InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Cenová překvapení cestovních kanceláří

06.10.2022
S příchodem sychravých podzimních dní se může zdát, že sezóna letních dovolených již dala pro letošek své poslední sbohem. To však platí pouze pro přímořské destinace evropského pobřeží. Vzdálenější exotická turistická letoviska naopak na zahájení letošní sezóny teprve čekají. Jaké cenové strategie si pro nás nově připravily cestovní kanceláře a s čím počítat v případě koupi zájezdu u kanceláře zahraniční?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Zlatá éra last minute


Patříte-li k cestovatelům, kteří místo organizace zájezdu svépomocí dávají přednost balíčku služeb zajištěných cestovní kanceláří, pak vám princip cenových nabídek typu last minute určitě není třeba dlouze vysvětlovat. Jedná se o nákup zájezdu krátce před jeho zahájením, postaveném na strategii "čím blíže odjezdu, tím nižší cena". "Tento zákazníky velmi oblíbený trend se však pomalu obrací a poskytovatelé zájezdů přistupují ke zcela opačnému typu cenotvorby," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Stále častěji se tak u nabídek můžeme setkat s takzvanými dynamickými balíčky, u nichž cena služby s ubývajícím časem do započetí zájezdu stoupá. Pro klienty to pak pochopitelně znamená, že čím později dovolenou zakoupí, tím ji budou mít dražší. A proč vlastně prodejci zájezdů přistoupili k takovýmto zásadním změnám? "Tento západní trend odráží především jistou dávku opatrnosti cestovních kanceláří, které stále častěji již nenakupují letenky a další dílčí služby napevno dopředu, ale pořizují je až ve chvíli, kdy jim vznikne poptávka od konkrétního klienta," vysvětluje Eduarda Hekšová.

U zájezdů označených jako dynamický balíček se tak běžně můžete dostat do situace, kdy je váš vybraný pobyt dle webových stránek inzerenta k dispozici, avšak jeho skutečnou dostupnost začne cestovní kancelář ověřovat až v momentě, kdy se dozví o  vašem zájmu o zakoupení. "A jak již známe z trhu ubytovacích služeb či leteckých dopravců, poslední místa bývají vždy nejdražší," konstatuje ředitelka dTestu. Další nevýhodou zmíněných dynamických balíčků bývá také to, že cestovní kancelář v místě pobytu obvykle nemívá svého delegáta a turistům je tak v případě nutnosti k dispozici pouze telefonická linka. To může znamenat jistý diskomfort především pro méně jazykově vybavené cestující či pro ty, kteří na cílovém letišti potřebují jakoukoli asistenci.

Zahraniční kanceláře jen pro odvážné


I přes tuto nepříznivou cenovou strategii je letošní poptávka po evropských i exotických destinacích mimořádná. V momentě, kdy jsou zájezdy organizované tuzemskými cestovními kancelářemi vyprodané, vám může cestovní agentura či jiný zprostředkovatel zájezdu nabídnout dovolenou pořádanou cestovní kanceláří zahraniční - dejme tomu například německou. Co v takovém případě může spotřebitel očekávat? Postup zakoupení zájezdu u německé cestovní kanceláře se od té české dosti liší. "Kupující musí počítat s tím, že vybraný zájezd nejprve závazně potvrdí, zaplatí, a až poté se od německé strany dočká potvrzení, že mu uhrazená služba skutečně bude v objednané podobě poskytnuta. A co víc - v čase mezi zaplacením a potvrzením dotyčného pracovníka je výše úhrady pohyblivá a cena se může oběma směry měnit," upozorňuje Hekšová.

Při zakoupení zájezdu u zahraniční cestovní kanceláře také musíte počítat s formalitami vyřizovanými v cizím jazyce. V úředním jazyku dané země (v našem případě tedy v němčině) vám přijdou nejen obchodní podmínky a některé další nedílné náležitosti cestovní smlouvy, ale také vás v destinaci bude očekávat německy hovořící delegát. Jejich jazyková vybavenost v podobě angličtiny je sice očekávatelná, ale nikoli povinná, a vaší jedinou možností pro komunikaci v úředních záležitostech se tak může opravdu stát pouze němčina.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi často. Ať už jde o nákupy oblečení, elektroniky či jiných předmětů, možnost předmět si prohlédnout, ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »