InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Na co si dát pozor a jak se při on-line nakupování nespálit, radí dTest

30.08.2023
Pochybným či přímo podvodným e-shopům stále neodzvonilo. Potvrzují to stížnosti, které denně přibývají ve spotřebitelské poradně organizace dTest a službě VašeStížnosti.cz. Přesto se u podvodných e-shopů vesele nakupuje dál. Nejhorší je situace s e-shopy, u nichž není možné dovolat se svých spotřebitelských práv, protože je provozovatel e-shopu k nenalezení. Na co si dát pozor a jak se tedy při on-line nakupování nespálit?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Zprostředkovatelské e-shopy


Spotřebitelé nejčastěji narážejí na problémy u tzv. zprostředkovatelských e-shopů, které pouze přeprodávají levné (typicky čínské) zboží od třetích stran. Cenově lákavé produkty jsou však mnohdy pastí. Když spotřebitelům dojde zboží, které má daleko do slibované kvality, naráží na nemožnost uplatnit svá práva. Prodávající z těchto e-shopů se snaží spotřebitele utvrdit v tom, že jsou pouze zprostředkovateli, nikoli prodávajícími, a spotřebitelé tedy nemají možnost uplatnit např. odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Anonymní provozovatel


Dalším problematickým příkladem jsou e-shopy, u nichž není provozovatel e-shopu vůbec dohledatelný. V této spojitosti bývá mezi spotřebiteli nejčastěji zmiňován e-shop https://www.zenmasstt.com. "Jedná se o učebnicový příklad anonymního e-shopu. Na stránkách e-shopu nejsou uvedené informace o prodávajícím, natož jakékoliv kontaktní údaje," upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Úskalím tohoto typu podvodného e-shopu je dvojí cesta, jak spotřebitel může uzavřít kupní smlouvu. Pokud spotřebitel objedná zboží přes webové stránky www.zenmasstt.com, které jsou celé v čínštině včetně cizí měny, nejedná se o nákup přes e-shop, který by byl zaměřen na českého spotřebitele. Z tohoto důvodu se tak ani vztah mezi prodávajícím a kupujícím nemusí řídit českým právem. A spotřebitel se svých práv jen těžko dovolá.

Pokud ale spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v češtině přes některou ze sociálních sítí, má se za to, že prodávající je zaměřen na českého spotřebitele, a uplatní se tak česká právní úprava. Spotřebitel se pak může dovolávat práva na odstoupení od smlouvy či reklamaci. "Háčkem ale je, že není kam odstoupení od smlouvy či reklamaci adresovat - spotřebitel ze stránek nevyčte, kdo je provozovatelem, ani se nedopátrá obchodních podmínek. Šance na uplatnění práv spotřebitele je tak i v tomto případě minimální," dodává Eduarda Hekšová.

Pokud se navíc jedná o zahraniční podnikatelský subjekt, a ještě k tomu se sídlem v Číně, nemá spotřebitel možnost obrátit se ani na Českou obchodní inspekci, ani na Evropské spotřebitelské centrum. Nápomocný může být jen dozorový orgán v zemi sídla společnosti.

Prevence základem nákupu


Nejlepší prevencí před problémy s on-line nákupy je informovanost a obezřetnost. "Chvíle času navíc do zjištění podstatných informací může ušetřit spotřebitelům celou řadu starostí," radí Eduarda Hekšová z dTestu. "Před uzavřením kupní smlouvy přes e-shop by si spotřebitelé měli zjistit podstatné informace - kdo je provozovatel e-shopu a jaké jsou podmínky reklamace a vrácení zboží," doporučuje Hekšová. "Pokud spotřebitelé nedohledají identifikační číslo či kontaktní údaje provozovatele e-shopu, mělo by to být jasným signálem pro nákup jinde."

Užitečným nástrojem jsou recenzní portály, na jejichž stránkách si lze daný e-shop proklepnout. Spotřebitelé zde získají i představu o rychlosti komunikace obchodníka a kvalitě zboží.

Na problematický e-shop mohou poukázat ale i další indicie. Někdy napoví už samotný název e-shopu. Pokud název e-shopu nijak nesouvisí s nabízeným zbožím, měli by spotřebitelé zbystřit. Podvodníci často kupují staré webové stránky a posléze prodávají zboží, které nijak neodpovídá původnímu záměru stránky.

Zpozornět by spotřebitelé měli také v případě, že se na webových stránkách vyskytují chyby v gramatice, nesprávný slovosled nebo podezřele dlouhé dodací lhůty v řádech týdnů či měsíců. A konečně spotřebitelům doporučujeme podívat se na seznam rizikových e-shopů, který vede Česká obchodní inspekce.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »