InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Podmíráky, nekonečné čekání nebo studené jídlo? Jak na reklamaci v restauraci radí dTest

02.08.2023
Máloco dokáže zkazit náladu více, než když si objednáte své oblíbené jídlo a vzápětí vám obsluha donese něco, co vaše chuťové pohárky rozhodně nepotěší. I taková nepříjemnost na talíři má však řešení. Jídlo a pití objednané v restauracích a stáncích s rychlým občerstvením můžete reklamovat. Stačí být asertivní a znát svá práva.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
V restauracích a stáncích s rychlým občerstvením uzavíráte kupní smlouvu jako kdekoliv jinde, a máte tak možnost v případě nespokojenosti uplatnit reklamaci. Přesto se mnoho spotřebitelů stále ostýchá ozvat. Restaurace či stánek s rychlým občerstvením odpovídá za to, že nabízené pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti, ať už jsou prezentovány v jídelním lístku nebo si je ústně upravíte s obsluhou. A pokud vlastnosti nejsou v jídelním lístku nijak blíže specifikovány, měly by odpovídat obecným zvyklostem.

"V zásadě platí, že reklamovat můžete cokoliv, co je předmětem kupní smlouvy, kterou s podnikatelem provozující restauraci či občerstvení uzavíráte. Důvodem pro reklamaci může být množství, teplota, složení, špatný postup přípravy či chuť pokrmů a nápojů," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jakmile si všimnete, že něco není s vaším objednaným pokrmem v pořádku, informujte o tom obsluhu a požádejte o řešení. Čas je klíčový - obsluze nespokojenost oznamte ihned. Snažte se být v této situaci také objektivní a slušní. To, že pokrm nechutná jako podle receptu od vaší babičky, ještě nemusí být důvodem k reklamaci. Pokuste se popsat problém co nejkonkrétněji a jasně.

A na co máte jako nespokojený host právo?


Obecně můžete požadovat přiměřenou slevu. Taktéž můžete žádat nápravu. Pokud se jedná o zjevný nedostatek - obsluha vám např. přinesla úplně jiné jídlo, než jste si objednali - požádejte o nápravu ihned. "Určitě není možné spořádat celý pokrm, a pak reklamovat špatně dodanou objednávku už s prázdným talířem," dodává Eduarda Hekšová. Pokud má pokrm či pití závažné nedostatky, které není možné napravit, mohou spotřebitelé také odstoupit od smlouvy, a nic neplatit.

Častým důvodem k reklamaci je neadekvátní množství pokrmu. Mnoho spotřebitelů se potýká s tzv. podmíráky. Tady je však zapotřebí poznamenat, že ty se hodnotí až po spadnutí pěny.

Jindy zkazí radost studené jídlo. V těchto případech se můžete na obsluhu obrátit s odkazem na normy, kdy v případě teplého pokrmu musí teplota dosahovat alespoň 60 stupňů Celsia. Řešením v tomto případě může být jednoduché ohřátí. Někdy však takové ohřátí jídlo znehodnotí, pak máte nárok požadovat pokrm nový.

A co dělat v případě nekonečného čekání na obsluhu?


I tady je možné se ohradit. "Pokud na obsluhu čekáte dobu neúměrnou složitosti objednávky, můžete chtít slevu nebo také můžete od kupní smlouvy odstoupit a odejít," radí Eduarda Hekšová. Jiná situace však může nastat, pokud vás obsluha o delší době přípravy jídla předem informovala a vy jste souhlasili. Pokud by však restaurace i tuto dobu překročila, může požadovat slevu či od smlouvy odstoupit a z restaurace odejít.

Konečně se můžete obrátit také na některý ze státních dozorových orgánů. Pokud jste narazili na problém týkající se hygieny potravin, můžete kontaktovat Krajskou hygienickou stanici, Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci nebo Státní veterinární správu (potraviny živočišného původu). V případě, že řešíte problém s mírou a množstvím podávaných nápojů a pokrmů, se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Sobota 4.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »