InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Státní podnik LOM Praha renovuje nejen historické unikáty z muzejních sbírek VHÚ

31.03.2022
Spolupráce státního podniku LOM Praha a Vojenského historického ústavu Praha se ve větší míře začala rozvíjet kolem roku 2013. Na začátku přitom bylo nadšení pracovníků kbelského závodu letadel pro historii českého a československého letectví. Část z nich se tehdy dobrovolně, nad rámec svých pracovních povinností, zapojila do renovace prototypu jednomotorového vrtulového letounu Aero XL-160, který byl zkonstruován jako vylepšená verze známého Brigadýru.
Avia CB-33 po renovaci | Foto: LOM PRAHA
První velkou renovaci, už na základě smlouvy mezi oběma resortními institucemi, podstoupil v LOM Praha s. p. vrtulník Mil Mi-4B, který v minulosti létal v československém letectvu a který mohli v takřka dokonalém stavu návštěvníci Leteckého muzea Kbely poprvé spatřit v muzejní sezoně 2014. Od té doby prošla kbelskými opravnami řada dalších historických strojů, například prototyp Albatrosu L-39 X-02 nebo dva stíhací letouny řady MiG-21. Zaměstnanci LOM se podíleli také na transportech některých historických exemplářů, vyžadujících odbornou demontáž a manipulaci, třeba letounu Aero C-3, neboli Siebel Si-204, pro výstavní účely pomáhali připravit i další stroje, jako francouzský cvičný proudový Fouga CM.170 Magister.

Podle Lukáše Syrového ze státního podniku LOM Praha, který většinou renovátorský tým vede, je rozsah prací u každého projektu stanoven individuálně. Jako jeden z nejméně náročných projektů uvádí renovaci a konzervaci cvičného proudového letounu Aero L-29 Delfín v netypické šedozelené kamufláži, který byl i přes svoje technické "stáří" ve velmi zachovalém stavu. Naopak nejsložitější a nejrozsáhlejší byla práce na stroji Avia CB-33, mimořádné vzácné cvičné verzi bitevního letounu Iljušin Il-10U, u něhož řada komponent chyběla nebo byla nenávratně zničena a musela se shánět z jiných zdrojů nebo nově vyrábět. Oba tyto letouny předal po renovaci LOM Praha zpět do Leteckého muzea VHÚ loni v dubnu.

Výčet "lomáckých" renovací má pokračování. Aktuálně dokončenou zakázkou je SM-2, tj. vrtulník jediný svého druhu v tuzemsku. V bývalém Československu sloužil pouze jeden stroj tohoto typu. Byl vyroben ve Swidniku v roce 1962 a po dolétání stanovené technické životnosti 1 200 letových hodin byl v roce 1975 předán do sbírek Leteckého muzea Kbely.

Renovuje se nejen letecká technika


Další zajímavost: LOM Praha nerenovuje pro VHÚ pouze leteckou techniku. V závodu pohonných jednotek probíhá expoziční příprava leteckého motoru AM-42. Co čeká vodou chlazený dvanáctiválec se dvěma řadami válců do V? Demontáž palivové a olejové instalace, kapalinového chlazení, zapalovací soustavy, dále sejmutí a očištění dílčích částí motoru, vyjmutí motoru ze stojanu a jeho nastříkání, nabarvení komponentů v původních odstínech, galvanické pokovení, renovace jednotlivých agregátů a celků, včetně povrchové ochrany a instalace zrenovovaných částí na motor.

Profesní renomé renovátorského týmu v čele s Lukášem Syrovým již překročilo pomyslné hranice VHÚ. Na LOM Praha se obracejí další letecká muzea či letecké spolky a sdružení. Příklad? Letecké muzeum Koněšín se "čtyřiadvacítkou" trupového čísla 0140, jejíž unikátnost spočívá v tom, že do konce své technické životnosti létala v původní kamufláži od výrobce. Dále Air service pilot klub Strunkovice nad Blanicí s replikou letounu Be 50 Beta Minor. Rovněž nelze nevzpomenout spolupráci LOM Praha s.p. s Leteckým muzeem Korea-Merkur v Bezděkově u Žatce na renovaci nadzvukového stíhacího stroje MiG-21PFM, trup. č. 4411, tj. letounu, který na bývalém žateckém vojenském letišti působil.

LOM Praha má ovšem ještě další unikátní schopnost. Již od roku 1991, byť s určitými přestávkami, udržuje v letuschopném stavu a prostřednictvím Centra leteckého výcviku v Pardubicích provozuje historický letoun Let C-11 poznávací značky OK-JZE. Loni v květnu pak v CLV Pardubice převzali další letuschopný exponát VHÚ, letoun Zlín Z-381 poznávací značky OK-BSA. S oběma stroji létají piloti vybraní z těch nejzkušenějších instruktorů.

Zdroj: Ministerstvo obrany

Další články z rubriky Regiony

Na Vysočině se orlům daří vyvést mladé také díky ohleduplnosti lesníků

Kroužkování mláďat orlů mořských hnízdících v lesích na Vysočině dokončí v tomto týdnu ornitologové. Lesníci kvůli hnízdění chráněných druhů ptáků omezují své hospodaření. S ornitology ale spolupracují i při ochraně porostů obnovených po ...

Francouzi budou moct poznat netradiční Česko prostřednictvím trhů z Jihomoravského a Zlínského kraje

Brněnský Zelný trh včetně podzemních prostor, vinařství Ilias v Pavlově nebo Luhačovice. Místa, která se ještě letos představí divákům francouzských t ...

Páteční Muzejní noc láká i na Hučák v centru Hradce Králové

Hradec Králové - Letošní ročník celorepublikového Festivalu muzejních nocí 2023 se v Hradci Králové a okolí uskuteční už po šestnácté, tentokrát 19. k ...

Dopravní podnik města Brna má již 15 retrovozidel. Sbírku doplnil nově zrekonstruovaný trolejbus Škoda 22Tr

Dopravní podnik města Brna (DPMB) rozšířil svoji sbírku retro vozidel. Nově do ní přibyl trolejbus Škoda 22Tr. Práce, které kompletně probíhaly ve voz ...

Moravskoslezští záchranáři otevřeli své základny veřejnosti

V pondělí 15. května, proběhl na dvanácti výjezdových základnách ZZS MSK Den otevřených dveří. Datum nebylo zvoleno náhodou, protože si v něm každoroč ...

Doporučujeme



Neděle 28.5.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »