude možné vznést také, pokud vadný výrobek - nevhodně použitá barva na kalhotách nevratně obarví čalounění pohovky.

Kdy bude mít požadavek na náhradu úspěch?


Pro přiznání nároku na náhradu újmy bude nutné prokázat existenci vady, újmy a příčinnou souvislost mezi nimi, tedy že újma vznikla přímo v důsledku existence vady. "Není nutné prokazovat, o jaký druh vady se jedná, postačí, že výrobek není bezpečný, jak bychom to od něj rozumně očekávali. Z pohledu spotřebitele není třeba dokazovat ani okamžik, kdy se vada objevila, popřípadě, že vada vznikla již ve výrobě, jako je tomu v případě běžné reklamace vady," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Kdo je povinen škodu nahradit?


"Na rozdíl od reklamace zboží, kterou adresujeme prodejci, náhradu škody je možné uplatnit hned u několika subjektů, zejména však u výrobce či dovozce zboží," sděluje Hekšová a dodává: "Mezi další osoby, jimiž je náhradu škody možné adresovat, je dodavatel či osoba, která jako výrobce vystupuje. O takovou situaci si jedná, zvláště když výrobek nese její jméno, je opatřen jejím logem a podobně. Všechny vyjmenované osoby zároveň za škodu odpovídají společně a spotřebitel svůj nárok může vznést proti kterékoliv z nich." Mezi poškozeným a škůdcem přitom nemusí existovat žádný vztah, neboť náhradu škody proti výrobci či jinému relevantnímu subjektu může uplatnit jakákoliv osoba, které výrobek způsobil újmu, tedy například osoba, která si věc koupila "z druhé ruky", osoba, jež si výrobek pouze zapůjčila, ale také nic netušící kolemjdoucí.

Kdy škoda uhrazena nebude?


Výrobce nahradí škodu pouze v závažnějších případech, a to v v částce převyšující 500 eur, respektive v jejím ekvivalentu v korunách. "Pokud je škoda vyčíslena na menší částku než 500 eur, náhradu škody u výrobce spotřebitel nezíská. O svůj nárok do výše 500 eur ovšem spotřebitel nepřijde, jen ho bude muset uplatnit zvlášť, a to u prodejce zboží," dodává Hekšová z dTestu.

Zákon také stanoví několik důvodů, pro něž se může škůdce odpovědnosti k náhradě škody zprostit. Taková situace by mohla nastat, zejména prokáže-li škůdce, že škodu zavinil sám poškozený nebo že stav vědeckých a technických znalostí v době, kdy uvedl výrobek na trh, neumožnil zjistit jeho vadu. "Škoda nebude uhrazena především v případě zjevného pochybení poškozeného, typické scénáře známé ze spojených států o sušení domácích mazlíčku v mikrovlnné troubě tak u nás nepadají na úrodnou půdu," uzavírá Eduarda Hekšová ze společnosti dTest.

Pro žádost o náhradu škody způsobené vadou výrobku mohou spotřebitelé využít vzorový dopis dTestu.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »