InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Správa železnic hledá architekty pro terminál Jihlava VRT v lokalitě Pávov

24.08.2023
JIHLAVA - Další terminál, který zvýší dostupnost vysokorychlostní dopravy v regionech, vznikne v Jihlavě. Stejně jako v případě dopravních uzlů Praha východ VRT a Roudnice nad Labem VRT bude jeho podoba a řešení výsledkem architektonicko-urbanistické soutěže. Její vítěz by měl být představen v první polovině příštího roku.
Foto: spravazeleznic.cz
Správa železnic vypsala již třetí architektonickou soutěž na terminál vysokorychlostní železnice. Jejím výsledkem bude zpracování architektonicko-urbanistického návrhu nového přestupního uzlu u Jihlavy. Cestujícím kromě rychlého železničního spojení s Prahou a Brnem nabídne bezproblémové parkování systému P+R, linky návazné veřejné dopravy nebo přepravní služby. Díky výhodné poloze na okraji města bude terminál napojen také na regionální trať Jihlava - Havlíčkův Brod a přilehlou dálnici D1. Toto řešení pomůže výrazně zvýšit mobilitu obyvatel Kraje Vysočina. Unikátností této architektonické soutěže je návrh několikapatrového terminálu, ve kterém se bude mimoúrovňově protínat dnešní trať s vysokorychlostní.

Součástí soutěže je také most přes dálnici D1 s rozpětím více než 160 m a zpracování urbanistického ideového návrhu. Ten nabídne širokou paletu možností pro řešení okolí terminálu. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že okolí terminálů na okrajích měst mohou v případě kvalitního infrastrukturního napojení zaznamenat v následujících letech prudký rozvoj. Ten však zůstává nadále plně v rukou místních samospráv, se kterými je Správa železnic v pravidelném kontaktu.

Terminál v lokalitě Jihlava-Pávov je součástí nového železničního spojení z Prahy do Brna. Vznikne na připravovaném úseku VRT Vysočina fáze II mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší, který bude sloužit pouze osobní dopravě s rychlostí až 320 km/h. Na trati bude jezdit několik druhů spojů, od expresních až po rychlou regionální dopravu. Naopak nebude určena pro nákladní vlaky. 80kilometrový úsek VRT Vysočina fáze II by měl vzniknout mezi lety 2029 až 2034.

Další informace naleznete na www.spravazeleznic.cz/vrt, kde jsou zveřejněny také vítězné návrhy na předchozí terminály - Praha východ VRT na trati z Prahy do Poříčan a Roudnice nad Labem VRT pro úsek z Prahy do Lovosic.

Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Letecké muzeum Kbely zahájilo svou 56. sezonu

V sobotu 4. května se po zimní přestávce otevřely brány Leteckého muzea Kbely sousedícího s 24. základnou dopravního letectva. Návštěvníci se mohou těšit na nový exponát ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha. Jedná se o vrtulník Mi-35, ...

Plzeňská Viktorka vzdala hold válečným veteránům Zápasem svobody

Slavnosti svobody v Plzni byly letos netradičně doplněny o "Zápas svobody" domovského klubu FC Viktoria s FK Boleslav. Plzeňský fotbalový klub jako tř ...

Rekonstrukce železniční stanice Vsetín pokročila, cestující mají k dispozici nové zázemí

Ve Vsetíně je nový společný odbavovací terminál pro železniční a autobusovou dopravu. Cestující na nádraží mohou také naplno využívat nový podchod k j ...

U příležitosti 50 let pražského metra pořádá DPP tuto sobotu na Kačerově výroční Den otevřených dveří

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto his ...

Lesy České republiky obnovily na Krnovsku druhou vodní nádrž

Dolní hájnický rybník zrekonstruovaly Lesy České republiky za 6,8 milionů korun na Krnovsku v Moravskoslezském kraji. Zadržuje vodu, která zlepšuje mí ...

Doporučujeme



Pondělí 6.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »