InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Zdražující energie a spotřebitel jako ten, kdo to všechno zaplatí?

31.01.2022
Zvedl vám dodavatel energií fixní cenu? Nutí Vás k podpisu nejrůznějších dodatků? Nedejte se. Skončila doba levné elektřiny, ale ceníky a smlouvy uzavřené před rokem nebo dvěma počítají s původními podmínkami. Dodavatelé se proto snaží smlouvy všemožně změnit tak, aby se dnes neukrajovalo z jejich koláče. Někdy to provádí neférovými způsoby. Jak se jim bránit?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Dodavatel energie má možnost vám jednostranně zvýšit cenu. Musí k tomu ale splnit několik podmínek. Zaprvé musí být právo dodavatele jednostranně zdražovat předem domluvené ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách. Zadruhé vás dodavatel musí o zdražování informovat alespoň 30 dní předem a musí zdražení oznámit adresně. Nestačí, když oznámení o zdražení vyvěsí na webové stránky, aniž by vám zaslal dopis nebo alespoň SMS. Zatřetí vám musí dodavatel umožnit bez jakéhokoliv postihu smlouvu vypovědět, pokud se zdražením nesouhlasíte.

Zdražení i bez Vašeho souhlasu?


Celý princip jednostranného zdražování lze popsat jako "ber, nebo běž". Máte sice možnost zdražení odmítnout, v takovém případě ale musíte závazek opustit. Nemůžete u dodavatele zůstat za stávajících, nezměněných podmínek. Je tu však výjimka - tzv. fixovaná/garantovaná cena. Tu hned z několika důvodů podle názoru dTestu dodavatel jednostranně zvyšovat nemůže. Takové zdražení je vůči vám neúčinné.

"Přesto se setkáváme s tím, že dodavatelé fixaci ceny nedodržují a spotřebitelům ceny jednostranně zvyšují," uvádí ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. Spotřebitelům doporučujeme tento postup u dodavatele reklamovat, v případě zamítnutí se spotřebitel může obrátit na Energetický regulační úřad nebo soud. "Jsme přesvědčeni, že právo je na straně spotřebitele, z případného sporu by měl mít strach spíš dodavatel," doplňuje Hekšová a upozorňuje, že je třeba pečlivě rozlišovat mezi zvýšením ceny a novým nastavením záloh. Záloha je pouze způsob platby, nemá s cenou za energii v podstatě nic společného a změnit ji lze i u smlouvy s fixní cenou.

Musíte podepsat zdražení?


Řada dodavatelů si je dobře vědoma toho, že jednostranně s fixní cenou hýbat nesmí. Proto přišla s náhradním řešením. Ve smlouvách na dobu neurčitou je obvykle sjednáno: "Smluvní strany mohou smlouvu kdykoliv bez udání důvodu vypovědět. Výpovědní doba činí tři měsíce." Zdánlivě neutrální článek smlouvy nebo obchodních podmínek dokážou dodavatelé otočit ve svůj prospěch. "Dodavatelé vám nabídnou změnu smlouvy, resp. ceny, často ve formě nějakého dodatku. Pokud ho podepíšete, mají svolení cenu změnit, i kdyby byla fixní. Pokud ho nepodepíšete, přijde vám výpověď s tříměsíční výpovědní dobou," popisuje neférové jednání Eduarda Hekšová. "Dodavatel si umí spočítat, že než aby Vám další rok dodával za fixní cenu, bude pro něj lacinější varianta přetrpět tříměsíční výpovědní dobu a pak se Vás nadobro zbavit," uzavírá ředitelka dTestu. Kriticky se k této praktice staví nejen dTest, ale i Energetický regulační úřad. Ten slíbil podobné praktiky prošetřit.

Není cena jako cena


Srovnejte tyto dvě ceny: 4 809,81 Kč (5 819,87 Kč). Která působí jako důležitější? Ta první? A přece je tomu přesně naopak. Řada dodavatelů nerespektuje pravidla pro uvádění cen a spotřebitelům sděluje buď cenu úplně bez DPH, nebo (jako na příkladu výš) cenu dvojí - bez DPH i s DPH. Činí tak ale způsobem, který navozuje dojem, že důležitá je cena bez DPH. Soudy přitom už dříve daly najevo, že oba výše popsané způsoby uvádění cen jsou nezákonné. dTest za vás připravuje pro dodavatele energií výzvu k nápravě.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

ČSOB: Kyberzločinci se aktuálně vydávají za vaše známé ze sociálních sítí a hlásí: Vyhráli jste!

ČSOB varuje před dalším trikem kybernetických podvodníků. Opět berou útokem sociální sítě, ale používají nový trik. Oslovují lidi skrze jejich blízké. Sázejí na to, že pak napadený člověk ztratí ostražitost a vyzradí své citlivé ...

Reklamace a běžné opotřebení věci. Co by měl spotřebitel vědět?

Drtivé většině spotřebitelů již byla někdy zamítnuta reklamace. Typicky se jedná o situace, kdy byla vada vytknuta pozdě, spotřebitel zboží poškodil s ...

Podmínky odstoupení od smlouvy u zboží hygienicky citlivého charakteru

Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu ve 14 dnech od dodání zboží jsou v dnešní době spotřebitelé již zvyklí a využívají jej velmi č ...

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »