InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

AČR: Vrtulníkáři otestovali na kbelské základně a v Litoměřicích nový bambi vak s dvojnásobným objemem

10.08.2023
Na kbelské základně a na Labi v Litoměřicích proběhlo v minulých dnech testování nového typu hasicího vaku BB6578 s objemem bezmála tři tisíce litrů, který si vojáci půjčili od společnosti LOM PRAHA a.s. Létat s novým bambi vakem v podvěsu pod vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š zkoušeli piloti 24. základny dopravního letectva a 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou.
Foto: acr.army.cz
Do doby než budou pořízeny standardním akvizičním procesem, budou vrtulníkáři k hašení používat půjčený exemplář z LOM PRAHA a. s.

Armáda naposledy zasahovala u rozsáhlého požáru v Národním Parku České Švýcarsko vloni v létě. Postupně zde nasadila nejprve jeden, následující den už dva vrtulníky W3A Sokol s bambi vaky. Po zapůjčení závěsného hasicího zařízení s trojnásobným obsahem byl jeden stroj vyměněn za silnější Mi-17. Vojenští piloti nad Hřenskem nalétali přes 220 letových hodin, provedli více než 2 400 shozů a plameny zalili téměř 4 tisíci tunami vody.

"Hasicí vak BB6587 je schopen přinést násobně větší účinnost hašení a likvidace požárů v porovnání se stávajícími hasicími vaky BB3542, které se používají v podvěsu vrtulníků W-3A Sokol," řekl praporčík Jiří Zelenka, revizní technik 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely s tím, že v Hřensku se zcela jasně prokázala nutnost použití vrtulníků vybavených hasicími vaky o kapacitě minimálně 3000 litrů.

Pořízení objemnějších vaků nahrávají i klimatické změny, které přinášejí výrazně sušší léta s většími riziky ničivých požárů. Armáda může být povolána na pomoc v případech, kdy Hasičský záchranný sbor není schopen s rozsáhlými požáry účinně bojovat a děje se tak na základě smlouvy mezi Armádou ČR a HZS.

Hasicí vak BB6578 se zařízením POWERPACK


Nový hasicí vak má tzv. nominální kapacitu 2950 litrů. Je vyroben ze speciální gumové tkaniny a po vnějším obvodě je umístěn škrtící popruh, kterým se dá objem zmenšit až na 70 %. "Doba přeletu s novým hasicím vakem, doba potřebná pro plnění a výpar shozené vody v požářišti jednoznačně ukazují na násobně větší účinnost hašení a likvidaci požáru," zmínil major Zdeněk Heuschneider, pilot 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely.

Vak se připojuje k vrtulníku pomocí krátkého prodlužovacího lana přímo na hák zámku vnějšího podvěsu, který je umístěn v nákladovém prostoru vrtulníku. Vnější závěs vrtulníku Mi-17 má nosnost 3000 kg, u vrtulníku Mi-171Š 4000 kg. Při operačním použití se hasicí vak bude standardně plnit na 90 % své kapacity, což je přibližně 2 700 litrů vody především z důvodu, aby měl vrtulník dostatečnou zásobu paliva pro činnost nad požářištěm, tzv. "play time" minimálně hodinu a půl letového času.

Další novinkou oproti již zavedeným typům hasicích vaků je ovládání výpustě vaku pomocí autonomního zařízení POWERPACK, které ovládá palubní technik z nákladové kabiny. Zařízení má vlastní baterii s vysokou kapacitou a signalizaci stavu nabití. Spojení s hasicím vakem je konstrukčně řešeno tak, aby byla zachována možnost nouzového odhození hasicího vaku bez rizika poškození vrtulníku. "Zařízení je umístěno v přenosném kufru a je plně přenosné. Umožňuje až stovky shozů bez nutnosti dobití. Zároveň je natolik flexibilní, že poskytuje ovládání vaku bez úpravy vrtulníku, takže je možné navěsit celý hasicí systém na jakýkoli vrtulník s odpovídající nosností," vyzdvihl Heuschneider.

Pouze pro zkušené posádky vrtulníků


Létání s hasicím vakem v podvěsu představuje vrchol pilotáže a může ho provádět pouze dobře vycvičená posádka. "Hašení klade vysoké nároky na pilota a jeho zkušenosti. Musí znát dokonale možnosti vrtulníku i efektivní taktiku hašení vzhledem k terénu i povětrnostním podmínkám. Čím větší vrtulník, tím více vody je schopen pojmout do podvěšeného vaku a také o to náročnější je pilotáž. Všeobecně se dá říct, že létání s podvěsem u vrtulníku je jako Formule 1 v motorismu. Není to pro každého a chce to dlouhodobý výcvik," vysvětlil Zdeněk Heuschneider.

První pozemní a letové zkoušky s novým hasicím vakem


Cílem zkoušek bylo nejen ověření letové způsobilosti hasicího vaku samotného, ale také zjištění dalších odlišností. Při zkouškách se ověřuje technická dokumentace, úkony související s údržbou vaku, statická zkouška hasicího vaku zavěšením na automobilní jeřáb, způsob připojení hasicího vaku k vrtulníku a posuzuje celková konstrukce s ohledem na bezpečnost létání.

Začíná se zkušebními lety s prázdným hasicím vakem, následují další lety dle schválené metodiky. Nabírání vody probíhá z mobilní nádrže FIREFLEX s kapacitou 55 m3, z Labe a také plněním z proudnic do hasicího vaku vrtulníku ve visu.

"V praxi se používají všechny tři způsoby, ale ze zkušeností z Hřenska je nabírání vody z mobilních nádrží, které jsou umisťovány v blízkosti požáru a jsou přímo doplňovány hadicemi z hasičských vozidel, nejefektivnější způsobem hašení v těžko přístupném terénu nebo v odlehlých prostorech bez blízkého přírodního zdroje vody," konstatoval Heuschneider.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Regiony

U příležitosti 50 let pražského metra pořádá DPP tuto sobotu na Kačerově výroční Den otevřených dveří

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto historickou událost společně s Pražany a cestujícími na několika akcích. Tuto sobotu 4. května 2024 od ...

Lesy České republiky obnovily na Krnovsku druhou vodní nádrž

Dolní hájnický rybník zrekonstruovaly Lesy České republiky za 6,8 milionů korun na Krnovsku v Moravskoslezském kraji. Zadržuje vodu, která zlepšuje mí ...

Pietní akt před budovou Českého rozhlasu připomene výročí Květnového povstání roku 1945

U příležitosti 79. výročí Květnového povstání českého lidu se v neděli 5. května od 12.30 hodin uskuteční před historickou budovou Českého rozhlasu v ...

Pražské letiště symbolicky oslavilo dvacet let v EU speciálním livery Lufthansy

Letiště Václava Havla Praha ve středu u příležitosti výročí dvaceti let od vstupu České republiky do Evropské unie navštívil Airbus A320 německé spole ...

Rekonstrukce úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem přinese zrušení všech přejezdů

Rekonstrukce více než 30 kilometrů dlouhého úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem má svého projektanta. Dokumentaci pro společné povolení stavby vypra ...

Doporučujeme



Pondělí 6.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »