InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Člověk v tísni zahajuje informační kampaň zaměřenou na příspěvek na bydlení a podporu help linky

17.02.2023
Zoufalý samoživitel nevěděl, že může čerpat státní příspěvek na bydlení ve výši 5 000 korun. Bezradná seniorka se z podobné informace rozplakala úlevou. Oba klienti, kteří se dovolali na help linku Člověka v tísni pro lidi v nouzi, měli stejný problém - významně jim stouply náklady spojené s bydlením, které nevěděli z čeho zaplatit. Podobné telefonáty se ve větších či menších intervalech na help lince opakují od loňského podzimu. Ač statisíce domácností dávají za nájem, energie, vodu více než 30 % všech příjmů domácnosti a tím jim vzniká nárok na zmiňovanou státní podporu, mnohé o něj stále nežádají. Přitom její průměrná výše se pohybuje mezi čtyřmi a pěti tisíci korunami.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Člověk v tísni se proto rozhodl vést informační kampaň zaměřenou právě na tuto konkrétní pomoc a poradenství své help linky.

Příspěvek na bydlení byl na konci loňského roku vyplacen dle dat ministerstva práce a sociálních věcí 228 tisícům lidí. "Jenomže dalších více než půl milionu domácností nárok na příspěvek má, ale z nejrůznějších důvodů ho nečerpá. Stojí za tím nevědomost nebo domněnka, že nesplňují podmínky, ale i nižší kompetence či stud. Přitom průměrná výše příspěvku se nyní pohybuje mezi čtyřmi a pěti tisíci korunami měsíčně, tedy sumou, která rozhodně stojí za řeč," upozorňuje vedoucí programu Dluhové poradenství Daniel Hůle.

V nouzi se obraťte na help linku 770 600 800

Naším cílem nyní je dostat informaci o příspěvku na bydlení a podpoře naší help linky především k většímu množství seniorů, které považujeme za nejzranitelnější skupinu. Z průzkumu výzkumné organizace PAQ Research vyplývá, že 38 % seniorských domácností nárok má, čerpá však jen zlomek z nich. Oslovujeme ale i samoživitele nebo nízkopříjmové rodiny. Ti všichni se mohou v nouzi obrátit na help linku 770 600 800, kde je náš tým vyslechne a poradí, jak konkrétní situaci nejlépe řešit. Na základě příjmů a výdajů spojených s bydlením poradce může spočítat, jestli má klient nárok na příspěvek, jak vysoký by mohl být a poradí, kde a jak si o něj zažádat. V komplikovanějším případě může propojit i s pracovníkem Člověka v tísni v terénu, pokud v?jejich lokalitě působí.

"Příspěvek na bydlení považujeme za nejúčinnější pomoc a prostřednictvím sdělovacích prostředků na to upozorňujeme dlouhodobě. V tuto chvíli se snažíme cílit i na lidi, kteří ale třeba nesledují denní zpravodajství v televizi nebo na internetu, žijí osaměle, mohou být imobilní a vyplňování formulářů vzdávají už předem, protože jsou pro ně příliš složité. A na větší pomoc vytížených pracovníků úřadů práce se mohou stěží spolehnout," doplňuje Hůle.

Nemáte potíže s výdaji za bydlení, ale co vaši blízcí?


Setkáváme se ale i s případy, kdy je žadatel o příspěvek na bydlení na úřadě neprávem odmítnut. Jako pan Vladimír z Brna. "Když jsem si podával žádost na úřadu práce a zmínil jsem, že bydlím v družstevním bytě, úřednice mi řekla, že v tom případě nárok na příspěvek nemám, a rozloučila se," líčí. Nedalo mu to však a rozhodl si to ověřit na naší help lince. "Ujistila jsem ho, že se paní za přepážkou zmýlila. Spočítala jsem, že má nárok až na 1 200 korun měsíčně a že tedy má určitě smysl, aby zašel na úřad znovu," podotýká poradkyně Monika Ježíková.

Naší informační kampaní chceme oslovit také ty, kteří sami potíže s výdaji za bydlení nemají, ale mohli by je mít jejích blízcí. "Jde o střední generaci, jejichž rodiče mohou mít potíže, se kterými nechtějí být tzv. na obtíž svým dětem. Následkem může být jejich zbytečné zadlužení. Doporučujeme, zeptejte se rodičů, babičky, dědečka, v jaké jsou situaci, společně se můžete případně obrátit pro radu na naši help linku," upozorňuje vedoucí help linky Renata Bořkovcová.

Kampaň proběhne letákovou formou na veřejně přístupných místech, v lokálních periodikách, případně prostřednictvím obecního rozhlasu a také na sociálních sítích.

Zdroj: Člověk v tísni

Další články z rubriky Rady a tipy

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi často. Ať už jde o nákupy oblečení, elektroniky či jiných předmětů, možnost předmět si prohlédnout, ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »