InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

dTest upozorňuje na paradox takzvané poštovní datové zprávy

04.08.2022
Spotřebitelé mohou dobrovolně využívat při styku s úřady datové schránky. Taková komunikace šetří čas i peníze spotřebitelů i úřadů. Podnikatelé mají od 1. 1. 2022 povinně otevřené datové schránky i pro komunikaci mezi sebou a se spotřebiteli. To ovšem neznamená, že podnikatel vždy chce přistupovat ke komunikaci spotřebitele rovnocenně. dTest upozorňuje na paradox takzvané poštovní datové zprávy.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Řada spotřebitelů si navykla používat pro styk s úřady datové schránky. Mohou tak cestovat po celém světě, a přitom si zachovat přístup ke své úřední korespondenci. "Datové zprávy směrované od úřadů k adresátům nebo obráceně je možné si představit jako "vertikální" komunikaci," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: "Taková vertikální komunikace má ze zákona nezpochybnitelnou kvalitu a důvěryhodnost. Dokument je možné podepsat jakkoliv, třeba i prostým textem s uvedením jména, přičemž úřad nebude mít pochybnosti o identitě odesílatele, která je daná samotným systémem datových schránek."

Od 1. 1. 2022 jsou datové schránky povinně otevřeny i pro příjem datových zpráv mezi všemi "neúředními" uživateli datových schránek. Takové datové zprávy se nazývají poštovními datovými zprávami. "Pro jednoduchost je možné si takovou komunikaci představit jako "horizontální" komunikaci," pokračuje Eduarda Hekšová a doplňuje: "Je to velmi vítaná možnost komunikace mezi podnikateli, ale i mezi všemi ostatními uživateli, spotřebitele nevyjímaje. Taková datová zpráva se totiž doručuje stejným způsobem jako úřední ("vertikální") datová zpráva, pouze je zpoplatněna částkou 5 Kč za jednu odeslanou datovou zprávu."

Zdánlivě jednoduchá a důvěryhodná komunikace poštovními datovými zprávami, kterou si už podnikatelé zvykli doplňovat do B2B smluv (bussiness to bussines smlouvy = smlouvy mezi podnikateli) vedle jiných "kvalifikovaných" způsobů dodání, jakými jsou například doporučená pošta, kurýr, osobní předání, ovšem může mít i svá úskalí. "Z naší spotřebitelské poradny známe příklad stavební spořitelny, která zcela nedávno odmítla přiznat rovnocenný účinek datové zprávě spotřebitele, který žije dlouhodobě v zahraničí," upozorňuje Eduarda Hekšová a vysvětluje: "Tento spotřebitel si přál vypovědět smlouvu o stavebním spoření. Stavební spořitelna pro toto právní jednání požadovala buď návštěvu spotřebitele na pobočce, nebo písemnou výpověď s ověřeným podpisem. Nabídku doručení výpovědi poštovní datovou zprávou tato stavební spořitelna neakceptovala, protože nebyla předvídána ve smlouvě o stavebním spoření." dTest si klade otázku, jaké jsou důvody takového nekompromisního přístupu v situaci, kdy totožnost odesílatele a důvěryhodnost poštovní datové zprávy je dána systémem datových schránek. Stavební spořitelna tak jednala v rozporu s trendem digitalizace života podnikatelů i spotřebitelů.

"Spotřebitelé by si paradoxu účinku doručení poštovní datové zprávy měli být vědomi a v případě pochybností by si měli předem ověřit, jak se k poštovní datové zprávě staví adresát," shrnuje Eduarda Hekšová a uzavírá: "Pokud podnikatelé nezmění svůj postup dobrovolně, měl by zřejmě tento paradox řešit zákonodárce."

Pokud spotřebitelé mají problémy s doručováním nebo příjmem dokumentů formou datových schránek, mohou se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi často. Ať už jde o nákupy oblečení, elektroniky či jiných předmětů, možnost předmět si prohlédnout, ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »